Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filkopiering, alternativ till Finder ?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-17 13:45

Hej,
Jag sitter nu och kopierar filer från min PC till min nya excelenta Mac.

På PC:n har jag et program som heter Total Commander, en filhanterare typ Finder
men med två "sidor" vilket gör det mycket smidigare att kopiera stora mängder data.

Min fråga är om det finns ngt liknande för Mac, eller ngt annat smart sätt att lösa det på ?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-17 14:01

Det finns flera alternativ föreslagna i olika trådar. Sök.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-17 14:09

OK,
Har sökt runt men hittar inget, ngt förslag ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-17 14:50

Öppna två Finder-fönster? (Kommando-N) Dra filerna mellan dem.

(Jag förstår inte riktigt vad du vill uppnå.)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-19 10:08

Tack Creops, Perfekt!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-19 10:23

jag kan gå med på extra program om dom rättar till ofullkomligheter hos originalet. Tex ska Disk Order enligt textmatrialet kunna utföra allt(?) med tangentbordet. Om så är fallet säger jag inget. Men kom ihåg att mycket kan du göra med tangentbordet redan i OS X. Märk väl att jag skriver OS X och inte i Finder. För många funktioner finns redan som standard utanför själva applikationen, något som inte var så vanligt inledningsvis i Windows men som Windows nu erbjuder mer och mer (om jag förstått det hela rätt).

Vad jag vill säga är att du borde lägga lite tid på att lära dig designparadigmerna (känske inte riktigt rätt ord, men jag tror att du förstår vad jag menar) så får du mycket igen. Jag kör alltså mycket med cmd (äpple), shift, fn, ctrl, alt osv för att snabba upp arbetet. Musplattan kör jag bara när det inte räcker till. Att istället lära sig applikationsunika funktioner verkar vara ett mycket tidsödanade val i mina ögon.

Kort och gott: When in Rome - do as the Romans do. Jag håller alltså med pesc.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-19 10:45

Hej frazze,
Håller med fullständigt !
Med ett undantag i detta fall, filhanteraren i Mac, precis som i Windows, suger när man skall flytta
stora mängder data. De verktyg som Creops föreslog råder bot på det då man får en mycket bättre överblick på både "till" och "från" sidan vid flytt av stora mängder data. Dessutom är det lättare att styra hur data skall flyttas, t.ex. kopiera bara nyare filer etc.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-21 19:33

muCommander... fick nästan tårar i ögonen av nostalgin att se något som liknar gamla Norton Commander i Mac miljö.. ett av dom bättre och mest överskådliga fil skyfflar programmen som nånsin gjorts, speciellt att du kan jämföra stora filsamlingar i 2 mappar och synka eller bara uppdatera din backup map (disk mm) på några sekunder (tja själva filkopieringen kan ju ta en stund, men det gör det ju oavsett program).
Gratis är ju bara fantastiskt men som alltid gör jag en donation om det är något jag kommer att använda och funkar som det ska.

Håller fullständigt med Pasay i det här fallet, vissa saker funkar bara bättre med specialskrivna program för ändamålet (eller scripts mm).

Tjafset om hur maccen eller windows gör det är bara omoget larvigt, det är väl vad som funkar bäst för dig som gäller.

Tack för länken... även om det inte var till mig...

1
Bevaka tråden