Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilda nördiska tecknen Å, Ä & Ö, i OS 9...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vänner, jag är konfunderad...

...med OS 9.0 och Explorer 5.1, på min vintage DVSE iMac, går d bra att surfa på SE-sajter och skriva epost på gmail.

Med OS 9.2 och Explorer 5.1 på min lika jämn-vintage Snäckskals-iBook blir de vilda nördiska tecknen Å, Ä & Ö på såväl svenska sajter som när jag skriver i gmail till rappa-kalja.

Vilken inställning måste jag justera på Dasslocket?

Stort tack för input här, gänget.

BTW, d stämmer. Du är helt rätt på d. Jag bor i en 90-tals-kvart, kör en 90-tals bil, risslar mig i 90-tals-paltor och har bevarat 90-tals-frillan. Och jag fortsätter partaja som vore d 1999.

Kolla tipsen om "teckenkonvertering" här:
http://www.99.se/mac-os-9/40047-saknar-n-r-har-dem.html

@Jesper Ohlsson:

Tack för länk, kollade noga allt där men blev tyvärr inte klokare. Jag har samma uppsättning kodningar System-mappen:s Teckenkonverering, i bägge burkarna, inget är heller dubblerat lr av-vikande på annat sätt, där.

Jag kan skriva Å, Ä och Ö, när jag skriver en epost, men sedan blir de tecknen till rappakalja när jag sänder iväg eposten. När jag surfar in på 99.se och andra .se -sajter kan jag inte läsa dessa tecken heller. Dessa tecken blir till fråge-tecken lr oläsbara tecken.

Jag skulle vara mkt tacksam för mer vägledning & hjälp med detta...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-13 17:19

Jag har derabbats av samma som du efter att jag var in och ändrade nått i mina tafatta försök att få QuickTime att visa video klipp.

Jag har försökt bringa klarhet i detta på MacWorldForum utan att få nått gehör.

Jag har lagt in OS 9.2 utan att uppgradera, får man en häng-mac då. Det finns inlägg där man uppger att man ska ha OS 9 och gradera upp till OS 9.2.2?

Vi har exakt samma problem, nån måste väl veta hur man fixar detta eller vad det är för fel.

@GUNNER:

Tack för inlägget.

Då är vi två, i hela världen, förefaller d, som i OS 9.2 får upp rappakalja-tecken, istället för å, ä och ö.

Jag kan skriva å, ä och ö, när jag skriver en epost, men sedan blir de tecknen till rappakalja,. när jag sänder iväg eposten.

När jag surfar in på 99.se och andra .se -sajter kan jag inte läsa dessa tecken heller. Dessa tecken blir på min bildskärm till fråge-tecken, lr helt oläsbara tecken, på dessa svenska sajter.

Någon, därute, med den förlösande lösningen, till oss..?

Stor tacksamhet uttryckt, för all möjlig input, här.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-15 19:44

Jag försökte med att ominstallera OS 9.2.2 men det är samma soppa när jag loggar in på MacWorldForum jag la in en förfrågan på OS 9 avdelningen det vart oläsbart. Jag ser ingen annan råd än att formatera om min HD och lägga in det igen. Jag har allt arbete liggande utanför datorn vilket jag är tacksam för idag. Jag ska träffa en kille som har arbetat med mac under många år jag återkommer med hans råd. GUNNER

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-15 19:47

Roligt att se att det finns folk som använder datorer från sen jura fortfarande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 22:43

Ni är inte två i hela världen som upplever detta!
Innan OS X kom var detta den absolut vanligaste frågan på 99mac. Det är en klassiker, precis som @/™.

Detta och det andra vanligaste problemet på den tiden, berodde på att Microsofts installationer klantade till allt och bl.a. installerade äldre dubblettversioner av systemfiler (det andra vanligaste problemet var att MS-program inte startade eftersom de inte klarade av att programmappen "Applications (Mac OS 9)" hade parenteser i namnet).

LÖSNING:
Radera alla filer som har svenska namn ur dessa mappar
/Systemmapp/Teckenkonvertering
/Systemmapp/Regioner

I Systemmapp/Tillägg måste man också radera antingen "Teckenkonvertering" eller "Text Encoding Converter". Radera den som är äldst.

Det måste alltså finnas ett exemplar av ovan nämnda filer - varken mer eller mindre.

Kanhända har jag missat något; OS 9-kunskaperna börjar bli dammiga.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-25 01:26

Tack det fungerade.

Rajje!

Tack det blev ordning efter att jag följde dina råd. Jag hoppas att den som öppnade tråden också fick ordning på sina nördiska tecken.

Det tog några veckor att komma in för att framföra mitt tack, efter bytt email adress och 99.se inte öppnade trots att jag kvitterat 2 ggr.

Men bortsett från det så är detta forum suveränt för en som skruvar på egen hand.

1
Bevaka tråden