Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har jag förstått rätt? Ang. priser

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-06-26 19:26

Nu när Telia har gått ut med lite info om abonnemangs alternativen osv. uppstod ett par frågetecken..

Är jag ute och cyklar eller är det bara 3g surfning som kostar? Alltså om jag har trådlöst internet i hemmet, kommer det att kosta att surfa genom det då?

En till sak, vad ligger en hemsida på i storlek, alltså i mb? Nu när man får veta att man kan välja mellan 100, 250 och 1000 mb vill man ju veta hur långt man kommer. Med 100 mbit i månaden blir det ju typ 3 mb per dag, så hur långt kommer man egentligen med det?

Heh vet att sådana här frågor är ganska jobbiga att besvara och ens läsa men jag är ganska borta när det gäller sånt här. Tack.
/Can

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 21:09

Ja, det är ganska jobbigt för det står typ här o där.

Men vi gör ett försök.

Nej, det kostar självklart inget extra för dig att surfa på ditt egna trådlösa nät. Det kostar heller inget extra att surfa på Telia homerun nät. Vet du inte vad homerun är så ber jag dig googla.

Vad en hemsida ligger på i storlek har helt o hållet att göra med vad det är för sida. Aftonbladet ligger på 1,2MB medans facebook är större än så och 99.se förmodligen inte ens kommer i närheten av en meg.

  • Medlem
  • 2008-06-26 23:12
Ursprungligen av Trineo:

Ja, det är ganska jobbigt för det står typ här o där.

Men vi gör ett försök.

Nej, det kostar självklart inget extra för dig att surfa på ditt egna trådlösa nät. Det kostar heller inget extra att surfa på Telia homerun nät. Vet du inte vad homerun är så ber jag dig googla.

Vad en hemsida ligger på i storlek har helt o hållet att göra med vad det är för sida. Aftonbladet ligger på 1,2MB medans facebook är större än så och 99.se förmodligen inte ens kommer i närheten av en meg.

Tack för att du tog din tid att svara, det hjälpte väldigt mycket

Ursprungligen av can:

...
En till sak, vad ligger en hemsida på i storlek, alltså i mb? ...
...

Vad vägen en fisk? Går inte att svara på, annat än i ett intervall; allt mellan nåt gram och nästan en ton. Sak samma med hemsidor; allt från några B till flera MB. Beror på innehåll och val av teknik.

  • Medlem
  • 2008-07-02 14:29

ok

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 13:16

Fria MB

Då har jag en följdfråga. Det billigaste abbonemanget hos Telia ger 100MB/månad för surfning vilket betyder att man kanske måste vara lite sparsam med sitt surfande. Går jag tex in på Aftonbladet som ni säger så tar det upp ca 1MB av de 100 men är det varje gång jag besöker sidan eller sparas bilder osv i något cache minne så sidan inte tynger ner lika mycket varej gång tex om jag går in på Aftonbladet en timme senare elle rär det ytterligare 1MB av de 100 som slukas upp?

Stort tack om någon kan förkara detta

Micke

För att cacha websidor, eller delar därav, måste det finnas någonstans att lagra det cachade innehållet. I iPhone finns maximalt 16 GB att tillgå - totalt. Det blir inte särskilt mycket över för att cacha innehåll om Du samtidigt vill ha en massa musik, några filmer, lite bilder etc. på iPhonen. Det kan räcka, men jag kan inte ge ett absolut svar - det beror på vad Du lägger dit i övrigt och vilka sidor som ska cachas.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-04 23:04

Klart det finns plats för att cacha webbsidor, frågan är snarare hur bra det fungerar och om man kan bestämma hur mycket data som ska cachas och hur länge det ska ligga kvar.

Några sådana inställningar tror jag inte finns, kanske med separat app eller fulhack.

När jag surfar med en iPhone så tycker jag det ser ut som om den inte cachar mycket alls jämfört med en Mac OS Safari. Och det gör den inte heller enligt: iPhone web app performance

1
Bevaka tråden