Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera VHS till Digital

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-16 12:53

Pinnacle
Finns det ngn som har kännedom om utifall att Studio Movie Box, som konverterar VHS till Digital signal funkar i OSX? eller finns det någon liknande pryl till OSX i hyfsat prisläge?

Många Digital 8- och DV-kameror kan "strömma" analogt material genom kameran och konvertera till en digital DV-signal som kan importeras direkt av exempelvis iMovie. Man behöver alltså in spela in på digitalkassett först. Numera är det främst kameror i de lite högre prislägena som har analog ingång. Det var vanligare för några år sedan att även lite billigare kameror hade det. Hör dig för i släkt- och bekantskapskretsen om du inte kan få låna en lämplig kamera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-16 16:56

Tack för svaret!
Jag har en "Sony Digital Video Casette Recorder DHR-1000NP" ca 10 år gammal. Tror den kostade närmre 40 000:- Jag har för sökt strömma genom den, men får inte ut någon digital signal, utan endast till DV-banden.
Har jag kanske missat någon inställning? Borde det funka?
Menar du att de nyare DV-kamerorna kanske klarar det? Har jag uppfattat rätt?

Om det är den här:

- i.LINK™ DV Interface (IEEE1394) and Analog Inputs/ Outputs -

Den ska ha både input och output så det bör funka att strömma rakt igenom
och det är ingen konsumentmodell, det är främst då dom brukar strypa DV-in.
Jag tror det är en inställningsfråga på DVbandaren kanske en routningsfråga internt.

Om det inte funkar, köp några extra DV-band och använd som Transferband.
-Spela in på din DVbandare
-Ta in materialet i datorn och spela över DVbandet när du sett att allt ser bra ut
fast det där har du kanske redan gjort..

Iallafall är det billigare än att köpa ytterligare en låda

En lösning kan vara att skaffa en DVD recorder och spela in till DVD från VHS bandspelaren.

Räcker det inte att ställa den stationära Sony-bandaren i rec-läge e.dyl? (Det är alltså möjligt att du måste ha ett band i maskinen men förhoppningsvis inte att behöva spela in på det).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-20 21:49

Jag har en fin DVD recorder, men vill alltså slippa omvägen att spela in på den. Inte heller hjälper det att sätta den i Rec-läge, varken med eller utan band. Har testat allt.
Nu har lösningen blivit att jag beställt en "Canopus ADVC 110 FireWire videokonverter" från Macoteket! Tack för tipsen i alla fall!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-20 22:04

Det är den här jag beställt: "Canopus ADVC 55 FireWire videokonverter"
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=56506&product_id=594662

Återkomm gärna med dina omdömen när du använt den ett tag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-30 12:59

Nu har jag testat "Canopus ADVC 110 FireWire videokonverter". Vid första försöket provade jag med iMovie 7.1, med resultat att bilderna blev fulla med störningar, "typ dålig mottagning".
Andra försöket med Final Cut Express 3.5. Strålande resultat. Verkar alltså bra enligt vad jag kan bedömma.
Dator Mac Book Pro Intel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-30 13:41

Ovanstående är fel.
Det skall vara "Canopus ADVC 55 FireWire videokonverter"

Hur blir det med kvalitet?.. Är inte kvalitet bättre om man först överför till DV band och sen från DVband till datorn via digital kameran eller DV bandspelare?. Eller blir kvalitet det samma?.

Canopusen konverterar till DV. En videokamera gör det samma. Resultat blir exakt samma. Kan du föra över direkt utan att gå via tape sparar du tid men inte kvalitet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-16 10:30

Alldeles riktigt. Digitalkvalitén blir utmärkt. Jag har nu använt "Canopus ADVC 55" i ett flertal överföringar med Final Cut Express.

1
Bevaka tråden