Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vimmelfotografering.. (tips och tricks)

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej hej hallåå!

Har börjat skjuta vimmelbilder för aveny.se och med ett gäng nätter i bagaget så tänkte jag sprida lite av min nya kunskap. Nyårsnatten är ju här och visst är det flera av er som önskar få ut lite mer av blixtbilderna vid dåliga eller näst intill omöjliga ljusförhållanden..

Jag använder en SD14 (men vilken systemdigital som helst bör funka) Jag använder också en extern blixt - en Sigma 500DG - Det går bra med vad som helst som klarar TTL mätning.

Kameran sätter jag i M läget (manuellt) - blixten är riktad uppåt och jag har ett papper vikt mot personen - (se abetterbouncecard.com ) Min lösning bygger på denna, men med andra mått. Du kan testa dig fram med papper och storlekar. Det går givetvis med andra lösningar också, men jag har testat mycket och fastnat för denna oerhört enkla och billiga lösning - dessutom har jag printat baksidan svart med mitt namn på.. ser skitbra ut!)

Så, i M läget rattar jag nu in bländare F1.6 (Jag använder Sigmas 30mm 1.4 objektiv vid nästan full öppning, bländare F1.6. Allt för att slippa för långa slutartider). Nu tittar du i sökaren och rullar slutartiden tills du har runt +-0. Detta är hur ljust du vill att bakgrunden skall tecknas - inte så kul om den är för ljus. Då försvinner dina personer som du tar kort på i mängden.. - jag kör en hel del på runt -2 och -3 mest för att jag ofta glömmer av att kolla.

Jag kör med ISO100 - men om du har ett långsammare objektiv (2.8 eller liknande) så kan du gå upp till ISO400 eller kanske 800 så du slipper allt för långa slutartider. Är tiden för lång så kan det kännas lite fånigt att stå still och invänta att slutaren skall stängas. Du bör inte flytta dig under själva exponeringen om du inte är ute efter en kul effekt.

Förgrunden - alltså personen du fotograferar kommer alltid att bli mer eller mindre perfekt. Detta kallas också fyllnadsljus / fill light och detta tar TTL funktionen hand om.

Det roliga med detta är att du kan ha en exponering på sex sekunder och få fantastiska bilder. Ett mörkt dansgolv kan bli färgsprakande med skarpt avtecknade dansande människor. Fill light gör att det som är nära kameran får en snabb exponering medans det övriga får en långsam - en härlig mix med andra ord.

Nu lite mixade bilder med varierande slutartider. Men alltid samma blixt upp och fram med en pappersbit. F1.6 och Sigma 30mm. (F1.6 ger också härligt bakgrundsbrus! inte så stökiga bilder). Resten av mina bilder kan ses på aveny.se och givetvis på min egen blogg. www.rytterfalk.com

Fina bilder och ett stort tack för tipset! Gott nytt år.

Ursprungligen av bastuman:

Fina bilder och ett stort tack för tipset! Gott nytt år.

Tack detsamma!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-31 16:10

Intressanta tips och mycket bra foton. Himla kul det här med fotografering. Gott slut och gott nytt år!

Grymt snyggt med den skarpa kontrasten där fram och suddet där bak! Passar perfekt just till vimmelbilder. Kan tänka mig att andra tillfällen vill ha samma effekt... snowboardåkare, skateboardare...

Ursprungligen av Valfrid:

Grymt snyggt med den skarpa kontrasten där fram och suddet där bak! Passar perfekt just till vimmelbilder. Kan tänka mig att andra tillfällen vill ha samma effekt... snowboardåkare, skateboardare...

Ja, det finns nog en farlig massa tillfällen som skulle passa. Det är ett kul objektiv. Den har viss oskärpa utanför centrum och en del distortion och CA men inget av detta märks vid partyfoton som dessa.

Götta bilder Jag kör med en omnibounce som det är nu, men ska absolut testa pappergrejen.

Många såg jättebra ut, jag har själv fastnat knädjupt i 'kort-skärpedjup-träsket". Däremot kan det bli lite problem om det är fler personer i bilden, som den längst ner, om man har så kort som 1,6. Om personerna inte är i absolut samma plan djupledes kommer åtminstone en av dem bli suddig. Ögonen på tjejen till höger ser lite suddiga ut (Om det beror på kort skärpedjup eller för många drinkar låter jag vara osagt, klockan är ju trots allt 1 på nyårsafton

Ursprungligen av mysmartin:

Götta bilder Jag kör med en omnibounce som det är nu, men ska absolut testa pappergrejen.

Många såg jättebra ut, jag har själv fastnat knädjupt i 'kort-skärpedjup-träsket". Däremot kan det bli lite problem om det är fler personer i bilden, som den längst ner, om man har så kort som 1,6. Om personerna inte är i absolut samma plan djupledes kommer åtminstone en av dem bli suddig. Ögonen på tjejen till höger ser lite suddiga ut (Om det beror på kort skärpedjup eller för många drinkar låter jag vara osagt, klockan är ju trots allt 1 på nyårsafton

Du har helt rätt Martin. Det är betydligt mer sport med extremt kort skärpedjup. Jag skippade 1.4 för att inte missa allt för mycket. hehe.. När jag började så rekomenderade bossen att jag skulle köra med omnibounce och runt F4 för att vara på säkra sidan samt vidvinkel. Jag testade ett par kort första natten med 10-20 men fastnade för 30mm som annars är min favoritglugg.

Och det är endast den vänstra tjejen på sista bilden som är perfekt fokus vid ögonen. Men du anar inte hur stor andel av mina bilder som verkligen är i ögonfransfokus - mer eller mindre samtliga publiserade. De flesta tål A1 print. Så testa! Det kräver kanske sin man, jag vet inte. Men resultatet är så härligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-01 03:42

Intressant Rytter! Tack Vill bli bättre på sånt här !

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-01 15:10

Kanske lite OT, men kan man få till såna där foton (ungefär som ovan publicerade foton) med kontrast/fokus på ett objekt och suddiga objekt i bakgrunden, med vanliga kompakta digitalkameror? Eller behöver man systemkamera? Jag är princip helt färsk när det gäller fotografering utöver "sikta och skjut" och ha digitalkameran på auto-inställningar.

Ursprungligen av Reisan:

Kanske lite OT, men kan man få till såna där foton (ungefär som ovan publicerade foton) med kontrast/fokus på ett objekt och suddiga objekt i bakgrunden, med vanliga kompakta digitalkameror? Eller behöver man systemkamera? Jag är princip helt färsk när det gäller fotografering utöver "sikta och skjut" och ha digitalkameran på auto-inställningar.

Nyckeln är en bländare som ger ett kort skärpedjup, så låga f-tal som möjligt (låga tal betyder större öppning) och få peka-och-skuta når dit och färre låter en ha kontroll över bländaren, men de går att hitta.

Kanonbra inlägg Rytterfalk! Snygga bilder också!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-01 17:37
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Nyckeln är en bländare som ger ett kort skärpedjup, så låga f-tal som möjligt (låga tal betyder större öppning) och få peka-och-skuta når dit och färre låter en ha kontroll över bländaren, men de går att hitta.

Hm, det var inte mycket jag förstod av detta. Får läsa på lite mer. Tack för svaren!

Ursprungligen av Reisan:

Hm, det var inte mycket jag förstod av detta. Får läsa på lite mer. Tack för svaren!

Wikipedia har ganska bra bakgrundsfakta:

Sv. Wikipedia: Bländare

Eng. Wikipedia: Effect of f-number

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-01 23:18
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Wikipedia har ganska bra bakgrundsfakta:

Sv. Wikipedia: Bländare

Eng. Wikipedia: Effect of f-number

Ah, tack för länktipsen till wikipedia. Tänker inte på att där kan man ju slå upp det mesta.

Ursprungligen av Reisan:

Kanske lite OT, men kan man få till såna där foton (ungefär som ovan publicerade foton) med kontrast/fokus på ett objekt och suddiga objekt i bakgrunden, med vanliga kompakta digitalkameror? Eller behöver man systemkamera? Jag är princip helt färsk när det gäller fotografering utöver "sikta och skjut" och ha digitalkameran på auto-inställningar.

Inte alls i samma utsträckning som på systemkameror. Kompaktkamerorna ger (grovt förenklat) mycket större skärpedjup på grund av sensorstorleken. Hyperfokalavståndet är dessutom jättekort, så i de flesta fall kan man över huvud taget inte arbeta med skärpedjup. Det man kan göra är att ställa in största möjliga bländare (i den mån det är möjligt), men med en kompaktkamera ger det bara marginell påverkan på skärpedjupet. Skrolla ner till rubriken "DOF vs. format size" i artikeln Niklas länkar till så får du en kort förklaring varför.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-09 20:35
Ursprungligen av Reisan:

Kanske lite OT, men kan man få till såna där foton (ungefär som ovan publicerade foton) med kontrast/fokus på ett objekt och suddiga objekt i bakgrunden, med vanliga kompakta digitalkameror? Eller behöver man systemkamera? Jag är princip helt färsk när det gäller fotografering utöver "sikta och skjut" och ha digitalkameran på auto-inställningar.

Jag skulle förutom vad som redan nämnts angående bländare etc, ställa in på max zoom. Förkortar skärpedjupet betydligt på min kamera.

  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2008-03-02 11:31
Ursprungligen av DrStein:

Jag skulle förutom vad som redan nämnts angående bländare etc, ställa in på max zoom. Förkortar skärpedjupet betydligt på min kamera.

Inte om du backar med kameran för att få med lika mycket i bild.
Står du däremot kvar och zoomar in får du kortare skärpedjup på grund av att "avbildningsskalan" ändras (skillnaden mellan verklig storlek på det du fotograferar och storleken på avbildningen på sensorn minskar).

Men du får samma kortare skärpedjup om du inte zoomar och går närmare i stället...

Sedan är det i och för sig så att om du går nära med kort brännvidd (i stället för att zooma in) upplevs det som att skärpedjupet är kortare. Men det beror på att du får med mer av bakgrunden med vidare vinkel på nära håll jämfört med att du backar och zoomar in. Och ju fler prylar du ser i bakgrunden ju skarpare kan den upplevas...

...Bara för att sätta fototeorin rätt...

Jäkligt bra ursprungsinlägg om vimmelfoto. Hatten av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-01 22:21

Fina bilder. Bra mycket roligare än de som tas i stockholm. Säger konsekvent nej till alla tillfällen då jag aldrig blir bra på kort. Alltid något jagat i blicken, som ett rådjur mitt på vägen.

När blir du bra på kort då, Acke? Din avatar ser ju trevlig ut..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-02 00:50
Ursprungligen av Snabeldrake:

När blir du bra på kort då, Acke? Din avatar ser ju trevlig ut..

Mycket sällan, kanske någon gång när jag poserar framför iSighten.
Min avatar är ju inte på mig utan på Mr Bill Bailey

schyssta bilder

har börjat få lite intresse att fotografera här med, använder dock bara en samsung s1050 just nu men den är rätt okej för mitt hobbyfotografering

gott nytt år!

Ursprungligen av acke:

Fina bilder. Bra mycket roligare än de som tas i stockholm. Säger konsekvent nej till alla tillfällen då jag aldrig blir bra på kort. Alltid något jagat i blicken, som ett rådjur mitt på vägen.

"något jagat i blicken, som ett rådjur mitt på vägen" - Du får komma ner till GBG o festa lite då! Skriv en rad så ska jag nog kunna få in dig vip någonstans så kan vi sitta o snacka foto och Mac! (och så kanske du kan byta avatar till något på dig själv..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-02 01:42
Ursprungligen av Rytterfalk:

"något jagat i blicken, som ett rådjur mitt på vägen" - Du får komma ner till GBG o festa lite då! Skriv en rad så ska jag nog kunna få in dig vip någonstans så kan vi sitta o snacka foto och Mac! (och så kanske du kan byta avatar till något på dig själv..

Ha, inte ska vi prata datorer på krogen.
Jag trivs bra med att vara hemlig. Både på avataren och i namnet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-02 08:21

mycket trevligt tips och fina bilder

Kunde man modda +1 i karma skulle jag göra det med ditt inlägg.

Mycket trevligt när någon så klockrent vill bjussa på kunskap och erfarenhet. Tack!

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Kunde man modda +1 i karma skulle jag göra det med ditt inlägg.

Mycket trevligt när någon så klockrent vill bjussa på kunskap och erfarenhet. Tack!

Man bugar och tackar!

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2008-01-02 11:56

Snygg "Bounce" effekt. . . Tack för tipsen ! 5:e bilden uppifrån är min favorit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-02 12:54

kanon! tack för tipsen. precis vad jag har sökt efter.

Peter

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-02 16:12

Vilken tokigt bra guide!!! Skulle du kunna ta ett foto av din bouncer, Rytterfalk?

Ursprungligen av Spiken:

Vilken tokigt bra guide!!! Skulle du kunna ta ett foto av din bouncer, Rytterfalk?

Absolut Spiken.. Här kommer en bild tagen just nu bara för dig. (mest för att du kallade det en tokbra guide!

Bevaka tråden