Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya funktioner för nybliven OSX användare

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilka funktioner blir de mest använda eller mest uppskattade för de som nyss switchat?

Har ni hittat några speciella funktioner i OSX som ni gillar som ni saknade i Visa/XP?

Vad saknar ni i OSX från Vista eller XP?

Jag tänker på dessa ex, finns det fler?

Operativsystemet:

-expose

-widget/dashboard

-webclips

-spaces

-smarta mappar

-smidiga sökfunktioner / spotlight

-Quicklook, tryck ned space för preview på pdf, jpg, mov osv..

-Coverflow, bläddra bland dokument/filer i preview läge

-lättöverskådliga inställningar

-bra integration mellan adressbok, ical, mail, itunes, iphoto osv..

-översättningswidgeten

-enhetskonverterar widgeten

-högerklick på ett ord för google, dictionary eller söka med spotlight

-tvåfinger scrollning på laptops

-högerklick med hjälp av två fingrar på musplattan när man klickar

-zooma överallt i operativsystemet med att hålla inne ex. alt och scrolla

-skärmdumpar kommando+shift+3 eller kommando+shift+4 SJUKT smidigt

Fyll gärna på med smarta saker ni upptäckt som en nybliven switcher kan tänkas uppskatta!

//K

Senast redigerat 2008-07-04 16:10
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-03 16:57

CMD+Space - Spotlight.

Dictionary och "search in Google" med högerklick på ord.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-03 16:59

Exposé och spotlight saknar jag när jag sitter vid en windows-dator.
iPhoto is the shit! iTunes likaså...fast det hade jag till PCn också

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-07-03 17:01

Det handlar ju inte om vilken funktioner som inte finns i XP osv, det handlar om att OSX bara funkar! Utan att behöva sitter i timmar för att skydda sin personliga dator!

Sen att det finns många användbara funktioner ser jag bara som en fin bonus..

Det är helt riktigt att det inte är en fråga om att jämföra funktioner, men det är ganska roligt när man hela tiden kan upptäcka smarta funktioner och låta sig förvånas över hur användbart det är och hur mycket tid man tidigare slösat på att göra det "den vanliga vägen" så att säga.

Det händer ibland att man hittar funktioner i XP och Vista, eller oftast FireFox som man saknar i safari och på Macen.

Högerklick och googling, uppslag eller spotlight på ett ord är otroligt användbart. Har säkert funnits i Vista och XP eller Firefox ganska länge också men det är inte så att jag har använt det någonsin förut!

En sak jag gillar är att kunna öppna flera flikar med ett klick, genom att ha undergrupper på bokmärken i bokmärkesraden. Samt återställa sessioner som firefox gör.

//K

Ursprungligen av MacxD:

Det handlar ju inte om vilken funktioner som inte finns i XP osv, det handlar om att OSX bara funkar! Utan att behöva sitter i timmar för att skydda sin personliga dator!

Sen att det finns många användbara funktioner ser jag bara som en fin bonus..

Ah!

Dictionary, google, wiki med högerklick hade jag inte sett förut!

Lade till translator widgeten som är så sjukt fiffig!

Keep it coming!

//K

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 18:15
Ursprungligen av kebarb:

Vilka funktioner blir de mest använda för de som nyss switchat?

Har ni hittat några speciella funktioner i OSX som ni gillar som ni saknade i Visa/XP?
//K

Det jag saknar mest på jobbet (xp) är quick look, vet inte hur många gånger om dan jag trycker på space i filhanteraren.

Hur många uppskattar scrollningen med två fingrar istället för längs sidan på musplattan? Och att man högerklickar med två fingrar på plattan och samma knapp istället för behöva två musknappar, då funkar det bra för höger och vänsterhänta utan att ställa om musplattans knappar.

Att över huvud taget inte bli STÖRD hela tiden, av en massa fjantiga meddelanden från operativet (Blopp: A Program is about to run i 7hours and 16 minutes...."

Dashboard, Quicklook. Känner jag saknar dem direkt när jag kör Hell !

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-03 21:48

Upptäckte precis att iPhoto har stöd för PSD-filer nu blev jag glad!
Har dock lite dåligt samvete för att jag använder firefox 3 mer än safari nu =/

Ursprungligen av ledin:

Upptäckte precis att iPhoto har stöd för PSD-filer nu blev jag glad!
Har dock lite dåligt samvete för att jag använder firefox 3 mer än safari nu =/

Inget att ha dåligt samvete för, om firefox är bättre så skall den användas.

Vad är det i FireFox som du upplever bättre, är det av gammal vana eller är det något du saknar i safari?

Jag saknade förut att återställa sessionerna, samt att jag gillar den nya funktionen att öppna en flik för varje bokmärke som finns i bokmärkseraden.

//K

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-04 16:14
Ursprungligen av kebarb:

Inget att ha dåligt samvete för, om firefox är bättre så skall den användas.

Vad är det i FireFox som du upplever bättre, är det av gammal vana eller är det något du saknar i safari?

Jag saknade förut att återställa sessionerna, samt att jag gillar den nya funktionen att öppna en flik för varje bokmärke som finns i bokmärkseraden.

//K

Nja när jag switchade i oktober så installerade jag firefox direkt men gick sen över till Safari. Det som drog mig tillbaka till firefox nu var främst att den är lite bättre än Safari på att komma ihåg lösenord. T.ex. när jag ska logga in här på 99 (vilket jag gör rätt ofta ) så måste jag alltid skriva in hela användarnamnet och lösenordet med Safari, men i Firefox är det sparat.
Sen är det vissa saker som fortfarande inte fungerar helt som det ska i Safari...

Men å andra sidan är det saker jag saknar i Firefox som Safari har, t.ex. funktionen att "dra" en flik till ett eget fönster. En annan är att om jag i safari öppnar en ny flik, och sen söker på google via rutan bredvid adressfältet, så står sökordet bara kvar i den fliken medan det i Firefox står kvar i alla flikar.

Ursprungligen av ledin:

Det som drog mig tillbaka till firefox nu var främst att den är lite bättre än Safari på att komma ihåg lösenord. T.ex. när jag ska logga in här på 99 (vilket jag gör rätt ofta ) så måste jag alltid skriva in hela användarnamnet och lösenordet med Safari, men i Firefox är det sparat.

Det funkar lika bra med Safari. Jag har inga som helst problem med Safari och 99.se. Förmodligen måste ni under Inställningar och Autoformulär ta bort 99.se och sedan svara ja på frågan nästa gång ni loggar in (kanske missade ni detta första gången ni någonsin loggade in på 99.se, därav problemen).

Inget argument för Firefox vs Safari, alltså.

Är det någon som vet hur man resize på fotade bilder?

Om jag fotar med digitalkameran och får stora 6Mpix bilder, och vill göra dem små för att posta dem på låt säga ett forum. Hur gör jag då på enkaste och smidigaste sätt?

Jag har alltid använt Photoshop, men det borde finnas ett riktigt enkelt sätt om jag känner apple väl. Kanske går det att göra något script med automator?

//K

Sökfunktionen i forumet fungerar ibland:
http://www.99.se/apple-programvara/243321-aldrig-provat-automator-h-r-r-ett-exempel-introduktion.html

Senast redigerat 2008-07-03 23:58

jag har suttit och stört mig två dagar nu på att jag måste fylla i inloggningsuppgifterna på 99.se hela tiden, så jag kan inte annat än att hålla med. Kanske skulle slänga in firefox och testa!

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-04 17:09

För att klaga lite mer på firefox...
När jag ska skriva "@" (alt+2), så blir resultatet att jag byter till flik nr 2. Det är väl bara att ändra kortkommando-inställning nånstans men jag har inte hittat det än...inte letat så värst mkt heller men.

Använd Vänstra ALT + Tvåan.

Funkar för mig.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-05 13:36
Ursprungligen av Goflorp:

Använd Vänstra ALT + Tvåan.

Funkar för mig.

Det gör jag

Om jag öppnar en stor bildfil från exempelvis Gmail, så fyller den upp hela fönstret.

I Firefox så dubbelklickar man då för att zooma till fönsterstorleken, det funkar inte i Safari. Någon annan som har en bra ide om hur man anpassar bilden (förminskar den) till fönsterstorleken på ett enkelt sätt utan att ladda ner eller krångla på?

En till grej, när man har många flikar öppna, och sedan öppnar en till för att kolla en snabb grej och sedan återgå till fliken man var innan.. Så hamnar man på den närmaste fliken och inte den man var innan som man gör i FireFox..

//K

Senast redigerat 2008-07-06 22:42
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-08 19:14

jag klickar på bilden i safari så skiftar den från anpassad till fönsterstorlek till skala 1:1.. om bilden är större än fönstret, är den mindre än fönstret så är den ju mindre.

Men fasicken! Hur har du fått till detta?

Jag försöker öppna bilder från Gmail, kanske är det Gmail som förstör?? När jag får bilder där som är större än webbrowsern så måste jag panonera runt på bilden!

//K

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-07-09 21:58

Vad jag blev tokkär i som nybliven mac-användare var faktiskt att webbläsaren autocentrerade innehållet eller hur man nu ska förklara sig, att man inte behövde ha fullskärm för att sidorna skulle se bra ut.

Sen att knapparna man bekräftar med lyder tex "Spara inte" och "Spara" istället för tokdåligt formulerad text och sen ett "Ja" och ett "Nej" alternativ. Allt är mycket mer logiskt och enklare på macen.

En bra grej är också att operativsystemet använder mycket mindre yta av skärmen till att visa onödiga eller statiska saker.

Exempelvis så finns det bara en menyrad på skärmen samtidigt, i windows kan man ha en menyrad på varje fönster! Safari har dessutom väldigt lite onödiga knappar.

En annan fiffig sak är scrollen. Man kan scrolla i INAKTIVA fönster genom att bara föra muspekaren över dem. I windows måste man först föra muspekaren över, sedan markera fönstret, sedan scrolla. Det är mycket tacksamt om man kör PhotoShop och liknande program med många paletter som man scrollar på.

//K

Ursprungligen av kebarb:

Exempelvis så finns det bara en menyrad på skärmen samtidigt, i windows kan man ha en menyrad på varje fönster!

Ja, det är mer logiskt att ha menyn uppe för det program som man använder, än att program som ligger inaktiva i bakgrunden ska ta upp skärmyta med menyer.
Men jag tycker det är något tråkigt i OS X att det står namnet på programmet istället för symbolen som det var i tidigare Mac OS. En petitess. Sen kunde man växla mellan olika program från meny längst upp i Mac OS, i OS X får man gå till programmets fönster eller ikon i dockan för att klicka. Iofs, det är mer tydligt att startade program finns i dockan med pil eller kula under.

Jag har också noterat att Safari visst kan Zooma bilder som är för stora för fönstret, men bara ibland. När man tar upp stora bilagor ifrån Gmail fungerar det inte. Men om man får upp stora bilder i andra sammanhang blir det ett förstoringsglas med minustecken när man håller muspekaren över bilden.

Mycket märkligt!

//K

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-13 11:34

det är väll snarare gmails kod det är fel på isf.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-08-15 16:32

Vad gäller OSX tycker jag Exposé är behändigt.
Programinstallationerna går ju som smort också.

Garageband är det jag använt mest under de här tre dagarna. Det är faktiskt rätt bra.

Cycle + multitake recording. Väldigt smidigt.

Att man enkelt kan klicka fram en lista på alla loopar som låter likadant som loopen man använder i editorn.

Autotune inbyggt (jag sjunger tyvärr inget vidare).

Svängkvantisering är kul.

Väntade mig att programmet skulle vara mycket mer "strypt" än så här. Man kommer nog kunna komma rätt långt med det innan man måste börja använda Logic.

Saker jag gillar med Mac OS X jämfört med Windows:
* Att programmappen fungerar som Start-menyn på Windows, och inte som program-mappen på Windows. Dvs, det ligger ikoner i mappen för programmen och jag klickar på ikonen så startas programmet. I Windows programmapp ligger programmets tillhörande filer. Det gör det i Macen också, men man ser dem inte. Programmets ikon representerar ett helt filarkiv med mappar och filer, men man ser dem inte (det går att öppna om man verkligen vill). Jag tycker detta är suveränt. Kan inte uppstå någon konfundering om vad man ska trycka på för att öppna programmet. Start-menyn i Windows tillkom ju som ett sätt att sortera programikonerna visa dem på ett enklare sätt. Macens program-mapp är så smart gjord så att en Start-meny i praktiken inte behövs alls. Sen är det ju lätt att flytta omkring i programmappen även efter att programmet har installerats, alltså skapa nya strukturer. En mapp för "Kontor" (och där lägga in ordbehandlare, kalkylprogram, etc), en anna för webbdesign (och där lägga in HTML-redigerare, ftp-program etc), och så vidare. Så smidigt att göra. Direkt i programmappen. Går inte alls lika smidigt på Windows.

Har man Leopard så kan man ju säga att om man lägger ikonen för program-mappen i Leopard så fungerar den som en Start, då får man upp en meny med de mest använda programmen. En docka som är en smartare Start-meny, och enklare att konfigurera som man vill ha den.

Jag upplever ju att Windows, iaf i senare upplagor, har mer menyer än Mac. Fler lager.
Ta Kontrollpanelen exempelvis, där man inte ens har tillgång med allt på en gång utan bara vissa saker i en "förenklad" vy. Jämför med Macens systeminställningar, så himla enklare och smartare uppbyggd i Macen.

Snyggare ikoner, snyggare fönster med Mac.
+ att det fungerar!
Äntligen slipper man dessa "mapi32.dll error" som jag hade i Windows. Och dessa felkoder. "Okänt fel av typen 32 har inträffat".
Igår skulle jag ta ut pengar från Bankomaten. Vet ni vad som ståd?
"Okänt fel av typen siså inträffat".
Bankomaten körde Windows och den hade kraschat! Säger väl allt, eller hur?!
Eller "Ett fel har inträffat. Går inte att fortsätta köra script. Vill du fortsätta? "Ja" "Nej"
Underbart när man står där vid Bankomaten och har siffror + Klar och Avbryt att trycka på. Var finns "Ja" och "Nej"???

1
Bevaka tråden