Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleCare Premium Service and Support Plan

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-05-30 14:15

Hej,

Jag har ett case på en Xserve mot Apple nu, men jag känner att jag måste verifiera,

Kan det verkligen vara så illa att Xserve och Xraid har inlämningsservice på alla platser i Sverige som ligger mer än 65 kilometer utanför Stockholm, Uppsala, Linköping,Malmö och Göteborg ??

Dvs. att de förväntar sig att man ska skruva ut prylarna ur racken och åka/posta prylarna till ett reparationscenter även om man har AppleCare Premium på prylarna ?

Hur gör ni andra ?
Tecknar ni den här typen av kontrakt på maskinerna, eller lägger ni en burk på hyllan ?
(jag vet att det finns reservdelskit, har ett sådant, dock innehåller den inte den del jag behöver).

Mvh

JP

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-30 14:42
Ursprungligen av jpalsson:

Hej,

Jag har ett case på en Xserve mot Apple nu, men jag känner att jag måste verifiera,

Kan det verkligen vara så illa att Xserve och Xraid har inlämningsservice på alla platser i Sverige som ligger mer än 65 kilometer utanför Stockholm, Uppsala, Linköping,Malmö och Göteborg ??

Dvs. att de förväntar sig att man ska skruva ut prylarna ur racken och åka/posta prylarna till ett reparationscenter även om man har AppleCare Premium på prylarna ?

Hur gör ni andra ?
Tecknar ni den här typen av kontrakt på maskinerna, eller lägger ni en burk på hyllan ?
(jag vet att det finns reservdelskit, har ett sådant, dock innehåller den inte den del jag behöver).

Mvh

JP

Är det inte pickup service på stationära datorer?

Enligt Apple Care FAQ:

Q: Vilka servicealternativ erbjuder AppleCare Protection Plan?
A: Apple kan tillhandahålla service genom ett eller flera av följande alternativ: inlämning (i en Apple-återförsäljares butik eller ett Apple-auktoriserat serviceställe), direktinsändning via post, på platsen (för stationära datorer) eller gör-det-själv-reservdelar (så att du kan utföra reparationen själv).

//Rob

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-05-30 15:54
Ursprungligen av Robo-X:

Är det inte pickup service på stationära datorer?

Enligt Apple Care FAQ:

Q: Vilka servicealternativ erbjuder AppleCare Protection Plan?
A: Apple kan tillhandahålla service genom ett eller flera av följande alternativ: inlämning (i en Apple-återförsäljares butik eller ett Apple-auktoriserat serviceställe), direktinsändning via post, på platsen (för stationära datorer) eller gör-det-själv-reservdelar (så att du kan utföra reparationen själv).

//Rob

Inte enligt teknikern på Apple i Irland (det är dit man ringer), de vill helst skicka reservdelen till mig och sedan förväntas man laga felet själv eller leja någon Appletekniker separat.
(nu skulle jag i och för sig kunna sätta i delen själv, men jag känner att jag måste kolla av principen för Apples serverservice och lejer alltså en tekniker).

Dessutom, om man skulle skruva själv (i mitt fall kan det vara moderkortet) och något blir sämre, säger Apple då "sorry, om du mekat själv faller garantiavtalet" ??

Men, även om de skulle ombesörja hämtning så är det märkligt, pickup service är ju nåt man håller på med när det gäller bärbara datorer, saker som är inskruvade i rack vill man ju inte skicka iväg.

/JP

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-30 16:17

Eftersom du har Apple Care Premium kanske det skulle löna sig att kolla igenom kontraktet. Verkar som Apple försöker göra det så lätt som möjligt för sig. Enligt deras Applecare Premium sida ska du få onsite support.

//Rob

Senast redigerat 2008-05-30 16:39
  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-30 18:15
Ursprungligen av Robo-X:

Eftersom du har Apple Care Premium kanske det skulle löna sig att kolla igenom kontraktet. Verkar som Apple försöker göra det så lätt som möjligt för sig. Enligt deras Applecare Premium sida ska du få onsite support.

//Rob

Enligt vad du precis hänvisade till, så är det inlämning som gäller....

"För Försäkrad utrustning på orter som inte befinner sig inom 65 km från någon av de städer som anges här, kommer reparationsservice att utföras hos ett auktoriserat Apple-serviceställe inom Europa. Mer information om de aktuella orterna får du genom att klicka här. Det åligger kunden att leverera den Försäkrade utrustningen till ett auktoriserat Apple-serviceställe."

Någon som vet hur det är med HP Proliant on-site support?
Dom har ju ett "4-Hour 24x7 Same Day Hardware Support" paket som jag tittat på när jag beställt HP Proliant burkar tidigare.

4-Hour 24x7 Same Day

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-06-11 09:40
Ursprungligen av Björnström:

Någon som vet hur det är med HP Proliant on-site support?
Dom har ju ett "4-Hour 24x7 Same Day Hardware Support" paket som jag tittat på när jag beställt HP Proliant burkar tidigare.

4-Hour 24x7 Same Day

Hej,

Jo, det vet jag.

Det är i princip samma problem med HP:s support som med Apple:s, dvs. ligger du utanför upptagningsområdet så kan de inte hålla tiderna (ex. i Norrlands inland)

Men, till skillnad mot Apple så är upptagningsområdet mycket större, det finns många fler HP-tekniker och reservdelslager i Sverige.
Om inte reservdelarna finns i Sverige så flygs och budas de ut till kunden.

Det finns även ett avtal som är 6 timmars reparationstid, i de fallen lägger tydligen HP en identisk maskin på hyllan så att det bara är rycka ut diskarna, byta maskinen och plocka in diskarna igen.

Men, om du har fler än 2-3 maskiner av samma typ kan du lika gärna lägga en egen maskin på hyllan, det blir billigare.

Dvs. hur man än gör så kommer du aldrig att vara tvungen att skruva ur maskinen och skicka den nånstans, det kommer alltid ut någon på plats, även om du bara kör vanlig maskingaranti utan serviceavtal.

/Johan

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-11 10:49

Jag tror att Apple har mycket kvar att göra för att förbättra supporten. Apple säljer fler och fler datorer men supporten blir bara sämre och sämre även om man köper AppleCare Premium Service. Kanske en genius bar vore inte helt fel ändå?

//Rob

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-06-11 13:30
Ursprungligen av Robo-X:

Jag tror att Apple har mycket kvar att göra för att förbättra supporten. Apple säljer fler och fler datorer men supporten blir bara sämre och sämre även om man köper AppleCare Premium Service. Kanske en genius bar vore inte helt fel ändå?
//Rob

Jag tycker ju att man åtminstone borde titta på sina konkurrenter och se hur de löst
reservdelstillgången.
Jag menar, möjligheten att hålla igång maskinen och få snabb support är ju en väldig viktig fråga när man pratar servrar.

I mitt fall så är Applemaskinerna i minoritet i datahallen, de är där pga. att det finns applikationer som kräver OS X.

Det innebär ju att jag ser på dem som vilken 1U-kartong som helst och att jag vill att rutinerna och responstiden ska vara någorlunda lika de andra tillverkarnas maskiner.

/Johan

1
Bevaka tråden