Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1.1.1 iPhone går inte att låsa upp

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-08 21:10

Edit:
Jag tog och ändrade rubriken då problemet nu är att jag inte kan låsa upp telefonen, läs mer i sista inlägget jag har gjort.

Hejsan!

Jag köpte en iPhone i november och allt har varit frid och fröjd. Men idag fick jag för mig att jag skulle pilla in lite mjukvara i den via SSH. Under installationen hängde sig installationsprogrammet i min dator och när man startar iPhonen står det bara att man ska ansluta den till iTunes. Väl där ska man göra en återställning, och då måste jag ju låsa upp den på nytt osv. Problemet är bara att jag aldrig fick med AT&T SIM-kortet när jag köpte telefonen (köpte den begagnat och tänkta aldrig på att kolla om det var med). När man läser guider på bl.a. iFun måste man ju ha det vid upplåsningen.
Hur ska jag lösa detta (går det ens)? Kan jag lösa detta och samtidigt få 1.1.1 mjukvaran?

Telefonen hade mjukvaran 1.0.2 i sig och den var försvenskad och upplåst. Jag surfar på en Mac med Leopard på om det nu spelar någon roll.

Tack på förhand.

Senast redigerat 2008-01-09 17:37

den lilla hjälp jag kan ge är att jag uppdaterade min telfon till1.1.1 utan AT&T kort och tror inte att det behövs, kolla bland annat på www.unlock.no

hoppas du hittar nåt och att man kan använda sitt eget sim-kort

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-08 23:46

Nu är den återställd och version 1.1.1 är inlagd, den är aktiverad, jailbreakad osv. När jag kör anySIM står det efter att den har jobbat i kanske 5 minuter att den tyvärr inte kunde låsa upp telefonen och den ber mig avsluta programmet. När jag sedan startar om telefonen kommer det bara upp ett felmeddelande om att jag har ett ogiltigt simkort.

Hjälp mig, hur ska jag lösa detta?

Senast redigerat 2008-01-09 00:56
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-09 17:31
Ursprungligen av simonw:

Nu är den återställd och version 1.1.1 är inlagd, den är aktiverad, jailbreakad osv. När jag kör anySIM står det efter att den har jobbat i kanske 5 minuter att den tyvärr inte kunde låsa upp telefonen och den ber mig avsluta programmet. När jag sedan startar om telefonen kommer det bara upp ett felmeddelande om att jag har ett ogiltigt simkort.

Hjälp mig, hur ska jag lösa detta?

Bump

Problemet kvarstår och jag har ingen aning om hur jag ska lösa det. Är det någon som vet vad som kan vara felet?

Ursprungligen av simonw:

Bump

Problemet kvarstår och jag har ingen aning om hur jag ska lösa det. Är det någon som vet vad som kan vara felet?

Samma för mig. Jag har Wifi. Allt fungerar förutom telefon delen.

Jag körde ner den till 1.1.1 och sen Jailbreakme med hjälp av iNdependence sen kör man anySim så säger den att det inte går på den här telefonen?

Har det med att göra att den ar varit upplåst tidigare och då inte vill igen.

Ursprungligen av simonw:

När man läser guider på bl.a. iFun måste man ju ha det vid upplåsningen.
Hur ska jag lösa detta (går det ens)?

Guiderna är inte riktigt uppdaterade, det går nämligen bra utan AT&T-kortet, bara man inte har PIN-kod på sitt SIM-kortet. Förut trodde vi att det var kopplat till AT&T-kortet, men det är alltså kopplat till om man har på PIN-kod eller inte.

Har du wifi eller är det dött?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-09 21:09
Ursprungligen av Adrian B:

Har du wifi eller är det dött?

Ja då, den har wifi, precis allting i telefonen fungerar bra förutom just det att den inte vill låsa upp telefonen.

Iphonen har som sagt tidigare varit upplåst men då med firmwiren 1.0.2.

Ursprungligen av simonw:

Ja då, den har wifi, precis allting i telefonen fungerar bra förutom just det att den inte vill låsa upp telefonen.

Ah, då har inte baseband blivit helt pajat i alla fall (det brukar resultera i att wifi försvinner).

Fick samma felmeddelande i AnySim som du, dvs att AnySim inte kan låsa upp denna telefon, när jag uppdaterade min 1.02 till 1.1.1. Det stod även att mitt simkort var ogiltigt på skärmen. Dock re-bootade jag iphonen och vips så var den ändå upplåst, trots AnySim meddelandet.

//Nicke

Simon har du testat att nedgradera den till 1.1.0 eller nått.
Jag har bara testat till 1.1.1 men undrar om ska göra ett försök på lägre mjukvara

  • Medlem
  • Österåker
  • 2008-01-09 22:19

Felet ligger i att ni inte har nergraderat erat baseband utan har baseband-versionen från 1.1.2.

Såhär ska ni göra för att nergradera basebandet:

1. Make sure Modem version is 04.02.13_G in Settings → General → About.
2. Set Settings → General → Auto Lock → Never
3. Start Installer and install BSD SubSystem found in System Category.
4. Go to Sources and tap edit and add http://i.unlock.no/
5. Now install "BB Downgrader (1.1.2)" found in Unlocking Tools category. This will take around 5 minutes.
6. When done, restore your phone to get 1.1.1 firmware reinstalled.
7. When phone have been restored, you can Activate and unlock as normal.

Texten lånad från i.unlock.no
http://iphone.unlock.no/#how-to-downgrade-1.1.2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-09 22:34
Ursprungligen av zightx:

Felet ligger i att ni inte har nergraderat erat baseband utan har baseband-versionen från 1.1.2.

Såhär ska ni göra för att nergradera basebandet:

1. Make sure Modem version is 04.02.13_G in Settings → General → About.
2. Set Settings → General → Auto Lock → Never
3. Start Installer and install BSD SubSystem found in System Category.
4. Go to Sources and tap edit and add http://i.unlock.no/
5. Now install "BB Downgrader (1.1.2)" found in Unlocking Tools category. This will take around 5 minutes.
6. When done, restore your phone to get 1.1.1 firmware reinstalled.
7. When phone have been restored, you can Activate and unlock as normal.

Texten lånad från i.unlock.no
http://iphone.unlock.no/#how-to-downgrade-1.1.2

Tyvärr har min iphone aldrig haft 1.1.2 firmwiren i sig. När den var ny hade den 1.0.2 och igår försökte jag uppgradera till 1.1.1 och det var då kunde helt plötsligt inte anySIM låsa upp det.

Hörde föresten något om att den tidigare ägaren hade ersatt lockdownd filen i något syfte, kan detta ha något att göra med detta trotts att telefonen ha blivit återställd sedan dess?

Ett problem som jag vet flera haft är att AnySIM hänger sig mot slutet av upplåsningen, jag har själv sett det, trodde allting var kört efter att ha väntat säkert 5 minuter extra, när det plötsligt började ringa i telefonen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 15:56
Ursprungligen av Adrian B:

Ett problem som jag vet flera haft är att AnySIM hänger sig mot slutet av upplåsningen, jag har själv sett det, trodde allting var kört efter att ha väntat säkert 5 minuter extra, när det plötsligt började ringa i telefonen!

Jag har startat om den flertalet gånger, gjort om upplåsningen osv men inget har hjälpt.

  • Medlem
  • 2008-01-10 17:07

jag skulle prova virginaza telefonen, uppgradera till 1.1.2, nergradera till 1.1.1 och nergradera baseband.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 19:13

Problemet är nu löst!

Mitt IMEI-nummer fanns med på en lista över telefoner som man behövde Virginiza innan man kunde uppgradera till 1.1.1.

Ursprungligen av simonw:

Mitt IMEI-nummer fanns med på en lista över telefoner som man behövde Virginiza innan man kunde uppgradera till 1.1.1.

Ah, tog för givet att du hade gjort det. Varenda guide där ute som handlar om att gå från upplåst 1.0.2 -> 1.1.1 har med virginize som steg.

Jag har fortfarande fastnat.

Jag är osäker på vilken version som jag hade köpte, tror det var 1.1.1 (8Gb då det bara fans 8Gb).

När jag körde Recet den till 1.1.1 och då hade jag BB Modem 04.02.13_G
Jag nedgradera BB Modem till 03.14.08_G körde AnySim och det funkade för första gången på första försöket.
Men fortfarande blir det No Service. Och går man till Carrier i settings får jag Error

Orsaken till att jag uppdatera mjukvaran var för att jag kunde inte ta emot samtal och ibland inte ringa ut. Oftast fungerade telefon delen ett eller två försök efter omstart.
Köpte min via EBAY färdigt upplåst.

All hjälp är mycket tacksamt.

Under About:
Version 1.1.1 (3A109a)
Model MA712LL
IMEI 01 130100 403240 4
Modem Firmware 03.14.08_G

Nå om ni orkar ta en funderare så är jag evit tacksam.

I annat fall så har jag en ipod toutch med kamera och högtalare och det är ju ganska bra det med.

1
Bevaka tråden