Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide - Lås upp din telefon till 1.1.4 och SwePhone med WinPwn

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

ALLT GÖRS PÅ EGEN RISK, JAG TAR INGET ANSVAR ÖVER VAD SOM HÄNDER MED DIN TELEFON ALLTING SOM ÄR PÅ DIN TELEFON KAN/KOMMER FÖRSVINNA

Nu till guiden

Vad du behöver:

WinPwn
1.1.4 Firmware ipsw
3.9 BL och 4.6 BL

Hur du gör:

1. Installera WinPwn
2. Placera din 1.1.4 IPSW fil någonstans där du vet var du har den
3. Placera dina bootloaders någonstans där du vet var du har de
4. Starta WinPwn

5. Klicka på Browse .ipsw
6. Bläddra fram till din iPhone1,1_1.1.4_4A102_Restore.ipsw och dubbelklicka på den.

7. Anslut din iPhone och klicka på iPwner och följ instruktionerna. Om det inte händer något med din iPhone, utan WinPwn fastnar på Your iPhone is being put into recovery mode, då får du sätta den i recovery mode själv. Gör det så här: Koppla ur din iPhone, koppla in den och håll in home knappen tills du får upp iTunesloggan och USBsladden på skärmen. Nu ska WinPwn säga att din iPhone håller på att Pwnas. RÖR INTE DIN iPHONE UNDER DEN HÄR TIDEN!
8. Klicka på IPSW Builder och vänta tills den har laddat klart

9. I rutan ovanför dina sources skriver du "http://ifun.se/swe" (utan citattecken) och klicka på add source
10. Välj dina program som du vill installera, om du bara vill ha SwePhone och Installer dubbelklickar du på Installer under System och så dubbelklickar du på Svenska Menyer, Nummer och Ordlistor, som ligger under SwePhone (1.1.4)

11. Gå in på Custom Images och välj egna bootbilder och recovery mode bilder om du vill

12. Gå in på Advanced och klicka i de rutor som jag har gjort nedan

13. Klicka på Bootloader 3.9 file och leta upp filen som heter BL-39.bin som du laddade ner i början av guiden, gör likadant med Bootloader 4.6 file fast du väljer såklart BL-46.bin

14. Klicka på Build .ipsw och välj vart du vill spara din hackade firmware

15. Stäng av WinPwn och starta iTunes
16. Din iPhone bör synas bland enheterna till vänster i iTunes. Klicka på den.
17. Du får se en översikt över din iPhone. Håll in Shift och klicka på Återställ/Restore och leta upp din Custom-iPhone1,1_1.1.4_4A102_Restore.ipsw och dubbelklicka på den.
18. Din iPhone återställs nu till din hackade firmware. Vänta och rör ingenting.
19. När iTunes säger att din iPhone har återställts så kommer den att starta upp BootNeuter. Rör inte din iPhone om du inte vill ha en brick!
20. När din iPhone har startat om igen och du kommer till huvudmenyn så är du klar
21. GRATTIS!

Senast redigerat 2008-05-29 08:50

Snyggt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-22 08:21

Tack för guiden! Det verkar som om WinPwn har mer finesser än Mac-motsvarigheten.

- sök online efter "custom logos"
- enklare lägga till sources och applikationer

I övrigt verkar mac och win vara lika.

Ursprungligen av kia2:

- enklare lägga till sources och applikationer

Ja, den biten var ju riktigt snyggt gjort, då behöver man inte göra separata paket som för Pwnage för Mac. Hoppas Mac-versionen fixar detta också (dom är ju utvecklade av separata grupper, så det finns väl ingen garanti).

Sen ska man nog hålla ögonen på XPwn också, låter ju intressant.

Helt klart den bästa tutorial jag sett på WinPwn hittils grymt jobbat.

ska låsa upp min telefon på tisdag. Fram tills idag så tänkte jag iLiberty+ men nu börjar jag tänkte WinPwn.

Två Korta frågor.

1. Är de svenska menyerna helt kompletta? (eller finns det enstaka engelska ord här och där)

2. Det går väl att BARA välja svenska ordlisor och svenska nummer om man vill det?

Ursprungligen av weei_85:

1. Är de svenska menyerna helt kompletta? (eller finns det enstaka engelska ord här och där)

Det är ju SwePhone, så det är nog så bra det kan bli i dagsläget. På sistone har bara ordlistan uppdaterats för menyerna har varit utan anmärkningar en längre tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-22 11:01
Ursprungligen av weei_85:

1. Är de svenska menyerna helt kompletta? (eller finns det enstaka engelska ord här och där)

2. Det går väl att BARA välja svenska ordlisor och svenska nummer om man vill det?

1. Jag har använt menyerna länge. Det enda engelskt jag sett är i den lilla rutan man får upp efter att ha uppgraderat till 1.1.4. Du vet, den som säger att man kan flytta runt ikonerna. I övrigt är allt på svenska - vad jag har sett. Edit: texten är delvis på svenska och delvis på engelska.

2. Menar du att du inte vill ha svenska menyer? Jag har för mig att det finns någon annan fördel med att installera svenska menyer, än just språket. Kommer inte exakt ihåg vad. Jag skulle rekommendera dig att installera svenska menyer ändå, men att sedan välja engelska i inställningarna (om det var det du menade med din fråga).

Sedan rekommenderar jag givetvis att installera ordlistor från iphonedict.com istället, då den ordlistan ger förslag på å, ä och ö när du skriver.

föresten... jag har en OOB 1.1.4.. gäller guiden exakt likadant då?

Kia2: skönt att nämnde det där sista. Tänkte precis fråga om det.

Så det jag gör i guiden är att välja endast "svenska menyer" och "svenska nummer" och sen installerar jag ordlistorna från iphonedict genom installer? (som det står på iphonedict.com)

Eftersom jag tidigare kollat så mkt på iLiberty så är jag lite insnurrad... man kunde ju välja massa payloads som youtubefix, openSSH, BSD osv....

Finns även sånt att välja genom winpwn och vilka ska man välja när man skapar ipsw-filen?

Skulle vara skönt och fixa allt NÖDVÄNDIGT på ett klick

Ursprungligen av weei_85:

Eftersom jag tidigare kollat så mkt på iLiberty så är jag lite insnurrad... man kunde ju välja massa payloads som youtubefix, openSSH, BSD osv....

Finns även sånt att välja genom winpwn och vilka ska man välja när man skapar ipsw-filen?

Skulle vara skönt och fixa allt NÖDVÄNDIGT på ett klick

Det är väl det som är grejen, här kan du välja MASSOR fler apps/payloads i det eget paket.
Rätta mig någon om jag har fel.

ok grymt.. va tycker ni om det här paketet..känns som ett bra paket efter att ha kollat på d här i daaaagar

Installer
Svenska menyer
svenska nummer
AppSupport Patch 1.1.2-1.1.4
BSD Subsystem
International Support 1.1.2-1-1-4
OpenSSH

Svensk ordlista läggar jag till sen genom iphone dict.

Har ja missat något?

Senast redigerat 2008-05-22 16:47

Du kan lägga in ordlistorna genom WinPwn också, gör bara steg 9 igen fast du skriver "http://iphonedict.com/rep" (utan citattecken) när du ska lägga till en källa, sedan kan du se kategorin Keyboard Dictionaries till höger och där är det bara att dubbelklicka på Svenska

Ursprungligen av Fredde010:

Du kan lägga in ordlistorna genom WinPwn också, gör bara steg 9 igen fast du skriver "http://iphonedict.com/rep" (utan citattecken) när du ska lägga till en källa, sedan kan du se kategorin Keyboard Dictionaries till höger och där är det bara att dubbelklicka på Svenska

ahaa smart

va tyckte du om resterande paket? e d bra, ska ja ta bort/lägga till?

Om du har SwePhone tror jag inte du behöver AppSupport och International Support patcherna... Annars ser de bra ut

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-05-22 22:24

Hmm.. varför ser WinPwn fruktansvärt mycket mer advancerat och bättre ut än Mac-versionen
Kunna välja source och paket sådär verkar ju skitbra.

Ursprungligen av soft:

Hmm.. varför ser WinPwn fruktansvärt mycket mer advancerat och bättre ut än Mac-versionen

WinPwn har utvecklats av helt andra personer så vitt jag vet, separat från iPhone Dev Team som tog fram PwnageTool. Sen har ju WinPwn haft några veckor mer på sig, vilket verkar ha varit väl spenderade veckor. Men Dev Team kanske jobbar på liknande grejer för PwnageTool får man hoppas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-22 23:08

Hej alla!

Har försökt att köra Build IPSW flera gånger med både winpwn 1.0.0.2 och 1.0.0.3 men får alltid samma felmeddelande, att hfs.exe ger ett error meddelande. Stänger man det meddelandet kan den forfarande göra en cusom IPSW i 1.0.0.1 verionen, men den går sen inte att göra en restore med i iTunes... I 1.0.0.3 versionen kan den inte göra en custom IPSW.
Någon som har någon god idé på vad det kan vara för fel?

Så här ser loggen ut från där det börjar gå söderut:

2008-05-22 23:15:03 - This is winpwn ver.:1.0.0.3 RC1
2008-05-22 23:15:03 - Apple Mobile Device Support Version 1.1.4.7 installed.
-------------------

2008-05-22 23:21:52 - Adding applications to rootfs:C:\Documents and Settings\M&N\Application Data\cmw\winpwn\1.0.0.3\ipswbuild\022-3894-4-rootfs.img
2008-05-22 23:21:52 - Installing:Svenska menyer
2008-05-22 23:23:02 - Installing:Svenska nummer
2008-05-22 23:23:04 - Installing:Svenska ordlistor
2008-05-22 23:23:17 - Failed to execute command:CopyPath ARG[0]:"Applications" ARG[1]:"/Applications"
2008-05-22 23:23:17 - 1/9 commands failed!
2008-05-22 23:23:17 - Failed to install:Svenska ordlistor
2008-05-22 23:23:17 - Installing:Installer
2008-05-22 23:23:22 - Installing:BSD Subsystem
2008-05-22 23:24:08 - Failed to install applications!
2008-05-22 23:25:15 - IPSW creation failed!

Senast redigerat 2008-05-22 23:35

Hmm, följ de här stegen och prova om de går efteråt.

Installera .NET Framework 2.0 från microsoft? Ladda ner det här

Ta bort/ Byt namn på den här mappen C:\Documents and Settings\M&N\Application Data\cmw

Det kan ha att göra med att ditt användarnamn innehåller specialtecken (@ & £ osv) och att den inte kan läsa av sökvägen till målmappen för de temporära filerna

Om inget av dessa fungerar så tycker jag att du ska klicka i Debug Output i WinPwn och köra igen. Sedan kollar du i C:\Documents and Settings\M&N\Application Data\cmw\WinPwn\1.0.0.3 där ska de nu finnas en ny fil som heter: winpwn-dbginfo.log. Öppna den och posta det som står där i

Senast redigerat 2008-05-23 19:31
Ursprungligen av Fredde010:

Hmm, följ de här stegen och prova om de går efteråt.

Installera .NET Framework 2.0 från microsoft? Ladda ner det här

Ta bort/ Byt namn på den här mappen C:\Documents and Settings\M&N\Application Data\cmw

Det kan ha att göra med att ditt användarnamn innehåller specialtecken (@ & £ osv) och att den inte kan läsa av sökvägen till målmappen för de temporära filerna

Om inget av dessa fungerar så tycker jag att du ska klicka i Debug Output i WinPwn och köra igen. Sedan kollar du i C:\Documents and Settings\M&N\Application Data\cmw\WinPwn\1.0.0.3 där ska de nu finnas en ny fil som heter: winpwn-dbginfo.log. Öppna den och posta det som står där i

Jag har samma problem som SiN, och har försökt följa dina instruktioner.
Jag prövade att installera från den där länken, och den säger att jag inte har en kompabitabel maskin.
Nu är min dator ganska gammal och skräpig, så det kan vara mitt eget fel. Hursomhelst: Jag bytte namn, och tog bort mappen, och ingen skillnad.
Nu ska jag köra den sista...

2008-05-27 21:58:17 - Installing:Svenska nummer
2008-05-27 21:58:18 - Installing:Svenska ordlistor
2008-05-27 22:00:00 - Failed to execute command:CopyPath ARG[0]:"Applications" ARG[1]:"/Applications"
2008-05-27 22:00:00 - 1/9 commands failed!
2008-05-27 22:00:00 - Failed to install:Svenska ordlistor
2008-05-27 22:00:00 - Failed to install applications!
2008-05-27 22:00:04 - IPSW creation failed!

Och det skapades ingen fil.

Tack på förhand för hjälpen. Vore skönt att veta att jag inte är helt körd. ^^

Jag måste få tag i era winpwn-dbginfo.log filer för att kunna hjälpa er. Prova att använda sök i windows för att hitta den

EDIT: Prova att göra en IPSW utan några program alls bara för att se att de fungerar

Ursprungligen av Fredde010:

Jag måste få tag i era winpwn-dbginfo.log filer för att kunna hjälpa er. Prova att använda sök i windows för att hitta den

EDIT: Prova att göra en IPSW utan några program alls bara för att se att de fungerar

Jag har filen nu, men det är ett ganska långt dokument. Kan du specifiera vad jag ska ge dig?
Det är väldigt snällt av dig att hjälpa till så här.

Jag gjorde det du sa, och det lyckades. Dock är iPhonen fortfarande obrukbar, och iTunes ber mig fortfarande att skapa ett AT&T konto.

Senast redigerat 2008-05-27 23:17
  • Medlem
  • Falun
  • 2008-05-28 07:40

iTunes 1604 fel

Jag hade liknande problem som i ovanstående inlägg med att jag vid skapandet av ny ipsw-fil fick vissa felmeddelande typ:
Installing:Svenska nummer
2008-05-27 21:58:18 - Installing:Svenska ordlistor
2008-05-27 22:00:00 - Failed to execute command:CopyPath ARG[0]:"Applications" ARG[1]:"/Applications"
2008-05-27 22:00:00 - 1/9 commands failed!
2008-05-27 22:00:00 - Failed to install:Svenska ordlistor
2008-05-27 22:00:00 - Failed to install applications!
2008-05-27 22:00:04 - IPSW creation failed!

Jag provade dock några gånger till och på 3:e försöket hade jag lyckats skapa en ipsw-fil utan fel. Startade sen iTunes för att göra restore på den nya ipsw-filen. När jag gjorde restore av min nyskapade ipsw-fil fick jag dock ett 1604 fel i iTunes vilket i princip betyder unknown error when restoring iPhone. Så just nu har jag en iPhone som inte går att använda och som jag inte lyckas göra restore på. Någon som har en bra idé?

Vem kan svar kort ?

Varför är det så himla mkt bättre o använda WinPwn istället för iLiberty+?? har inte förstått skillnaden

HEJ:..jag gick ingem guiden...o jag är lite förvirrad steg 16.. .Allt har gått bra hittils men det enda ja ser är AT&T activation sidan...vart hittar jag restore knappen????..vågar inte gå vidare på AT&T

Jag ser alltså ingen översikt

Ursprungligen av weei_85:

Jag ser alltså ingen översikt

Jag har samma problem som @weei_85 och Teuby jag kommer bara till AT&T och far in te fram översikt och kan inte ga vidare. Nagon som vet vad det kan bero pa?

Jag har forsokt med aterstallning genom att koppla in usb kabeln och trycka in home knappen tills usb och itunes logot syns på telefonens skärm. Släpp home knappen och din telefon är i recovery mode.

Ursprungligen av bmagnusf:

Jag har samma problem som @weei_85 och Teuby jag kommer bara till AT&T och far in te fram översikt och kan inte ga vidare. Nagon som vet vad det kan bero pa?

Jag har forsokt med aterstallning genom att koppla in usb kabeln och trycka in home knappen tills usb och itunes logot syns på telefonens skärm. Släpp home knappen och din telefon är i recovery mode.

Fastnar i exakt samma läge och kommer inte vidare
Det är en 1.1.1 som är uppgraderad till 1.1.4 i iTunes.
Annars tack till en "lätt guide"

Ursprungligen av JanneRX:

Fastnar i exakt samma läge och kommer inte vidare
Det är en 1.1.1 som är uppgraderad till 1.1.4 i iTunes.
Annars tack till en "lätt guide"

Behöver lite hjälp, någon som vill ställa upp?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-24 19:44

@weei_85
Du måste nog sätta din iPhone i återställningsläge. Jag tror att guiden missade det steget.

Bevaka tråden