Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Disk spinner upp, men visas ej i datorn.

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-22 20:27

Har i ett par dagar googlat och meckat med en Maxtor 160GB disk som inte velat funka sedan den stått oanvänd i min bohylla i ca ett år. Disken ville till en början inte änns spinna upp, den bara gav ifrån sig några svaga click.

Fick ett tips på sweclockers att värma disken med hårtork för att få igång plattorna igen, och det funkade! Nu spinner den upp och verkar bete sig så som den skall, med undantaget att det externa chassit jag kör i några sekunder först visar röd lampa när jag slår på den.. men efter ca 10 sek surrar disken till lite och lampan blir grön. (Den disken jag vanligtvis kör funkar utmärkt i chassit och lampan är då alltid grön).

MEN, det ges inga livstecken av disken på datorn. Den dyker inte upp på skrivbordet, eller i skivverktyg eller i Diskwarrior 4.1.

Vad blir nästa steg? Lutar det åt att kretskortet på disken kan vara trasigt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-22 20:53

Shiiit! Nu kom den fram! Jag testade massa olika jumper-lägen, och på MASTER, så funkade det! Veckor av arbete är räddat. Hoppas detta hjälper någon annan

1
Bevaka tråden