Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VCD till DVD?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-30 23:25

Mina föräldrar har en VCDskiva med Trolltyg i tomteskogen på som dom inte kan titta på då deras DVDspelare inte kan spela VCD. När dom hörde att jag hade DVDbrännare på min Mac så frågade dom om jag kunde bränna en DVD med filmen på.

Är det någon som vet om jag kan det?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2003-07-01 02:19

Ja och nej det beror på om du har tid, ork och program? Du behöver Quicktime Pro för att konvertera Mpeg1 filens bilder till ett format som iDVD kan importera men problemet med VCD är ljudet man kan inte konvertera det till något av iDVD läsbart format så enklast är nog att spela in ljudet från VCD'n till en ljudfil tex Aiff och sedan lägga ihop dom 2 i QT Pro, sedan gör du som "vanligt" i iDVD Hoppas att det rede ut lite frågetecken!

Senast redigerat 2003-07-01 04:23
  • Medlem
  • 2003-07-01 11:37
  • Medlem
  • Oslo
  • 2003-07-01 17:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av eQ
Samma procedur som för SVCD...
http://www.dvdrhelp.com/forum/viewtopic.php?t=155591&highlight=xdvd

? Det hjälper ju inte då problemet är att göra en mpeg1 till mpeg2, Om inte hans föräldrars DVD spelare kan läsa VCD är nog risken inte så stor att det går med SVCD och helst inte på en DVD-R

  • Oregistrerad
  • 2003-07-01 21:04

Tack Kentor!
Ska kolla upp det lite mer när jag kommer tillbaka från semestern.

  • Medlem
  • 2003-07-01 22:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kentor
? Det hjälper ju inte då problemet är att göra en mpeg1 till mpeg2, Om inte hans föräldrars DVD spelare kan läsa VCD är nog risken inte så stor att det går med SVCD och helst inte på en DVD-R

Va? Man muxar om ljud/bild som på en DVD, vilket lurar DVD-spelaren att det är äkta DVD-material på DVD-R:en.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2003-07-01 22:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av eQ
Va? Man muxar om ljud/bild som på en DVD, vilket lurar DVD-spelaren att det är äkta DVD-material på DVD-R:en.

Och hur gör man om mpeg1 till mpeg2 då???? det som beskrivs där är hur man lägger mpeg2 filer från flera SVCD "dom flesta filmer behöver minst 2 ibland 3 st SVCD-Mpeg2" till en enda fil på en DVD.

  • Medlem
  • 2003-07-01 23:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kentor
Och hur gör man om mpeg1 till mpeg2 då???? det som beskrivs där är hur man lägger mpeg2 filer från flera SVCD "dom flesta filmer behöver minst 2 ibland 3 st SVCD-Mpeg2" till en enda fil på en DVD.

Aha! Jag var kanske lite otydlig. Alltså, man kan göra på samma sätt med sina VCD mpeg1-filer som i manualen ovan för SVCD mpeg2. Även om DVD-spelaren inte klarar VCD så (kan den) luras att spela upp DVD-VCD-skivan ändå.

Om jag får modellbeteckning så kan jag ta reda på vilka format den kan spela upp.

hur gör man med ljudet måste man sitta med en bandspelare framför högtalaren???

1
Bevaka tråden