Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphones lansering i Sverige

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-03-08 12:32

Jag visste inte om det var lönt att starta en tråd om detta men jag har tråkigt så nu får det bli så

När iphone blev lanserad förra året i januari så visade ju steve upp 22 länder som hade itunes store eller vad det var. Däribland fanns ju sverige med. Jag har sedan dess tänkt mig att de länderna förmodligen kommer att få iphone först eftersom att apple redan har kontakt med de länderna och därmed vet att de över huvudtaget finns

Jag kollade vilka länder som har itunes store, vet att det kanske är lite dumt att anta att just de länderna ska få iphone men det verkar mest logiskt för mig iallafall.

De länder som har itunes store är Canada, Danmark, Finland, Frankrike,Tyskland, Grekland, Irland, Italien, Japan, Luxemberg, Holland, Nya Zealand, Norge, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien och USA (duh).

Frankrike, Tyskland, Irland, Storbritannien och USA har iphone i dagsläget (jag vet att irland inte har den än, men det är ju knappt 2 veckor eller vad det är kvar så jag räknade med det ändå) . Nu är det upp till någon annan att orka göra en lista på hur lanseringsordningen förmodligen kommer att bli för de övriga länderna, själv har jag ingen aning men jag kan tänka mig att vissa av de länderna kommer att få den före Sverige. Någon som orkar?

EDIT: Insåg nu att de länderna jag har skrivit som har itunesstore är från wikipedia, och jag vet inte när den länken uppdaterades sist med info så om någon vet fler länder som jag har missat så säg gärna till.

Förlåt för eventuella stavfel och fel fakta, men rätta mig gärna.

/C

Ja, det finns ett x antal trådar om detta.

Det är nog många länder som får den innan vi i Sverige får den, t ex är nog hela Asien väldigt intressant för Apple. Sverige är en liten kakmums för Apple.+ att dom som verkligen vill ha en iPhone i Sverige idag redan har en.

Jag förstår inte din fråga riktigt... Hade du googlat lite hade du sett att det finns inga datum för relase, det finns ingen operatör än och det finns inte ens bevis på att Apple har inlett diskussion om iPhonen med svenska leveratörer. Det har dom säkert men inte speciellt seriöst.
Det sägs även att en 3G iPhone kommer att släppas till sommaren eller någonstans där. Det finns ingen anledning att släppa en iPhone i sverige innan den har 3G heller eftersom Telia är dom enda med utbyggd Edge, vilket man måste använda för att ens våga sig ut på nätet utan WiFi.

Nästa jul kommer den hit, tror jag.

  • Medlem
  • 2008-03-09 16:43

Tråden går inte ut på fakta eftersom att det inte finns någon Det jag ville ha var antaganden alltså t.ex. vilka länder som förmodligen kommer få luren innan Sverige så att vi har någon som helst bild av lanseringsordningen, detta betyder inte att det kommer att hända men du fattar, hoppas jag.

Jag kunde nästan ana att ingen skulle orka göra listan Nåväl...

Eftersom tråden INTE bygger på fakta eftersom det inte finns någon så borde ju gissningarna kunna bli rätt bra.

Jag sätter en spänn på att de här ställena kommer få iPhone innan SveaRike

1) Portugallien
2) Fraggellandet
3) Mumindalen
4) Teletubbysarnas myspys-land
5) Smurfarnas land

Sådär, mina fem spänn!

Eftersom ingen vet någonting men ändå vill diskutera så är väl mina gissingar lika bra som alla andras....

  • Medlem
  • 2008-03-09 21:52

Akta så att ingen dör av skratt när de läser ditt inlägg...

Det finns en logik i allt. Tråden är till för att hjälpa, försök vara lite realistisk och seriös istället.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-10 00:55

Alla länder som har AT&T och O2 redan nu kommer antagligen att få iPhone innan Sverige. Jag blir mycket förvånad om inte så sker.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-03-10 18:34
Ursprungligen av boris91:

Alla länder som har AT&T och O2 redan nu kommer antagligen att få iPhone innan Sverige. Jag blir mycket förvånad om inte så sker.

Var det inte även på tapeten om Telenor, dock i Norge men eftersom Telenor även huserar i Sverige kanske det kan vara ett positivt tecken?

Grasping for straws eh

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-25 18:25
Ursprungligen av Drakfot:

Var det inte även på tapeten om Telenor, dock i Norge men eftersom Telenor även huserar i Sverige kanske det kan vara ett positivt tecken?

Grasping for straws eh

jag har haft försäljare från telenor som har ringt några gånger för att sälja , och när frågan kommer till vilken mobil jag skulle vilja har så säger jag Iphone då får jag svaret att det är telenor som kommer att sälja dem i sverige.

då sa jag till dem ring tillbaka när ni får in den då.

"nu ringer telefonen"

  • Medlem
  • 2008-03-10 18:25

Någon som vet vilka dessa länder är? Orkar inte googla.

Hur skall detta kunna hjälpa? Vem hjälper vi?

Men vart är det meningen att tråden skall leda om den inte baseras på fakta över huvud taget (för det finns inga - det säger ju trådskaparen själv)

Skall vi sitta och spå i kaffesump? Ingen vet ngt och tråden kommer troligen aldrig över nivån "Min syrra har satt på en på Telenors kundtjänst och han sa atte...". Det finns 15 andra spekulationstrådar där det mesta redan har avhandlats.

Varför inte bara finns sig i att
1) Vi vet inte
2) Vi kan inte spekulera framgångsrikt för vi har ingen grundinformation
3) Först 2 vkr innan en lansering komemr vi kunna säga ngt med säkerhet

Alltså, luta er tillbaka. Gör ngt annat. iPhone kommer när den kommer.
Tills dess; LEV!

Vad spelar det för roll när andra länder får iPhone. Det betyder ju inte ett piss i sammanhanget när Sverige får den eller?

Möjligen kan man använda det som död räkning.

Är det så här ni tänker då:
Av 30 länder i Europa har 7st iPhone (eller nåt sånt), det gör 23 länder kvar.
Alltså en på 23 att vi får den nästa gång. Om nu 10 länder till men inte Sverige får den den 1;a Mars... då är det 13 länder kvar. Då har chansen att Sverige får den nästa gång ÖKAT till 1 på 13... det är ju positivt då har ju chansen att vi får den ökat rejält...

Men ... Apple kanske skiter i små puttefnaskländer som Sverige, Norge, Finland (där ju alla bara köper Ericsson eller Nokias telefoner ändå...). Danmark, vafan, hela landet är väl nån miljon va? I hela Sverige bor det färre folk än i London...

Nä, vill du ha en iPhone idag. Köp en, knäck den på en kväll och njut av den. Om det kommer en 3G-iPhone i September? Bra, då köper jag den då.

En iPhone är inte det sista du kommer köpa i detta jordeliv, den kostar vaddå, 4000:- Både Nokia och SE har mångdubbelt dyrare lurar.

Om du går under ekonomiskt av att skaffa en nu och sedan MÅSTE (vaddå måste?) skaffa en iPhone 3G till Jul så undrar jag om du inte är för snål för mobil iaf...

  • Medlem
  • 2008-03-10 19:49
Ursprungligen av Goflorp:

Är det så här ni tänker då:
Av 30 länder i Europa har 7st iPhone (eller nåt sånt), det gör 23 länder kvar.
Alltså en på 23 att vi får den nästa gång. Om nu 10 länder till men inte Sverige får den den 1;a Mars... då är det 13 länder kvar. Då har chansen att Sverige får den nästa gång ÖKAT till 1 på 13... det är ju positivt då har ju chansen att vi får den ökat rejält......

Det var precis så jag tänkte och det var precis sådant jag ville se i denna tråden, men jag antar att du har rätt om att man lika gärna kan ta det när det är ens överhuvudtaget aktuelt. Men den ursprungliga meningen med denna tråden var att vi skulle kunna med hjälp av det lilla vi vet och en del antaganden kunde säga ungefär när luren kommer till Sverige. Insåg nu att vi vet för lite.. Tråd låst?

Här är taket högt och vi diskuterar vitt och brett.
Jag tycker det hade varit lite skillnad om det funnes NÅGOT att gå på typ

"Steve Says: Jag hade gärna sett iPhone i Sverige snarast."

Eller om ngn operatör kunde visa ngt med det minsta substans i
(Inte att nån på kundtjänst har legat med nån).
Någon barsk från Telia som hade sagt "Vi för i dagsläget förhandlingar
med Apple och vi vill inte kommentera det mer. Tack. Släpp fram mig."

Då hade man kunnat ha en intressant spekulationsdiskussion

Men när det inte finns något annat än en massa lekmannagissingar ?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-10 22:27

Något som jag tror att alla har förstått är att de övriga operatörerna väntar in en konkurrenskraftigare mobil som har snabbare uppkoppling så att det obligatoriska abonnemanget kan kosta ännu mer. Det blir förstås en 3G-version av iPhone.

En möjlig scenario är att Apple skickar ut förhandsmodeller till alla intresserade opearatörer som är beredda på skriva på avtalen som delar upp intäkterna några veckor innan 3G-versionen släpps. När Steve sedan presenterar telefonen lär han passa på och berätta vilka länder som kommer att få telefonen redan nu för att försöka stärka aktiekursen.

Allt detta sker rimligen i Juni eller strax efteråt då App Store och iPhone 2.0 släpps.

  • Medlem
  • 2008-03-10 23:33

Det hade varit en dröm som gått i uppfyllelse.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-03-11 09:40

Så här skrev jag i tråden "iPhone 2.0 beta":

Citat:

En inte helt orimlig gissning är att Apple firar iPhones ettårsjubileum med en 3G-iPhone med firmware 2.0, samtidigt som man släpper 2.0 till oss med iPhone "1" också. I sann Apple-anda kommer 2.0 för iPhone v1 & v2 vara i princip den samma, men iPhone 2 kommer ha fetare hårdvara med bättre kamera, mer minne osv och därför ha funktioner i mjukvaran som skiljer sig något från iPhone 1 (lite som med Macbook Air/ Pro med Mulitouch). Jag tror också att man i samband med detta trycker ut iPhone i en massa länder (främst Europa och Asien), Sverige inkluderat.

Sanna mina ord!

  • Medlem
  • 2008-03-11 15:04

Men Steve sa ju att Asien skulle få luren under 2009 om jag inte minns fel, någon som kan bekräfta? Jag syftar alltså på keynoten 07 då iphone lanserades.. Men det skulle vara konstigt att när han sa att Europa skulle få iphone under slutet av 07 - början av 08 att han då bara syftade på Frankrike, England, Tyskland och eventuellt Irland. Eller? Vad tror ni? Rätta mig om jag har fel.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-11 16:43
Ursprungligen av can:

Men Steve sa ju att Asien skulle få luren under 2009 om jag inte minns fel, någon som kan bekräfta?

Ja, det sa han - och en iPhone utan 3G blir ju inte het på den marknaden. Detta kan man se som ett ytterligare bevis på att det kommer en 3G-iPhone men Steve ville nog egentligen bara gardera sig när han sa 2009. Kommer den inte i år kommer den alldeles för sent.

Ursprungligen av boris91:

Ja, det sa han - och en iPhone utan 3G blir ju inte het på den marknaden. Detta kan man se som ett ytterligare bevis på att det kommer en 3G-iPhone men Steve ville nog egentligen bara gardera sig när han sa 2009. Kommer den inte i år kommer den alldeles för sent.

Kanske väntar han på en annan bleeding edge tech.?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-11 17:47

Högst osannolikt. 3G är väldigt utbyggt i Europa och byggs fortfarande ut i USA. Det enda alternativet man kan tänka sig i nuläget vore WiMAX, men begreppet är fortfarande relativt okänt och tekniken kräver ännu mer ström än 3G. Att vänta in en ännu nyare teknik tar ju åratal.

  • Medlem
  • 2008-03-12 09:06

Sant. Men tänk om Steve som jag sa bara räknar in Tyskland, England och Frankrike (Irland)som Europa? Då är det ju ganska surt för vår del :/

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-03-12 09:25
Ursprungligen av can:

Sant. Men tänk om Steve som jag sa bara räknar in Tyskland, England och Frankrike (Irland)som Europa? Då är det ju ganska surt för vår del :/

Det finns inget vettigt skäl att begränsa sig till de länderna, utan det som har slöat ned processen har ju varit förhandlingar med operatörerna i respektive land.

Jag har en "källa" som var på en (intern) Telenor-konferens där man sa att Apple förhandlar med samtliga svenska operatörer, men att de är den i särklass mest krävande partnern någonsin att förhandla med. I vanliga fall slänger väl Nokia eller SE etc sina produkter på operatörerna, men den här gången har Apple möjlighet att ställa krav på operatören och verkligen vara en "diva". Det handlar alltså om vad operatören kan erbjuda Apple och inte tvärtom.

Ursprungligen av koze:

Det finns inget vettigt skäl att begränsa sig till de länderna, utan det som har slöat ned processen har ju varit förhandlingar med operatörerna i respektive land.

Har ocksa en s.k. "kalla" som jobbar for en stor europeisk operator. Han menade att kontraktet i hans land mellan Apple och operatoren redan var fardigt och att de bara vantade pa att 3G-versionen skulle bli klar. Detta da de inte har tillgang till EDGE annu.

Detta skulle kanske kunna forklara varfor vissa lander har iPhone och andra inte. I Sverige ar det t.ex. bara Telia (eller?) som har EDGE, vilket skulle kunna tyda pa att forhandlingar sker pa annat hall/ar redan fardiga...

(Ursakta de svenska bokstaverna, ar utomlands pa en gammal peze...)

  • Medlem
  • 2008-03-12 20:02
Ursprungligen av johan_fbg:

Har ocksa en s.k. "kalla" som jobbar for en stor europeisk operator. Han menade att kontraktet i hans land mellan Apple och operatoren redan var fardigt och att de bara vantade pa att 3G-versionen skulle bli klar. Detta da de inte har tillgang till EDGE annu.

Detta skulle kanske kunna forklara varfor vissa lander har iPhone och andra inte. I Sverige ar det t.ex. bara Telia (eller?) som har EDGE, vilket skulle kunna tyda pa att forhandlingar sker pa annat hall/ar redan fardiga...

(Ursakta de svenska bokstaverna, ar utomlands pa en gammal peze...)

Det låter ju logiskt men hur mycket jag än vill tro på det där kan jag seriöst inte. Det finns ju hur många inlägg som helst där det sägs samma saker och dessutom tror jag inte att de skulle ha förhandlat redan nu, särskillt inte i Sverige.

Ursprungligen av can:

Det låter ju logiskt men hur mycket jag än vill tro på det där kan jag seriöst inte. Det finns ju hur många inlägg som helst där det sägs samma saker och dessutom tror jag inte att de skulle ha förhandlat redan nu, särskillt inte i Sverige.

Eftersom "kallan" ar min van och han jobbar som programmerare och har programmerat infor iPhone-releasen sa litar jag pa honom till 100%. Vet dock inget om hur det gatt i Sverige men om det ligger till sa i ett annat EU-land har jag svart att se varfor samma inte skulle galla i Sverige.

  • Medlem
  • 2008-03-16 21:16

Iphone lanseras nu i Österrike med!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 14:39
Ursprungligen av koze:

Jag har en "källa" som var på en (intern) Telenor-konferens där man sa att Apple förhandlar med samtliga svenska operatörer, men att de är den i särklass mest krävande partnern någonsin att förhandla med. I vanliga fall slänger väl Nokia eller SE etc sina produkter på operatörerna, men den här gången har Apple möjlighet att ställa krav på operatören och verkligen vara en "diva". Det handlar alltså om vad operatören kan erbjuda Apple och inte tvärtom.

Även jag har en källa som berättat precis det du säger. Apple vill t.ex. ha betalt av operatören för varje minut som blir ringd från en iPhone. Detta är något de svenska operatörerna inte alls uppskattar då de inte gillar att dela med sig av sina minut-intäkter.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-03-25 18:05
Ursprungligen av m1kke:

Även jag har en källa som berättat precis det du säger. Apple vill t.ex. ha betalt av operatören för varje minut som blir ringd från en iPhone. Detta är något de svenska operatörerna inte alls uppskattar då de inte gillar att dela med sig av sina minut-intäkter.

Shit, det märks att Apple inte är vana att jobba med svenska operatörer. Tycker det är väldigt mycket begärt faktiskt, rentav divigt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-12 16:02

Apples tjurighet kan sluta med att ingen svensk operatör tycker att det är värt att sälja iPhone. Så är det alldeles säkert med dagens iPhone iaf. Ska bli intressant att se om någon väljer att sälja nästa generation (om den har det operatören tror att kunderna vill ha).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-17 12:49

Och Irland. Fast det är old news.

Någon som kan vara intressant att notera är att visual voicemail och unlimited data inte ingår i dessa länder.

Bevaka tråden