Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trafikstockning på nätverket

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en nätverksdisk ansluten till mitt hemmanätverk. Om jag via en av de anslutna datorerna laddar hem en fil från internet direkt till nätverksdisken istället för till datorns hårddisk, dubblerar jag då trafiken på nätverket? Eller går filen direkt till nätverksdisken utan att passera datorn? Jag vet att det torde vara rätt lätt att kolla i praktiken, men...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-15 21:07

Beroende på hur du har det kopplat hemma så ja eller nej, men i 98% av fallen så ja

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-15 22:21

Filen går från Internet till din dator och från din dator till nätverksdisken. Om det är ett problem eller inte beror helt och hållet på hur snabbt ditt nätverk hemma är och hur snabb din anslutning till Internet är OCH hur snabb anslutning den som du hämtar filerna från har.

Om du har 10MB/s hemma och 24MB Internet och hämtar en fil från någon som (vi för sakens skull) kan antar kan fylla alla 24MB/s så har du ett problem. Om du har 100MB/s hemma har du inget problem alls.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-18 11:20

Nej, du orsakar inte extra trafik. Filen går från din router/modem till din dator och sedan vidare till nätverkshårddisken.

Om du däremot har nätverksdisken inkopplad på din router så kommer det genereras extra trafik mellan din dator och router.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-18 18:52

Rent räkneexempelmässigt så dubblar du inte trafiken, du tripplar den.
- Från router/switch till din dator 1 ggr
- Från din dator tillbaka till router/switch 1 ggr till
- Från router/switch till nätverksdisk, ytterligare 1 ggr

Flaskhalsen blir alltså routern/switchen som ska skicka skicka samma packet 3 ggr fram_o_tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-18 23:49
Ursprungligen av Gunnar B:

Rent räkneexempelmässigt så dubblar du inte trafiken, du tripplar den.
- Från router/switch till din dator 1 ggr
- Från din dator tillbaka till router/switch 1 ggr till
- Från router/switch till nätverksdisk, ytterligare 1 ggr

Flaskhalsen blir alltså routern/switchen som ska skicka skicka samma packet 3 ggr fram_o_tillbaka.

Du kan som inte räkna hur mycket data som passerar i sladdarna, switchen ser strömmarna som 2 portar som kopplas samma genom switchfabricen i den.

så det blir port 1 <-> port 2 & port 1 <-> port 3 exempelvis om modem, dator & NAS disk är ansluten i en stjärn-topologi, därför som du egentligen vill ha switchfabric (kommer inte på ett bra svenskt ord.. ) som är hastigheten på portarna * antalet portar för att verkligen kunna skyffla så mycket trafik som möjligt, det som vanligtvis kallas för "forwarding speed" på större utrustningar som kan vara löjliga hastigheter ex 90+ Terabit per sekund eller så

1
Bevaka tråden