Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC eller Mac - hjälp mig att reda ut skillnader

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-19 22:55

Har precis startat ett bolag och letar nu efter en ny dator. Då jag har fastnat "lite" för Mac designen så är jag väldigt intresserad av en iMac 24" med det stora grafikkortet. Men när man jämför vad man får för mindre pengar av en pc så blir jag tveksam.
Kommer Macen klara det jag vill? Är den motsvarande i kapacitet? Ja ni förstår kanske. Förhoppningsvis kan någon här inne reda ut denna fråga lite åt mig. Jag har jämför med pc som finns på länken nedan. Vad tror ni? Jag kommer använda datorn till CAD och sedan då vanligt datorgöra som excel, word etc. och ganska mycket bildredigering.

Splash

Snälla hjälp!!!

Om du söker lite på forumet komme du se att det finns flera personer innan dig som frågat ungefär samma sak.

CAD kan bli ett problem under OSX.

Att jämföra en Mac med ett ihopasmäck från Microstore är som att jämföra en BMW och en Skoda....

Sök gärna hgenom google med "site:99.se"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-19 23:09

Tack för svaret. Jag vet att CAD blir ett problem men tänkte lösa det genom att köra Vista genom Bootcamp.

Jag skall söka men är intresserad av din kommentar "Att jämföra en Mac med ett ihopasmäck från Microstore är som att jämföra en BMW och en Skoda....". Många som säger detta men ingen som har en riktigt bra förklaring på varför.

Ursprungligen av hejaifk:

Tack för svaret. Jag vet att CAD blir ett problem men tänkte lösa det genom att köra Vista genom Bootcamp.

Kör Vista 64 SP1 - den klarar UEFI och slipper jobba via ett emulerat BIOS.
Vista 64 kan köra alla 32-bitars-program så länge du har 64-bitars drivrutiner till hårdvaran.
Med Vista 64 kan du utnyttja 16 gb arbetsminne (bra för CAD)

Ursprungligen av Macce65:

Kör Vista 64 SP1 - den klarar UEFI och slipper jobba via ett emulerat BIOS.
Vista 64 kan köra alla 32-bitars-program så länge du har 64-bitars drivrutiner till hårdvaran.
Med Vista 64 kan du utnyttja 16 gb arbetsminne (bra för CAD)

Jag menade alltså att Vista 64 Home Premium stöder 16 gb. ( Vista 64 Ultimate stöder max 128 gb..) men det finns ju inte så många moderkort som stöder mer än 16 gb (i normal prisklass...) just nu..

Ursprungligen av Goflorp:

OCAD kan bli ett problem under OSX.

Disagree!!

Lägg in en mindre Win partition och kör Win-only mjukvara på den
så har du en dator som gör allt!

Man kan få Win fördelarna på en Mac (finns inte många)
men man kan aldrig få Mac fördelarna på en PC !!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-19 23:17
Ursprungligen av SkrotNisse:

Disagree!!

Lägg in en mindre Win partition och kör Win-only mjukvara på den
så har du en dator som gör allt!

Man kan få Win fördelarna på en Mac (finns inte många)
men man kan aldrig få Mac fördelarna på en PC !!!

Men snälla kan någon svara vad mac fördelarna är?

För CAD är det viktigt med ett bra grafikkort - på PC alternativet får jag två (!!) riktigt bra grafikkort och ett totalt minne på 2Gb på Macen "endast" 512mb...
Varför skulle macen klara grafik lika bra? Betalar jag bara för designen (vilken jag älskar!) eller hur fungerar det?

Det är många många fördelar (vissa subjektiva) och jag får överlåta vissa av dessa till andra, alternativt att du söker i andra trådar, då detta är ett vanligt ämne för diskussion.

MEN jag kan säga av egen erfarenhet sedan 1993 att Mac OS ger betydligt färre driftproblem, betydligt färre hardware/software kombatibilitets problem (jag är halvengelsk så jag får särskriva!), känsla (subjektivt, men det finns anledning varför man inte kör KIA eller Toyota!) o.s.v.

Menar du att du kan få en PC med 2GB VIDEOminne istället för iMacens 512MB och CADen behöver ju mycket då är nog en PC bättre. (snälla skriv MB och GB istället för mb = millibit och Gb = Gigabit, som att skriva kr150 eller 100€

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-19 23:46
Ursprungligen av SkrotNisse:

Det är många många fördelar (vissa subjektiva) och jag får överlåta vissa av dessa till andra, alternativt att du söker i andra trådar, då detta är ett vanligt ämne för diskussion.

MEN jag kan säga av egen erfarenhet sedan 1993 att Mac OS ger betydligt färre driftproblem, betydligt färre hardware/software kombatibilitets problem (jag är halvengelsk så jag får särskriva!), känsla (subjektivt, men det finns anledning varför man inte kör KIA eller Toyota!) o.s.v.

Menar du att du kan få en PC med 2GB VIDEOminne istället för iMacens 512MB och CADen behöver ju mycket då är nog en PC bättre. (snälla skriv MB och GB istället för mb = millibit och Gb = Gigabit, som att skriva kr150 eller 100€

Sorry - skall genast bättra mig...

Det är just prestandan på grafiken som oroar mig just nu. Läser sedan att det är en uppdatering på väg till iMac...Usch detta är så svårt!

Skit i priset. Köp det som känns bäst när du sitter framför datorn. Jag blir sur när jag någon gång sitter framför en PC eftersom det ALLTID är något som strular. Jag blir glad varje gång jag sätter mig framför min MAC eftersom den fungerar och har snygg design.
Ibland är val så enkla.

Välkommen hit föresten ! Hoppas du ska trivas här på 99.se.
Gissar av ditt namn Heja IFK ! att du är från Göteborg som undertecknad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-20 00:26
Ursprungligen av KaRo:

Skit i priset. Köp det som känns bäst när du sitter framför datorn. Jag blir sur när jag någon gång sitter framför en PC eftersom det ALLTID är något som strular. Jag blir glad varje gång jag sätter mig framför min MAC eftersom den fungerar och har snygg design.
Ibland är val så enkla.

Välkommen hit föresten ! Hoppas du ska trivas här på 99.se.
Gissar av ditt namn Heja IFK ! att du är från Göteborg som undertecknad.

Tack, visst är jag bosatt i Göteborg - uppmärksamt!

Faktum är att priset är sekundärt om jag kan känna mig säker på att grafikkortet kommer att klara av att köra CAD i windows läge genom bootcamp. RAM minnet är ju "endast" 2GB vilket kan vara lite litet när man köra i Vista??

[QUOTE="hejaifk;1660027Faktum är att priset är sekundärt om jag kan känna mig säker på att grafikkortet kommer att klara av att köra CAD i windows läge genom bootcamp. RAM minnet är ju "endast" 2GB vilket kan vara lite litet när man köra i Vista??[/QUOTE"]

Detta är ett av de få fallen där en high-end PC är bättre.

Mitt råd är: Köp en hyffsat stark PC för CADandet och en lagom iMac för allt annat. Det är ett seriös råd. Det är inte alltid EN dator klarar allt bäst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-20 00:31
Ursprungligen av SkrotNisse:

Detta är ett av de få fallen där en high-end PC är bättre.

Mitt råd är: Köp en hyffsat stark PC för CADandet och en lagom iMac för allt annat. Det är ett seriös råd. Det är inte alltid EN dator klarar allt bäst.

Tack! Låter som ett bra råd. Tyvärr så har jag inte jättemycket plats då jag jobbar hemifrån så det måste nog vara en maskin. Synd för det är precis åt det hållet jag har lutat.

Ursprungligen av hejaifk:

Tack! Låter som ett bra råd. Tyvärr så har jag inte jättemycket plats då jag jobbar hemifrån så det måste nog vara en maskin. Synd för det är precis åt det hållet jag har lutat.

En 20" iMac tar inte så mycket plats, och om du bara använder en dator i taget så kan du t.o.m. köra med samma tangentbord/mus, bara byta en kontakt om du kör med USB hub.

J*vligt synd att Apple inte byggde in en DVI-IN kontakt i iMacen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-20 13:01
Ursprungligen av SkrotNisse:

Mitt råd är: Köp en hyffsat stark PC för CADandet och en lagom iMac för allt annat. Det är ett seriös råd. Det är inte alltid EN dator klarar allt bäst.

Alternativt råd: Köp en stark PC för CAD och en skärm med både DVI och VGA-ingång.

Sedan köper du en laptop eller Mac Mini för allt annat. Koppla in laptopen till skärmen via DVI. Eller använd en KVM.

Ursprungligen av pesc:

Alternativt råd: Köp en stark PC för CAD och en skärm med både DVI och VGA-ingång.

Sedan köper du en laptop eller Mac Mini för allt annat. Koppla in laptopen till skärmen via DVI. Eller använd en KVM.

Kolla inlägg #12 och #27

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-20 12:22
Ursprungligen av hejaifk:

Tack, visst är jag bosatt i Göteborg - uppmärksamt!

Faktum är att priset är sekundärt om jag kan känna mig säker på att grafikkortet kommer att klara av att köra CAD i windows läge genom bootcamp. RAM minnet är ju "endast" 2GB vilket kan vara lite litet när man köra i Vista??

Är priset sekundärt så titta på en MacPro. Den är stor men rätt clean och med en snygg apple-skärm till så är det inget större fel på designen. Prestandan räcker till allt och lite till.

Ursprungligen av hejaifk:

Sorry - skall genast bättra mig...

Du behöver inte känna dej ensam. Det finns många som är digitaltordblinda...

Ursprungligen av hejaifk:

Det är just prestandan på grafiken som oroar mig just nu. Läser sedan att det är en uppdatering på väg till iMac...Usch detta är så svårt!

Är det seriös CAD du håller på med ?

Vad är det; SolidWorks, AutoCAD ?!

Hur komplexa är objekten ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-20 00:29
Ursprungligen av SkrotNisse:

Du behöver inte känna dej ensam. Det finns många som är digitaltordblinda...

Är det seriös CAD du håller på med ?

Vad är det; SolidWorks, AutoCAD ?!

Hur komplexa är objekten ?

Objekten är inte jättekomplexa men det blir ganska rejält i slutet av projekten. Jag jobbar med landskap etc. Mjukvaran jag skulle vilja jobba med är PowerDraft eller Microstation från Bentley

Ursprungligen av hejaifk:

Objekten är inte jättekomplexa men det blir ganska rejält i slutet av projekten. Jag jobbar med landskap etc. Mjukvaran jag skulle vilja jobba med är PowerDraft eller Microstation från Bentley

Microstation fanns på Macen på 90-talet om jag inte missminner mej.

Jag har bara jobbat med maskiner och där blir det riktigt tungt snabbt när man bygger ihop flera maskiner i en "ritning" och varenda mutter finns medritad...

Jag kan inget om landskap...

För bäst resultat kvarstår mitt råd. PCn är ju också mycket lättare att uppgradera om 6-12 månader med någon enstaka komponent.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-20 00:36
Ursprungligen av SkrotNisse:

Microstation fanns på Macen på 90-talet om jag inte missminner mej.

Jag har bara jobbat med maskiner och där blir det riktigt tungt snabbt när man bygger ihop flera maskiner i en "ritning" och varenda mutter finns medritad...

Jag kan inget om landskap...

För bäst resultat kvarstår mitt råd. PCn är ju också mycket lättare att uppgradera om 6-12 månader med någon enstaka komponent.

Tack för hjälpen! Det får väl bli så att jag får följa ditt råd ändå...

Ursprungligen av hejaifk:

Tack för hjälpen! Det får väl bli så att jag får följa ditt råd ändå...

För att du inte ska gå miste om upplevelsen av en Mac (och om budgeten är lite pressad) så kan du alltid köpa en lite begagnad Mac för en bra bit mindre än en ny. Se bara till att köpa den så att du får originalskivorna så du (eller säljaren) kan ominstalllera så du får en "som ny" maskin (och inte säljarens gamla skit på hårddisken).

Jag ominstallerar alltid de Macar jag säljer så att köparen får en maskin på samma sätt han/hon skulle ha fått då den var ny.

Fattar inte allt gnäll. Min päcä krånglar aldrig. Min Mac hänger sig då och då...

Plattformen är inte så himla viktig - huvudsaken är att dina program finns och funkar, sen som alltid med Mac så är det ganska mycket yta... Visst är OSX snyggt, men ärligt talat jobbar jag lika effektivt i XP, om än mindre glad...

Ursprungligen av wilhelm-pod:

Fattar inte allt gnäll. Min päcä krånglar aldrig. Min Mac hänger sig då och då...

Plattformen är inte så himla viktig - huvudsaken är att dina program finns och funkar, sen som alltid med Mac så är det ganska mycket yta... Visst är OSX snyggt, men ärligt talat jobbar jag lika effektivt i XP, om än mindre glad...

då verkar det som att du missat allt snack som pågår i världen. Men det är förstås helt ok, är man nöjd med windows så är det förstås bra.

"ganska mycket yta", visst är ytan fin, men det är ju det underliggande som är den stora skillnaden!

Rotar själv med ArchiCAD 10 på en powermac G5 2x1,8, dvs ganska gammal vid det här laget. Om man jämför med en något nyare PC med dubbla kärnor så kan PCn möjligtvis vara lite snabbare på bl a skärmomritning (kanske främst pga att macens gamla grafikkort med 64MB är ganska klent).

MEN - och detta är ett extremt viktgt "men" - med macen kan jag surfa, bränna skivor, köra Adobes CS2-svit och en hel del annat SAMTIDIGT som ArchiCAD renderar eller håller på med annat tungt arbete. Försök göra samma sak med en PC* (även med bättre spec på pappret) och den segar ner sig totalt. Denna "multitasking" är vad jag håller för att vara macens och OSX främsta fördel i en krävande jobbmiljö.

*Har bara kunnat jämföra med Xp, ej Vista.

Ursprungligen av johan_tanying:

Rotar själv med ArchiCAD 10 på en powermac G5 2x1,8, dvs ganska gammal vid det här laget. Om man jämför med en något nyare PC med dubbla kärnor så kan PCn möjligtvis vara lite snabbare på bl a skärmomritning (kanske främst pga att macens gamla grafikkort med 64MB är ganska klent). .

ArchiCAD på en G5:a är en annan värld än SolidWorks och en komplicerad CAD setup på en PC. Inbilla dej inget annat!!

Ursprungligen av johan_tanying:

MEN - och detta är ett extremt viktgt "men" - med macen kan jag surfa, bränna skivor, köra Adobes CS2-svit och en hel del annat SAMTIDIGT som ArchiCAD renderar eller håller på med annat tungt arbete. Försök göra samma sak med en PC* (även med bättre spec på pappret) och den segar ner sig totalt. Denna "multitasking" är vad jag håller för att vara macens och OSX främsta fördel i en krävande jobbmiljö.

Tror du att en PC inte klarar det ?

Uppenbart att okunnigheten om "den andra" plattformens begränsningar är lika stora på båda sidor. Alltid frustrerande när PC folk tror att Macen bara kan grafik, men lika frustrerande när Mac folk tror att PC inte kan göra andra saker...

Sen har Åkerström helt rätt, Mac är inte bara en "yta" !!

Jag har ju testat med samma projektfiler både på PC och Mac, och med samma version av ArchiCAD. G5 från 2004 med 1,25 GB RAM, Dell dubbel-Xeon (tror jag) från 2006 och 2 GB RAM. Adobe CS i båda maskinerna. Att göra rita och göra renderingar i AC, justera bilderna i PS och layouta i InD gick )och går) utmärkt att göra samtidigt på macen men segade ner pc-n till oanvändbarhet efter en kort stund vilket krävde flera omstarter om dagen. Vad gäller andra program och kombinationer får andra testa, ovanstående gällde för mig.

Klart att en windowsmaskin kan klara multitasking och en massa andra grejor. Måste man jobba med AutoCAD är ju det dessutom inget val (i princip). Men denna i _min_ arbetsmiljö reella skillnad mellan OSX och XP gör valet enkelt för mig.

Ursprungligen av johan_tanying:

Klart att en windowsmaskin kan klara multitasking och en massa andra grejor. Måste man jobba med AutoCAD är ju det dessutom inget val (i princip). Men denna i _min_ arbetsmiljö reella skillnad mellan OSX och XP gör valet enkelt för mig.

Valet här står väl inte mellan Mac och PC utan mellan en PC och en Mac som OCKSÅ kör PC för CADens skull.

Den stora frågan för honom är OM Macen räcker till för hans CAD användande.

Det är ju inte helt osannolikt att det kommer en uppdatering till iMac i början av nästa år. Bland annat tros den få fyra kärnor i proppen istället för två.

Om du verkligen behöver en ny dator nu och inte sedan är det kanske en idé att köpa en pc-häck som du bygger själv för att komma ner i pris med ett fetare grafikkort kombinerat med en Mac mini och KVM-switch så du kan köra med samma skärm osv.

Som andra redan har sagt så är det svårt att förklara varför det är trevligare att äga en Mac än en PC. Själva användarupplevelsen är snällare mot nerverna, fönsterhanteringen är överlägsen och det är lättare att få inofficiell support genom bra forum som 99mac. iMacen är dessutom knäpptyst vilket gör att du får en lugnare arbetsmiljö.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-11-20 12:43

Bygg ihop en rejäl PC för CAD och spel. Köp en Mac mini för allt annat.
Låt dem dela på en bildskärm d v s skärmen ska ha både VGA och DVI.

Bevaka tråden