Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första musikjobbet. Vilka krav?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-06-23 15:01

Hej, nu har jag blivit tillfrågad att låta några av mina låtar vara med i en reklam men det är första gången någon har frågar mig det så jag vet INGET om vilka krav man ska ställa m.m.

Så hur mycket ska jag ta minst för det?
Hur ska dom få använda musiken?
Vad mer ska jag fråga/ställa för krav?

Det beror helt på i vilket sammanhang som musiken ska användas om man ska kunna ge ett bra svar.

Ska musiken användas i reklam för Volvo som ska gå i TV4 eller är det musik till den lokala pizzerians hemsida?
Är det en 30 sekunders jingel eller en hel låt?

Hur de ska få använda musiken bestämmer du själv efter vad du anser är rimligt. Att använda musiken helt fritt för all framtid = större summa, att använda den till en reklam som går begränsad tid = mindre summa.

Om det är Volvo som beställt reklamen så vill de nog att du har ett företag som de kan fakturera då det inte är populärt att betala ut "lön" för sådana typer av jobb.

Om det är den lokala pizzerian så kanske de är lite mera flexibla med betalningslösningar.

Ge lite mera bakgrundsinfo så kanske vi kan svara lite mera utförligt.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-06-23 16:42

Det är till ett företag som heter Kilroy. Dom har kontaktat en person som ska göra reklamen som har kontaktat mig så jag har själv ingen kontakt med Kilroy. Han som har kontaktat mig säger att det står mellan min film och royaltiefree musik men han vill väldigt mycket mer ha min musik än royaltiefree musik. Det ska vara 2 låtar per reklam och han tycker att det ska vara 5000:-/film och han ska göra 6 filmer men jag ska kanske inte göra musiken till alla.
Filmerna kommer väll vara typ 1-2min långa och kommer vara reklam på typ youtube och liknande filmsidor.

Låter som ett lysande första jobb och ett utmärkt tillfälle till att upptäckas av fler. Om jag vore du skulle jag sälja mig billigt men se till att ha kvar rättigheterna till musiken. Vad jag menar är att acceptera deras pris och låt dem klippa och göra smärre ändringar om de vill, men låt dem bara använda musiken för detta tillfälle. Vill de ha mer får de betala igen.

Om låtarna är heliga för dig ska du naturligtvis inte gå med på ändringar, men då kanske du inte hade kommit på tanken att använda dem i reklamfilm...

Mitt första gig gav 100 kr. Dessutom fick jag läsk och kakor. Man kände sig rätt stor när man åkte hem med trummorna på tunnelbanan. En hundring var rätt mycket för en 11-åring 1978. Det sorgliga är att gagerna har i princip stått stilla de senaste 20 åren (maten är dock bättre nu).

  • Medlem
  • 2008-06-24 00:36
Ursprungligen av M. Sundbom:

Det sorgliga är att gagerna har i princip stått stilla de senaste 20 åren (maten är dock bättre nu).

Det vetefasen... "Vem hade beställt plusmeny med milkshake?"

/Mein

Jag brukar alltid ha Föreningen Svenska Tonsättares tariffer som utgångpunkt, samt att det ger lite kollektivavtalsfeeling om man har med dom här papperna vid förhandling.

http://www.fst.se/avtal/documents/BVA2008-2009_FINAL.pdf
(se sida 10 "inlagemusik")

Föreningen svenska tonsättares hemsida

1
Bevaka tråden