Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FLAC vägrar funka

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker konvertera en FLAC-fil till aiff så jag kan göra den till en mp3. Men det vägrar fungera. Har laddat ned både FLACer och MacFLAC och ingen av dem vill fungera. Jag drag-and-droppar filen till programmet men den kommer inte ens upp i listan som den ska. Testade även bränna med Toast (nyaste versionen) men det säger bara "unsupported format". Testade även xACT och fick nåt konstigt apple script-svar.

Hur tusan ska jag göra? Känns så jobbigt när såna här saker inte bara kan fungera.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-09-12 22:57

jag testadeMax för första gången idag och den konverterade flac till Aiff ögonaböj.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-14 20:03
Ursprungligen av onnyt:

jag testadeMax för första gången idag och den konverterade flac till Aiff ögonaböj.

Tackar!

Ursprungligen av DaPhox:

Tackar!

Är du intresserad av flac???
Räcker det inte med 64 kbit mp3 (och lite fiskleverolja)

flåt kunde inte låta bli

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-14 20:21
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Är du intresserad av flac???
Räcker det inte med 64 kbit mp3 (och lite fiskleverolja)

flåt kunde inte låta bli

Nix flac intresserar mig icke alls i sig. Konverterar flac till 192 AAC VBR...

FLAC gör jag alltid till en skiva i Toast, sen mountar jag den, och vips dyker den upp i iTunes, där du kan välja hur du ska importera den. Antar att du kan öppna "skivan" i annat program, om du vill ha bättre kvalité på mp3'an.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 23:22

Om du bara vill kunna spela upp FLAC i tex iTunes så kan jag rekommendera Fluke: iFLAC your Mac

Annars kanske du kan göra som Jonas, fast skriv din diskimage till hårddisken, mounta den och konvertera den vägen? Jag vet inte om det går, men prova

Var lite otydlig, men det är så jag gör..

Skapa en CD i Toast, men bränner imagen till hårddisken, och sen mountar jag..

Toast har ju direktkonvertering flac->aiff (eller wav eller Apple Lossless), och klickar man i en ruta så hamnar de automatiskt direkt i itunes också. Att skapa en cd är helt onödigt.

Annars är Max som sagt ett ypperligt program. Rekommenderar även XLD.

Jag vill kunna konvertera, inte bara lyssna. Men tack för playbacktipsen ändå, kan komma till nytta vid annat tillfälle. Angående Toast sen: alltså... jag vet inte om jag fattar dig rätt men när jag väljer audio cd i Toast och försöker dra in flac-filen, vägrar programmet med motiveringen "unsupported format". Nyaste Toast stöder alltså INTE flac...i alla fall inte den vägen. Förstod jag dig rätt?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-09-14 11:40
Ursprungligen av n00bkillaz:

Jag vill kunna konvertera, inte bara lyssna. Men tack för playbacktipsen ändå, kan komma till nytta vid annat tillfälle. Angående Toast sen: alltså... jag vet inte om jag fattar dig rätt men när jag väljer audio cd i Toast och försöker dra in flac-filen, vägrar programmet med motiveringen "unsupported format". Nyaste Toast stöder alltså INTE flac...i alla fall inte den vägen. Förstod jag dig rätt?

Det verkar vara nått fel på dina flac-filer. Toast stöder flac.

Konstigt, detta. Jag har ju en riktig, laglig version av Toast och VLC kan ju spela upp filerna... Jag testar nåt av de andra proggen ni namngett och återkommer med resultatet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-14 06:26

Jo, den stöder visst FLAC. Oavsett hur du gör, drar in eller använder menymetoden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 11:25

Enklast tycker jag är att bara konvertera filerna, låter krångligare att först skapa en CD och sedan importera denna.

Switch är en helt ok gratisvariant, mycket lättanvänd
Switch Plus Audio Converter Software Download Page

som sagt, skit i att välja audio cd i Toast. Gå direkt på fliken längst till höger, som gäller konvertering.

1
Bevaka tråden