Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mysko fel med Apple Mail (överkurs)

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-04-10 23:13

Okej... nu får vi se om ni kan knäcka den här nöten. Jag har gått bet. På min svarta Macbook med Leopard har följande fel helt plötsligt uppdagats.

När jag drar en fil till Apples Mail i dockan och släpper den där så brukar det skapas ett nytt mail med nyss nämnda fil redan bifogad. En kanonfunktion som jag använder åtskilliga gånger varje dag på jobbet. Nu helt plötsligt när jag utför denna operation på burken här hemma, så om programmet inte redan är öppet så öppnas det först. Sen ploppar ett nytt mail upp... sen tar det stopp, tvärnit. Varken filen eller min standard signatur syns i det nya mailet. Processorn används till 98% av Mail och Mail svarar ej enligt Aktivitetskontrollen. Datorn blir inte sig själv igen förrän jag tvångsavslutat Mail.

Jag har kört Onyx och reparerat och rensat det mesta som går att reparera eller rensa. Jag har byggt om alla brevlådor i Mail och så vidare. Samma resultat. Mina idéer på vad som kan vara galet börjar tryta. Har du något magiskt terminalkommando eller annat trix som kan trolla tillbaka Mail till att bli sitt gamla jag igen? Vad 17 kan vara fel? Hur kan det hänga sig när jag drar och släpper en vanlig fil på programmet i dockan? Det spelar ingen roll om det är bilder, textdokument, FileMaker-dokument osv... ingenting funkar.

Däremot funkar allt precis som vanligt om jag skapar ett nytt mail manuellt och sen själv drar in filen i det nya mailet istället!? *suck* Jag hatar sånt här.

Mail har betett sig jätte konstigt senaste dagarna, fast för mig var symtomen snarare de omvända. Det fungerade lägga till bilagor genom att släppa på ikonen i dockan eller inifrån MS Office. Men det gick inte inne i Mail. Jag lokaliserade felet till com.apple.mail.plist (preferences).
http://www.99.se/mac-os-x/240960-mail-v-grar-bilagor-m-m.html

Om du använder Time Machine kan du enkelt testa äldre versioner av denna fil. Testa även att ställa in "ren text" istället för "formaterad text" i Mails inställningar som default för nya brev. Detta löste problemet med dubbla mail när man släpper en fil på ikonen.

Började dina problem också efter senaste Firmwareuppgraderingen?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-11 04:58

En tanke bara... Har du möjligtvis något antivirus program installerat? eller någon konstig plugin?

1
Bevaka tråden