Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med extern USB HD till AirPort Extreme

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2008-08-18 09:43

Hej!

Har fått för mig att stänga ner min FreeBSD server för gott. På den har jag 500GB krypterat (geli) lagringsutrymme. Tanken är att köpa en 1TB extern USB HD och koppla din till min AirPort Extreme. Har en 120GB USB HD liggande som jag testade med i helgen.

HD'n är utdelad med "Disk Password" och monteras som APE_DISK. Då jag är paranoid vill jag ha min data krypterad. För att lösa detta har jag skapat en krypterad (AES128) Disk Image på min APE_DISK på 64GB. Denna monteras som SECRET_APE i min MacBook och delas ut via SMB. Alltså måste min MacBook vara ingång för att jag ska komma åt min data. Men är man paranoid så är man.

Nu över till själva testet jag gjorde. Försökte flytta all min musik (46GB) mha iTunes. Anledningen att jag vill göra det mha iTunes är för att alla spellistor, all artwork och rating m.m. ska följa med. Jag ändrade "iTunes Music folder location" till min krypterade Disk Image. Körde sedan "Consolidate Library" från "Advanced" menyn. Vid första tillfället körde jag via Ethernet för att det skulle gå så fort som möjligt. Efter ca en femtedel så får jag ett felmeddelande att det inte går att läsa/skriva till disken. Både APE_DISK och SECRET_APE är fortfarande monterade och möjliga att komma åt via Finder. Gör ett nytt försök. Samma fel igen vid ungefär samma tillfälle.

Provade att göra det via WiFi då jag tror att någonting storknar när jag fläskar på via Ethernet. Denna gång kom jag längre. Någon gång i natt har det lagt av. Fast denna gång var inte APE_DISK och då självklart inte SECRET_APE monterade längre. Kom på att jag kanske ska kolla loggen i AirPort Extreme.

Aug 17 23:04:30 Severity:5 Initialized (firmware 7.3.2).
Aug 17 23:04:32 Severity:5 (WAN) link state is Up.

Jag tolkar det som om den helt enkelt kraschat och bootat om.

Frågan är om det beror på krypteringen. Knappast då AirPort Extreme inte är inblandad i själva krypterandet.

Jag får väl göra ett test utan kryptering. Försöka flytta data direkt till APE_DISK och se om jag lyckas då.

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2008-08-23 23:05

Lyckades flytta all musik efter att jag kopplat HD'n till USB-porten på min MacBook. Diskimagen fick ju samma monteringspunkt så det var lugnt. Efter det kopplade jag tillbaka och har kört ett tag med HD'n som "trådlös" disk. Har fungerat tillfredsställande så jag beställde en 1 TB WD MyBook 2 Studio Edition.

Undra hur lång tid det tar att formatera en 1 TB krypterad diskimage...

-- Daniel

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2008-08-29 22:53
Ursprungligen av daniel4632:

Undra hur lång tid det tar att formatera en 1 TB krypterad diskimage...

Det tog ca 24 timmar

1
Bevaka tråden