Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iJailbreak eller grafisk ZiPhone?

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-20 15:12

Går allt väl så dyker det upp en 16 gb iPhone i mina händer imorgon. Efter mycket läsande om upplåsningsprocessen så har det ju verkligen blivit (verkar iaf) otroligt enkelt de senaste veckorna med ZiPhone. Det enda jag egentligen blir lite konfunderad över är vad man skall använda: iJailbreak eller ZiPhone 2.4 gui (låter ju som att det är grafiskt också) de borde ju ge samma resultat, men vad vet jag? Erfarenheter någon?

(Kör osx Leopard btw)

Hm, kanske inte helt nödvändigt att starta en ny tråd om det, men ZiphoneOSX fungerar alldeles ypperligt och gör dig lycklig genom 4 musklick och 3 minuters väntan.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-20 15:50
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Hm, kanske inte helt nödvändigt att starta en ny tråd om det, men ZiphoneOSX fungerar alldeles ypperligt och gör dig lycklig genom 4 musklick och 3 minuters väntan.

Du har säkert rätt, men jag hittade ingen tråd som beskrev skillnaderna, blir förvirrad när iJailbreak bygger på ZiPhone fast med grafiskt gränssnitt när ZiPhone har ett eget grafiskt gränssnitt. Inga skillnader mellan dem?

New castle: Har väl inte med tråden att göra egentligen, men hade du AT&T-kortet i när du genomförde processen eller ditt teliakort?

Ursprungligen av wosk:

New castle: Har väl inte med tråden att göra egentligen, men hade du AT&T-kortet i när du genomförde processen eller ditt teliakort?

Jag hade AT&T-kortet i. Kan väl också tillägga att jag kör OSX 10.4.11.

Skrev denna lilla guide eftersom jag själv fick leta lite överallt för att få ihop det. Kände mej väldigt osäker för det finns så många olika svar. Mitt sätt fungerade som sagt perfekt för mej på 2 helt nya iPhone köpta den 15/2 i New York.

Körde ZiPhone 2.4 GUI på min 16GB i måndags. Så här gjorde jag: (Gjort på 2 st)

-Kopplade in iPhonen (med AT&T-kortet i) i datorn (OSX 10.4.11) med USB.
-Stängde ner iTunes (Som öppnades automatiskt)
-Startade Ziphone och kryssade i "Jailbrek", "Aktivate" och "Unlock". Tryckte sedan på "Start". (iTunes öppnades igen)
-Efter några minuter var det klart.
-Gick sedan in i "Installer" på iPhone och installerade "BSD subsystem"

Efter det installerade jag Swephone med hjälp av följande guide:

Öppna Installer och välj “Sources“, välj “Edit“, välj “Add“.
Ange: http://ifun.se/swe
Tryck “Refresh”
Nu finns kategorierna “SwePhone (1.1.1)“, “SwePhone (1.1.2)” och “SwePhone (1.1.3)” under fliken Install

-Installerade de tre paketen under "SwePhone 1.1.3"
-Tog bort AT&T-kortet och ersatte det med Telia SIM.
-Har fyllt på med lite andra program som Skype och fått POP-mail och allt annat att funka.

Är verkligen supernöjd...

Senast redigerat 2008-02-20 16:21
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-20 15:52

Jag tycker faktiskt den här tråden är lite intressant, för jag har inte fattat varför iJailbreak finns nu när ZiPhone 2.4 Gui finns, för det verkar ju som det är samma sak fast ZiPhone låser upp telefonen också, eller har jag helt fel?

En annan sak jag undrar över vad gäller ZiPhone är babblet om att man måste fixa AppSupport, är det kopplat till problemen med det där "Dynamic library"-grejen, eller är det något annat? För jag har för mig att SwePhone löser just det problemet, eller?

Tjaaa, nu har jag blåst lite nytt liv i den här tråden.

/Herman

Ursprungligen av ptba:

Jag tycker faktiskt den här tråden är lite intressant, för jag har inte fattat varför iJailbreak finns nu när ZiPhone 2.4 Gui finns, för det verkar ju som det är samma sak fast ZiPhone låser upp telefonen också, eller har jag helt fel?

En annan sak jag undrar över vad gäller ZiPhone är babblet om att man måste fixa AppSupport, är det kopplat till problemen med det där "Dynamic library"-grejen, eller är det något annat? För jag har för mig att SwePhone löser just det problemet, eller?

Tjaaa, nu har jag blåst lite nytt liv i den här tråden.

/Herman

ALLT blir upplåst om du kryssar i de tre rutorna i Ziphone 2.4 GUI. Dvs man kan använda den som iPod, installera vilka program man vill samt att ringa med den med tex ett Teila-SIM.

Någon "Appsupport" känner jag inte till. Min funkar i alla fall utmärkt utan.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-20 16:29
Ursprungligen av newcastle:

ALLT blir upplåst om du kryssar i de tre rutorna i Ziphone 2.4 GUI. Dvs man kan använda den som iPod, installera vilka program man vill samt att ringa med den med tex ett Teila-SIM.

Någon "Appsupport" känner jag inte till. Min funkar i alla fall utmärkt utan.

Ehm, va? Jag skrev ju att ZiPhone gör precis samma sak som iJailbreak + upplåsning. Jag har själv kört ZiPhone och det funkade utmärkt. Det jag frågade var vad iJailbreak är bra för numera.

Ang. att SwePhone fixar DLL var vad jag trodde, och det var ju trevligt att så var fallet.

Ursprungligen av ptba:

Ehm, va? Jag skrev ju att ZiPhone gör precis samma sak som iJailbreak + upplåsning. Jag har själv kört ZiPhone och det funkade utmärkt. Det jag frågade var vad iJailbreak är bra för numera.

Ang. att SwePhone fixar DLL var vad jag trodde, och det var ju trevligt att så var fallet.

iJailbreak blir ju då helt onödig om man använder Ziphone... Ville bara förtydliga för alla som läser att Ziphone är det enda man behöver.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-20 16:54
Ursprungligen av ptba:

Ehm, va? Jag skrev ju att ZiPhone gör precis samma sak som iJailbreak + upplåsning. Jag har själv kört ZiPhone och det funkade utmärkt. Det jag frågade var vad iJailbreak är bra för numera.

Ang. att SwePhone fixar DLL var vad jag trodde, och det var ju trevligt att så var fallet.

Finns ingen anledning att använda iJailbreak och jag skulle råda alla att undvika programmet. Den bygger på en gammal version (1.0) av ziphone och innehåller buggar som är fixade i nya versioner utav ziphone.

För alla som vill ha Windows GUI till ziphone 2.4 så måste de först ladda ner ziphone 2.3 och kopiera över ziphonegui.exe filen till ziphone 2.4 mappen. Det är bara ett gui skal för ziphone.exe terminal programmet.

//Rob

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-20 16:13
Ursprungligen av ptba:

Jag tycker faktiskt den här tråden är lite intressant, för jag har inte fattat varför iJailbreak finns nu när ZiPhone 2.4 Gui finns, för det verkar ju som det är samma sak fast ZiPhone låser upp telefonen också, eller har jag helt fel?

En annan sak jag undrar över vad gäller ZiPhone är babblet om att man måste fixa AppSupport, är det kopplat till problemen med det där "Dynamic library"-grejen, eller är det något annat? För jag har för mig att SwePhone löser just det problemet, eller?

Tjaaa, nu har jag blåst lite nytt liv i den här tråden.

/Herman

Japp, installerar du SwePhone lägger den in DLL, då behövs inte AppSupport.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-20 17:23

Uppgadera till 1.1.3 först?

Ursprungligen av newcastle:

Körde ZiPhone 2.4 GUI på min 16GB i måndags. Så här gjorde jag: (Gjort på 2 st)

-Kopplade in iPhonen (med AT&T-kortet i) i datorn (OSX 10.4.11) med USB.
-Stängde ner iTunes (Som öppnades automatiskt)
-Startade Ziphone och kryssade i "Jailbrek", "Aktivate" och "Unlock". Tryckte sedan på "Start". (iTunes öppnades igen)
-Efter några minuter var det klart.
-Gick sedan in i "Installer" på iPhone och installerade "BSD subsystem"

Efter det installerade jag Swephone med hjälp av följande guide:

Öppna Installer och välj “Sources“, välj “Edit“, välj “Add“.
Ange: http://ifun.se/swe
Tryck “Refresh”
Nu finns kategorierna “SwePhone (1.1.1)“, “SwePhone (1.1.2)” och “SwePhone (1.1.3)” under fliken Install

-Installerade de tre paketen under "SwePhone 1.1.3"
-Tog bort AT&T-kortet och ersatte det med Telia SIM.
-Har fyllt på med lite andra program som Skype och fått POP-mail och allt annat att funka.

Är verkligen supernöjd...

Har en 1.1.2 OTB helt ouppackad köpt i dec-07. Ska jag först uppgradera den till 1.1.3 i iTunes innan jag kör Ziphone 2.4?
Eller kan jag göra det efter att jag gjort "Jailbreak", "Activate" och "Unlock"? Vill ju inte missa de nya funktionerna i 1.1.3...
Tack på förhand,
Cayenne

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-20 17:29
Ursprungligen av cayenne:

Har en 1.1.2 OTB helt ouppackad köpt i dec-07. Ska jag först uppgradera den till 1.1.3 i iTunes innan jag kör Ziphone 2.4?
Eller kan jag göra det efter att jag gjort "Jailbreak", "Activate" och "Unlock"? Vill ju inte missa de nya funktionerna i 1.1.3...
Tack på förhand,
Cayenne

Japp, uppgradera först.

Ursprungligen av newcastle:

-Har fyllt på med lite andra program som Skype och fått POP-mail och allt annat att funka.

Har Skype släppt ett iPhone native program, eller hur menar du?

PS. Funkar ZiPhone även om man redan har en unlock:ad 1.1.2? Raderar den hårddisken och alla 3d-party program man installerat med Installer.app, eller är hela Media-partitionen intakt efter uppgraderingen till 1.1.3?

finns det ingen GUI för windows? och funkar ziphone med vista?

tack

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-20 17:09

Men om man använder WINDOWS...ska man då ta Ziphone 2.3 istället eller är det viktigt att man använder 2.4? Måste man ha AT&T sim-kortet i, kan jag inte lika väl stoppa i comviq/telia direkt?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-20 18:22

Men om man använder WINDOWS...ska man då ta Ziphone 2.3 istället eller är det viktigt att man använder 2.4? Måste man ha AT&T sim-kortet i, kan jag inte lika väl stoppa i comviq/telia direkt?

Jag talar nu om Iphone 16GB 1.1.3 OOB

Ursprungligen av noxire:

Men om man använder WINDOWS...ska man då ta Ziphone 2.3 istället eller är det viktigt att man använder 2.4? Måste man ha AT&T sim-kortet i, kan jag inte lika väl stoppa i comviq/telia direkt?

Jag talar nu om Iphone 16GB 1.1.3 OOB

2.4 är väl förmodligen bättre än 2.3 eftersom det är en senare version med mindre buggar.

Varför måste du stoppa i Comviq/Telia först när det bevisligen fungerar att först köra programmen och sedan byta SIM-kortet?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-02-20 18:42

vart laddar man ned 2.4 GUI. Är de ngn skillnad mellan att använda den här med en 16gig lr 8gig

Ursprungligen av joonis:

Är de ngn skillnad mellan att använda den här med en 16gig lr 8gig

Ingen skillnad. Gjorde på en 16Gb och en 8Gb.

Som jag fattat det så använder ZiPhone samma aktivering och jailbreak-lösning som iJailbreak men han har dessutom bakat in gunlock-lösningen i ZiPhone. Det borde inte vara någon skillnad mellan metoderna.

Kompis körde iJailbreak och gunlock (från installer) på sin nya 16GB lur.
Jag körde ZiPhone 2.4 GUI på min lur.
Kompis körde igår Phone 2.4 GUI på sin mammas lur.

Alla telefonerna funkar utan problem...

tja

jag har använt ijailbreak från ifun guiden o det funka bra.
men ska man göra om allt o installera Ziphone 2.4 GUI istället

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-20 21:30
Ursprungligen av supastition:

tja

jag har använt ijailbreak från ifun guiden o det funka bra.
men ska man göra om allt o installera Ziphone 2.4 GUI istället

Om allt funkar OK finns det ingen anledning att göra om det.
Min funkar bra sedan softupgrade....

ska bara tillägga att jag hade en OOB 112 o la in 113 o sen jailbreaka den.

ok
va bara nyfiken på om det fanns någon anledning till att använda den metoden.
om det är bättre för iphonen i längden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-20 22:00
Ursprungligen av supastition:

ok
va bara nyfiken på om det fanns någon anledning till att använda den metoden.
om det är bättre för iphonen i längden.

Får du problem längre fram, då är det bara att köra den metoden. Har du inga problem, låt den vara. Fixa inte det som funkar....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-20 22:47
Ursprungligen av supastition:

ok
va bara nyfiken på om det fanns någon anledning till att använda den metoden.
om det är bättre för iphonen i längden.

Det här är ju min, i allra högsta grad, personliga känsla, men jag tycker min telefon flyter på mycket bättre efter att jag restorade till 1.1.3 (helt vanligt genom iTunes) och sen körde ZiPhone 2.4 GUI för Mac. Min telefon är en 1.1.1 OOB, och jag hade innan uppgraderat 1.1.2->1.1.3 med DevTeams Officiella uppgradering+jailbreak. Telefonen krashade 2 gånger på 2 veckor, och nu har jag haft igång min med ZiPhone i 4 dagar, så vi får se vad som händer. Det känns bättre i alla fall.

/Herman

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-21 13:24
Ursprungligen av ptba:

Det här är ju min, i allra högsta grad, personliga känsla, men jag tycker min telefon flyter på mycket bättre efter att jag restorade till 1.1.3 (helt vanligt genom iTunes) och sen körde ZiPhone 2.4 GUI för Mac. Min telefon är en 1.1.1 OOB, och jag hade innan uppgraderat 1.1.2->1.1.3 med DevTeams Officiella uppgradering+jailbreak. Telefonen krashade 2 gånger på 2 veckor, och nu har jag haft igång min med ZiPhone i 4 dagar, så vi får se vad som händer. Det känns bättre i alla fall.

/Herman

Som jag skrev tidigare och in andra trådar så är DevTeams "officiella" uppgradering en frankenstein uppgradering. Där dem mixar 1.1.2 och vissa delar från 1.1.3. Eftersom ziphone 2.4 jailbreakar original 1.1.3 finns det ingen anledning att använda DevTeams 1.1.3 uppgradering. Om man har en telefon med den uppgraderingen så skulle jag råda alla att uppgradera till 1.1.3 med iTunes och sen använda ziphone.

//Rob

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-21 13:28
Ursprungligen av Robo-X:

Som jag skrev tidigare och in andra trådar så är DevTeams "officiella" uppgradering en frankenstein uppgradering. Där dem mixar 1.1.2 och vissa delar från 1.1.3. Eftersom ziphone 2.4 jailbreakar original 1.1.3 finns det ingen anledning att använda DevTeams 1.1.3 uppgradering. Om man har en telefon med den uppgraderingen så skulle jag råda alla att uppgradera till 1.1.3 med iTunes och sen använda ziphone.

//Rob

Jag kan inte annat än hålla med dig. Jag vet att jag var lite "negativ" till ZiPhone, just för att metoden är ganska fräsh än så länge, men som jag skrev i mitt senaste inlägg här: Telefonen flyter bättre nu, och det bådar ju gott.

/Herman

Ursprungligen av Robo-X:

Som jag skrev tidigare och in andra trådar så är DevTeams "officiella" uppgradering en frankenstein uppgradering. Där dem mixar 1.1.2 och vissa delar från 1.1.3. Eftersom ziphone 2.4 jailbreakar original 1.1.3 finns det ingen anledning att använda DevTeams 1.1.3 uppgradering. Om man har en telefon med den uppgraderingen så skulle jag råda alla att uppgradera till 1.1.3 med iTunes och sen använda ziphone.

//Rob

Om man har en iPhone som var 1.0.2 när den var ny "september 2007" som nu är en 1.1.2, kan man då uppgradera i iTunes till 1.1.3 och sen använda Ziphone?:tveksam:

Eller funkar Ziphone endast till OOB 1.1.1er eller 1.1.2 er?

Bevaka tråden