Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur iPhone blev till

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Wired har publicerat en intressant artikel om hur iPhone blev till, om det misslyckade projektet med Motorola mm. Mycket intressant och en del nya fakta som inte varit kända tidigare. MacRumors har sammanfattat artikelns nyheter för den som inte vill läsa hela:

Wired manages to get some previously unknown details about the origins of the iPhone project. It began back in 2002, soon after the iPod, when Jobs realized that the convergence of mobile phones and music players would force Apple to get into the mobile phone business.

[...]

Despite the promises, the iPhone project was a major challenge for Apple, requiring over $150 million in development costs. Apple also took extraordinary measures to keep the project secret, with hardware and software teams completely separated, with only 30 people having seen the full device by the time it debuted at Macworld 2007. The decision to use a modified Mac OS X wasn't immediately obvious, and Apple engineers had even seriously considered using Linux.

MacRumors: The Origins and Development of the iPhone

Wired: The Untold Story: How the iPhone Blew Up the Wireless Industry

Rätt häftigt att bara 30 pers i hela världen hade sett iPhone i sin helhet för ett år sedan när den presenterades för första gången. Sjukt bra hemlighetsmakeri!

Ursprungligen av Adrian B:

Rätt häftigt att bara 30 pers i hela världen hade sett iPhone i sin helhet för ett år sedan när den presenterades för första gången. Sjukt bra hemlighetsmakeri!

30 personer, plus några på det här forumet som känner en säljare på Tele2/Vodafone/Telia/3 som vet och kan bekräfta när iPhone kommer till Sverige. Dom människorna blev säkert tillfrågade av Apple innan lanseringen att bedöma telefonen lite.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Dom människorna blev säkert tillfrågade av Apple innan lanseringen att bedöma telefonen lite.

Hehe, självklart!

Tycker det är coolt att dom höll isåär hård och mjukvara och sen satte ihop dom, även om nog många anade att det var en telefon på gång.

Imponerad!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-10 16:15

MYCKET bra läsning!

Det här är industrijournalistik på toppnivå.

mvh
b0bben

Ursprungligen av Wired:

Apple's hardware engineers had spent about a year working on touchscreen technology for a tablet PC and had convinced him that they could build a similar interface for a phone.

Betyder detta att de jobbat på en iTablet eller att de som jobbade som hårdvaruingenjörer för tillfället en gång hade jobbat åt något PC-tillverkare med att ta fram en Tablet PC?

Intressant läsning.

Ursprungligen av staed:

Betyder detta att de jobbat på en iTablet eller att de som jobbade som hårdvaruingenjörer för tillfället en gång hade jobbat åt något PC-tillverkare med att ta fram en Tablet PC?

Jag tolkar det som att dom jobbat inom Apple på en Tablet PC. Och jag tror inte det är omöjligt att vi får se någon produkt åt det hållet från Apple som det ryktas om en del. Fast jag tror inte det händer redan på tisdag.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tolkar det som att dom jobbat inom Apple på en Tablet PC. Och jag tror inte det är omöjligt att vi får se någon produkt åt det hållet från Apple som det ryktas om en del. Fast jag tror inte det händer redan på tisdag.

Mera stöd för den teorin nu: Sources: Apple Newton-tablet not ripe for Macworld

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 18:02

Lästips. Wireds artikel om skapandet av iPhone.

Intressant läsning. Bland annat att den "bara" kostade 150 miljoner dollar att utveckla och att Apple ett tag övervägde att köpa in sig hos AT/T och själva agera operatör.

http://www.wired.com/gadgets/wireless/magazine/16-02/ff_iphone?currentPage=3

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 18:04

Bästa sortens artikel tycker jag. Älskar att läsa behind the scenes artiklar.

MYCKET intressant läsning, bugar och bockar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-11 23:50

Spännande läsning, undrar dock lite varifrån all info kommer ifrån.

/thomas

1
Bevaka tråden