Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken glugg av dessa 2 ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-12-25 12:55

hejsan..
är ny på detta forum,å här kommer mitt första inlägg...


jag har en sony a-200 kamera med kit gluggen...

skulle vilja ha en ljusstarkare,å skarpare glugg...

jag fotar inget speciellt....typ syrrans ungar,lite ute+inomhus bilder på lägenheten å så(gärna utan blixt med stativ...)


har tittat på dessa 2 gluggar...

Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) till KonicaMinolta AF samt Sony Alpha

Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro till Minolta/Sony........sigman finns i 2 varianter,,,20cm i närgräns,eller 28cm...skiljer ca 600kr mellan dem...

1:CyberPhoto AB - Personlig service på nätet

2: http://www.tbh.se/index.asp?id=1&kat_id=1352&prod_id=11483

vilken skulle ni tagit av dessa 2????

är tamron lite bättre på vidvinkel???

såg en annons på tamron,,3000kr nån månad begagnad med garanti kvar...

mvh roland

Tamron'en kan jag gå i god för själv, den sitter i nosen på min Pentax K20D.
Levererar MYCKET skarpa bilder. Otroligt nöjd med den.

Den piskade SIGMAN i några tester, så jag bestämde mig för Tamronen.
Nästan alla foton på min flickR är tagna med det. åtminstone de 200 senaste...

kolla in http://home.mac.se/jerry för att se en bunt resultat.

En del bilder är tagna med iPhone, andra med ett Tele. Det torde framgå VÄLDIGT tydligt när det är så

Cyberphoto har jag handlat av, väldigt bra ställe.

Tamron. Det enda jag har emot den är att bakgrundsoskärpan är lite otäck, men i övrigt är det en väldigt lyckad glugg. Har dock själv en synnerligen välanvänd Sigma 18-50, gamla modellen med "bara" 28 cm närgräns, och är rätt nöjd bortsett från att den fokuserar långsamt och ibland fel. Eftersom Sigma har en hemkokt implementation med icke-licensierade ROM-chip kan man generellt räkna med mer fokuseringsproblem, särskilt när det gäller vidvinklar och normalzoomar för A-bajonett.

Så för att summera så får du 1 mm extra vidvinkel men aningen sämre närgräns och oskärpeteckning med Tamron, plus att den sannolikt fokuserar bättre. Och det kan ju vara en bra idé att köpa begagnat eftersom tredjepartsgluggar i den här kategorin inte har så mycket till andrahandsvärde.

1
Bevaka tråden