Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Film på extern hårddisk...

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-16 13:13

Jag har skaffat en extern hårddisk som jag anslutit till min Airport Extreme; på den har jag tänkt att lägga alla mina filmer för att trådlöst kunna ha tillgång till dem via min AppleTV; hur lyckas jag med det?

Sen har jag även en fråga om att rippa DVD-filmer; använder Handbrake nu men har problem med en del filmer; en del går inte att rippa alls, programmet bara stannar och säger "done" efter ngn. minut?
Ett annat problem är ljudet; det går bra att rippa filmen men när man ska titta på den så finns det bara bild men inget ljud?
Någon som har ngr idéer kring detta?

Länka filmerna till ditt iTunes-bibliotek genom att klicka "Kopiera filer till mappen iTunes" under inställningar-avancerat.
Synca sedan med din Apple TV.

Så gör jag med mina filmer som ligger på en extern HD kopplad till min Time Machine.

Angående problemen med Handbrake så testa att först rippa med "mactheripper" och sedan Handbrake.

Angående ljudet så har jag ingen lösning såvida du inte har klickat ifrån ljud under inställningarna i Handbrake.

Lycka till!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-16 14:10

Ok; försökte med det du beskrev men utan framgång! "Kopiera filer..." var redan iklickat och jag provade att ändra plats för mappen iTunes Music; tyckte inte det hände ngt alls!

När du skriver synca med AppleTV vad menar du då?

Sorry - Klicka ur skulle det stå..

Alltså klicka ur detta alternativ. Ta sedan filen på den externa HDn och släpp i iTunes.
Klicka sedan på Apple TV i iTunes och välj synkronisera

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-16 15:52

det funkade bättre men du; vart väljer jag synkronisera - hittar inte det!

hej, du klickar på din AppleTv ikon i Itunes, som anatgligen finns där om du är uppkopplat mod biblioteket Sedan längst ner i hörnet är synca, men om du vill streama bara klickar du allt i apple tv menyn i itunes då streams allt och inte syncas.

Fungerar detta även om datorn är avstängd?

Ursprungligen av olsfors:

Fungerar detta även om datorn är avstängd?

Hur skall Apple TV kunna komma åt filer som ligger på din hårddisk kopplad till din dator om din dator är avstängd?

Det han menar är väl förvisso om disken i ihopkopplad med en Airport?

NU är jag också intresserad av svar då jag skall överge min imac som stått trogen värd för detta till min Apple TV
Nu ska jag köra med en Macbook Pro och den hårddisken räcker inte på långa vägar till mina filmer och musik!
Om jag med min Airport Extreme kopplar in en delad disk MyBook 1TB hur fungerar det då om jag vill kunna komma åt alla filer till ATV men också ha musiken delar i mitt iTunes bibliotek på datorn när man bär den med sig ?!

Ursprungligen av motif:

NU är jag också intresserad av svar då jag skall överge min imac som stått trogen värd för detta till min Apple TV
Nu ska jag köra med en Macbook Pro och den hårddisken räcker inte på långa vägar till mina filmer och musik!
Om jag med min Airport Extreme kopplar in en delad disk MyBook 1TB hur fungerar det då om jag vill kunna komma åt alla filer till ATV men också ha musiken delar i mitt iTunes bibliotek på datorn när man bär den med sig ?!

Mig veterligen så funkar det inte. Du måste ha iTunes igång på en dator för att ATV ska kunna strema.

Rätta mig om jag har fel...!?

Ursprungligen av heppsson:

Mig veterligen så funkar det inte. Du måste ha iTunes igång på en dator för att ATV ska kunna strema.

Rätta mig om jag har fel...!?

Finns flera nätverksdiskar som har DMP-servrar (Digital Media Server) så att du kan streama musik och film från hårddisk och inte behöva ha datorn igång. Alltså går att lösa med rätt hårdvara.

Ursprungligen av pepparkaka:

Finns flera nätverksdiskar som har DMP-servrar (Digital Media Server) så att du kan streama musik och film från hårddisk och inte behöva ha datorn igång. Alltså går att lösa med rätt hårdvara.

Skulle vilja se den lösning där iTunes rullar utan att Apple är inblandade.
Nä, just det...och daapd-lösningar funkar inte.

Man kan ju så klart hacka ATV:n, men då har man faktiskt i samma veva tagit reda på hur man streamar film från valfritt system,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 00:17
Ursprungligen av pepparkaka:

Finns flera nätverksdiskar som har DMP-servrar (Digital Media Server) så att du kan streama musik och film från hårddisk och inte behöva ha datorn igång. Alltså går att lösa med rätt hårdvara.

pepparkaka,

Nämligen…?:)

- Torkel

Qnap, Netgear ReadyNAS, Dlink DNS-313, Lacie Internetspace tänkte jag på men som Johan Gunverth säger så är ATV kinkig i sitt standard utförande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 10:21
Ursprungligen av pepparkaka:

Qnap, Netgear ReadyNAS, Dlink DNS-313, Lacie Internetspace tänkte jag på men som Johan Gunverth säger så är ATV kinkig i sitt standard utförande.

Klarar någon av dessa att streama till ATV utan att ATV:n är modifierad…!?

Undrar,

- Torkel

Ursprungligen av Torkel:

Klarar någon av dessa att streama till ATV utan att ATV:n är modifierad…!?

Undrar,

- Torkel

Musik funkar i alla fall på Netgear, men eftersom samtliga dessa (sannolikt) baserar "iTunesservern" på daapd, borde de andra funka också.

...med musik. Video är nog kört.

1
Bevaka tråden