Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga webbplatser

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bara av ren nyfikenhet: är det någon som försörjer sig på att bygga (läs: programmera) webbtjänster på macintoshplattformen? Med det menar jag inte att ni sitter på en Mac och kodar live mot en Windowsserver via FTP, utan att ni verkligen hostar de grejer ni bygger på en macserver.

Vad bygger ni?
Vad tycker ni om plattformen?

våras allas bästa polare apache kör ju på osx, och vårat allas favorit skriptspråk php med (nypa salt rekomenderas till dom som tycker annorlunda)

dock skulle jag inte vilja påstå att mina sidor hostas på en osx server, det är helt enkelt inte försvarbart för hosting företagen vad gäller hårdvaru kostnaden, men framförallt licenserna..

och apache mår ju prima på vilken linux distro som helst, och eftersom linux är ett server os har jag inga problem med det. Tycker faktiskt det är optimalt för mig...

men visst om man syssler med webobjects eller så är det ju nånting helt annat...

//edit: så egentligen borde jag inte ha skrivit detta inlägg alls..

Vi gör det.

Dels driver vi webhotell på Macintoshplattformen (G4+XServe bland annat med OS 9, OS X Server) där vi har hosting för Lasso, MySQ, FM Unlimited och FM Server bland annat (under namnet Immitt.com) och dels utvecklar vi Lasso och FM-lösningar som vi placerar på vårt webhotell (under namnet Intelligent Mammals AB).

Vi bygger administrativa system i FM Pro för olika företag, tex Utbildningsföretag. Då jag och min affärspartner bor i olika städer är det en lysande idé att ha lösningen placerad på en server mitt emellan så att säga medans vi utvecklar den.

Vi bygger just nu en PrintOnDemand-lösning baserad på Lasso och MySQL där man skapar PDF-filer för visitkort, brevpapper, broschyrer mm. Den är inne i sin sista testperiod just nu.

Vi bygger förstås annat skoj också och även "smör och bröd"-siter (enkel, statisk html där vi gör webbdesign - dessa hostar våra kunder på andra ställen av gammal vana snarast).

Plattformen gillar vi förstås, men vi tycker man märker UNIX för mycket fortfarande. Det är för många grejer som inte är "Macciga" om du vet vad jag menar. Men det mesta går att lösa men man får räkna med att lägga ner många timmar på att bekanta sig med operativsystemet i sig. Men det är inte lika krångligt som Windows 2000 server. Det finns dock en teknik som vi gillar stort på PC och det är Terminal Server, särskilt då vi som FM-utvecklare märker den otroliga hastighetsskillnanden när man öppnar och jobbar med databaser på distans.

Så, det var lite allmänt bludder om Mac OS X.

/Ola

Vi har helt enkelt köpt en beg PC för ca 5000:-, installerat Windows 2000 server på den, aktiverat stödet för Terminal Services och sedan på den installerat de program vi vill köra, bla FM Pro.

Sedan använder vi Remote Desktop Connection som klient på våra maskiner för att ansluta till den maskinen.

Vi har alltså inte pysslat något med SSH eller VPN.

Men databaserna i FileMaker som vi jobbar mot ligger på vår PM G4 med Mac OS X Server på.

Sammanlagt är det alltså tre maskiner i ekvationen, vår klientdator (OSX), en PC med Windows 2000 Server + FM + stödet påkopplat för Terminal Services) och vår FM Server (OS X Server).

/Ola

1
Bevaka tråden