Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Emigrera till "Mail"

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska inom snaraste framtid köpa min första iPhone - en svart iPhone 3G 16Gb är tanken. Men jag har ett litet krux jag gruvar mig inför - hur ska jag göra med min mail?
Jag har just nu ett hotmail-konto jag har haft länge, så där finns alla mina kontakter och det är den som är angiven som kontaktuppgift för lite olika grejer som kurser jag håller och sånt. Jag har också ett Gmail-konto, men det använder jag knappt och har bara en enda kontakt i.

Hur ska jag göra för att smidigast möjligt få ett mailkonto som funkar mot iPhones "Mail" och så smärtfritt som möjligt få med mig mina kontakter? Hört att man ska kunna konvertera Hotmail till att vara IMAP eller POP, men jag vet inte hur...

Du gör med iPhone precis som du gör när du skall komma åt din hotmail med din dator.

Själv använder jag Gmail.

Ursprungligen av LaltroMondo:

Du gör med iPhone precis som du gör när du skall komma åt din hotmail med din dator.

Jaså, jag använder programmet Windows Live för att komma åt min Hotmail, vad hjälper det mig i min iPhone?

Ursprungligen av theplague:

Jaså, jag använder programmet Windows Live för att komma åt min Hotmail, vad hjälper det mig i min iPhone?

I mail inställningarna på din iPhone anger du väl bara din hotmail adress, och anger lösenord mm. precis som från din dator....eller? Iallafall gör jag så med min Gmail. Borde fungera på samma sätt.

Ursprungligen av LaltroMondo:

I mail inställningarna på din iPhone anger du väl bara din hotmail adress, och anger lösenord mm. precis som från din dator....eller? Iallafall gör jag så med min Gmail. Borde fungera på samma sätt.

Eh, jag menade att jag använder Windows Live Mail på datorn. Någon påstod att man "behöver ha en betalande version för att kunna använda hotmail i annat mailprogram än det i webbläsaren". Detta vände jag mig emot.
Window Live Mail finns inte för iPhone.

Och nej, hotmail fungerar inte rakt av i Mail-klienten på iPhone.
Dock med tex IzyMail.

Du kan ju köra IMAP?

Ursprungligen av acidflash:

Du kan ju köra IMAP?

Hotmail och IMAP?

Hotmail stödjer väl ändå inte IMAP!
Du kan väl exportera alla dina kontakter från Hotmail och importera dessa till Gmail, sedan kan du tills dina kontakter lärt sig din gmail-adress vidarebefodra mailen från Hotmail till Gmail.
Så hade jag gjort!

Ursprungligen av erikohman:

Hotmail stödjer väl ändå inte IMAP!
Du kan väl exportera alla dina kontakter från Hotmail och importera dessa till Gmail, sedan kan du tills dina kontakter lärt sig din gmail-adress vidarebefodra mailen från Hotmail till Gmail.
Så hade jag gjort!

Och detta går inte.

Senast redigerat 2008-07-14 11:24
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-14 10:38
Ursprungligen av theplague:

Och detta går inte.

Censur på gång...?
Som jag ser det finns det två vägar:
Använd Hotmail som nu, med Safari. Bara att logga in. Men lite jobbigt med scrollningen blir det....
Skaffa ett annat konto som kan hämta dina Hotmail-mail och du kan använda ett vanligt mailprogram för att läsa och skriva. T ex izymail. Men det brukar kosta, relativt billigt dock....

Senast redigerat 2008-07-14 11:25
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-14 10:36

Hotmail är ju lite drygt på detta viset. Det går inte att vidarebefodra till gmail. Har själv försökt.
Jag tröttnade och gav upp. Så nu kör jag bara på min gmail (sjukt nöjd...). Fick helt enkelt skicka massmail till alla mina kontakter och meddela om mailbyte. Kontakterna kan man exportera, finns hjälp om hur i gmail.

Jag har haft polare som vidarebefodrat från Hotmail till Gmail, funkade utan problem!

Ursprungligen av erikohman:

Jag har haft polare som vidarebefodrat från Hotmail till Gmail, funkade utan problem!

Om man är "premium" (betalande) så funkar det.
Då kan man även kolla med annat mailprogram än webläsare (tror jag)

Japp, det stämmer. Du behöver ha en betalande version för att kunna använda hotmail i annat mailprogram än det i webbläsaren.

Jag har exporterat mina kontakter tidigare när jag hade hotmail, och sen importerat i Gmail. Däremot kan det bli lite jobbigt att få över alla mail dock.

Angående mail, jag använder mig utav gmail, och har testat att skicka mail dit med bilder, men bilderna syns inte alls, utan det står bara en liten vit ikon med 01smil under.
Hur gör man för att se bilderna??

Ursprungligen av andershagstrom:

Japp, det stämmer. Du behöver ha en betalande version för att kunna använda hotmail i annat mailprogram än det i webbläsaren.

Jaså?
Jag har gratisversionen och kan använda min mail både i Windows Live Mail och Outlook.

Håller med Vai, gjort samma.
Lämna Hotmail för de är envisa på en hel del saker (imap,vidarebef, spam)

Gick över till gmail och vart väldigt nöjd ett bra tag, körde POP och det mesta fungerade.
Vart lite irritera på den långa adressen jag hade och när jag fick upp ögonen för mac.se så hängde jag på där. Kör just nu med vidarebef från gmail till mac.se. Använder IMAP iom att jag kollar mailen BÅDE från iPhone och Datorn.

Alla dina kontakter säger du. Du kan exportera dem från Hotmail till ett CSV-dokument som du kan importera i ngt annat mailprogram. Funkade dåligt för mig.

Mitt RÅD (från en som vart med) är att KONTAKTER har du adressboken, då når alla mailprogram etc dem smidigt. Dessutom så använder du hitta.se "Skicka VCard"-funktion så får du korrekta namn+adress+telefonnummer på varenda kotte du känner. Adressen ger jag mig tusan på att du kan navigera efter i kartfunktionen i iPhone (testat någon?).

Så, fixa till dina kontakter till adressboken, kör IMAP. Använd ngn annan service än Hotmail (mac.se är mitt förslag, jag är mkt nöjd och 450:- / år)

1
Bevaka tråden