Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flikkontrollen

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Flikkontrollen som finns i FMP numera har ju en del fördelar jämfört med att skapa egna flikar och en massa layouter, men en sak stör mig grymt. I FMP 9 finns det ett val som talar om vilken flik som är "Främre standardflik". Det gör att om du står på en flik och går till layout-läge för att ändra något förflyttas du till den främre standardfliken. Om det bara hade funnit möjlighet att välja bort vansinnet... Det är ju helt sinnessjukt. Eftersom layouterna på de olika flikarna tenderar att vara snarlika händer att man börjar ändra i fel flik innan man inser misstaget.

Jag vet att man kan styra det med Objektnamn i manus, men det blir lätt löjligt jobbigt känns det som. Är det någon som känner till någon annan workaround eller är det bara att hoppas på att FileMaker Inc inser det absurda?

Jag irriterar mig på det också, men har valt att strunta i det och bara acceptera att det är så.

När flikkontrollen debuterade (i 8.5?) var det väl så att den blev på den flik man senast var på? Suck...

Under alla åren med FileMaker är det inte mycket som irriterat mig mycket, men det här...

Har upptäckt en sak till...

Gå till portalrad funkar inte om det ligger portaler på flera av flikarna i en Flikkontroll. Den kommer att gå till den första portalen den hittar bland flikarna (uppifrån i fliklistan).

Det här har jag inte hittat någon workaround för. Någon annan som har?

Senast redigerat 2008-01-31 18:04

Man kan byta flik via manus genom att använda sig av "gå till fält". Skapa ett textfält per flik du vill kunna hoppa till, döp dem med något vettigt prefix som tex Flik_ eller Tab_ och gör dem till globalt indexerade (aka variabelfält). Lås dem även i layouten så att användaren inte kan klicka och skriva i dem eller råka "tabba sig" till dem genom.

Det är ju en möjlighet. Jag löste det nyss genom att ge fliken och portalen jag är ute efter objektsnamn och sen i manuset där jag behöver använda "Gå till portalrad" föregå det steget med Gå till objekt (fliken) och sen en till Gå till objekt (portalen). Då funkar det som det ska igen...

Skivarval i filemaker

Jag har försökt skapa ett script som (beroende på vad användaren väljer) använder sig av olika skrivare. Jag har gjort det med olika if satser beroende på användarens val. Problemet är att Filemaker verkar välja (och göra om valen) till standardskrivaren i systemet. Jag använder 8.5adv. Någon som vet nånting?

1
Bevaka tråden