Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

smb/cifs auto mount?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som kan komma på ett bra sätt, eller ett bra program, som kan hjälpa mig med att hålla en windows share mountad på en xserve? Jag vill alltså att om windowsburken dyker så ska sharen mountas automagiskt igen så fort det går.

Ingen som har någon idé? Måste nämligen ha igång det idag (:

Det borde gå att fixa med ett AppleScript som ligger och pollar efter volymnamnet. Om det inte hittas så får scriptet mounta. Det går ju att sätt ett intervall för pollningen som är lämpligt långt, ett par minuter eller så.

Har ingen Win-burk att testa mot just nu, men kanske skulle ett script se ut nåt sånt här, under förutsättning att "mount volume" kan hantera smb, vilket jag inte vet:

on idle
tell application "Finder"
if ("mapp") is not in (name of every disk) then
mount volume "smb://serveradress/mapp" on server "Server" as user name "Whatever" with password "anything"
end if
end tell
return 120
end idle

Jag är alldeles för dålig på AppleScript. Men jag har en annan lösning på G.

Saken är den att det kommer in filer via ftp till en xserve, sen ska dom flyttas till en windows share.

Nu har jag löst de så att den kollar incoming och ser när de är nya filer där, om det finns nåt nytt så mountar den windows sharen och flyttar över filerna, sen umountar den sharen tills nästa gång de kommer nya filer.

Men nu har det dykt upp ett annat problem, jag vill ju inte flytta filerna när dom håller på att laddas upp..

Det där är ju lite krångligare. Återigen skulle jag löst det med AppleScript. Där kan man kolla vilka filer som finns i en mapp, gå igenom dem i tur och ordning och kolla om de är upptagna, och om de inte är det, flytta dem. Det finns flera sätt att kolla om en fil är upptagen, men ett ser ut så här:
if not (busy status of info for file "sökväg")
--kopiera
end if

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-30 11:28

Nja, kanske applescript grejerna funkar men jag tror att det är bättre att använda netinfo, kolla på http://www.bombich.com/mactips/automount.html - byt ut afp://grejerna mot: smb://domain;username@servername/share

så för domänen fisk, user joe, servern fena och share homes blir det:

smb://fisk;joe@fena/homes - på detta sätt så kan man lägga lösen i key chain.

kan nog skriva in lösenordet i url oxå:
smb://fisk;joe:password@fena/hones

Kikade lite på automount tidigare, men de lilla jag läste om det så verkade de som att de var för att mounta när man startar datorn/loggar in.

Men nu har jag iallafall löst de med ett litet fulhack, den kollar filstorleken med 40 sekunders mellanrum, är den samma så mountar den, flyttar filerna och umountar (:

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-08-07 11:48

Jag skulle behöva ett sätt att automounta en volume som den användare som är inloggad eller som precis loggar in.

Jag verifierar användarna mot en LDAP server som inte har sökvägen till hemkatalogen på sej. Alla användare har sin hemkatalog på samma ställe.

1
Bevaka tråden