Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Packa m4v för embedded i IE6/7

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har gjort en liten film. LIte hopklippt hundpromenad.

Nu vil frun lägga upp den på sin iDisk och låta sina tjejkompisaar (som har PC)
kolla på det hela. Jag förutsätter att deras datavana är rätt låg.

Det ger mig noll utrymme för att experimentera...

Hur skall jag spara filmen för att den skall ses som "inbäddad" i En PC's webläsare?

Ladda ner den först för att se den duger inte. Att ljudet är borta etc är ju inte heller önskvärt.

Jag har iMovie06 och 08, Quicktime, med Perian och Flip4Mac.
Hur skall jag spara filmen?

Om du har Quicktime Pro (den man betalar för) och därmed QuickTime Player, så bör du ha menyalternativet Arkiv > Exportera för webben. Kryssa för allting så får du en mapp med massa filer i. Titta i HTML-dokumentet i exportmappen så får du instruktioner för hur du skall publicera.

Har din frus PC-kompisar inte QuickTime, säg åt dem att skaffa.
Apple - QuickTime

En utmärkt kombo av container (filtyp), codec och ljudkomprimeringsformat är MPEG4 (.mp4) H.264 (codec) och AAC (ljudkomprimeringsformat). H264 är en gratis och bra codec för video och AAC är motsvarande för att komprimera ljud. Detta skall gå att spela upp på alla möjliga ställen, det är den mest universella kombinationen.

Vill du fördjupa dig i videoformat och codecs, kolla denna utmärkta artikel:
Giz Explains: Every Video Format You Need to Know

Försökte göra det så PC-vänligt som möjligt. tre av fyra fixade det. Den fjärde frågade "vicket program skall man öppna det med...?" Öh? Tja, om man inte har ".mov" kopplat till ngt kan det ju bli svårt...

rekommenderade VLC från www.videolan.org och att spara ner filmen först.

Kombinationen PC med dåligt mediastöd och folk som inte är så pålästa blev lite för mkt...

Får väl pötta ut skiten till uTube, så kan de sitta där på sina PC och titta på frimärkstora suddigheter.... *suck*

Varsågod, det var så lite så.

Ursprungligen av Taz_1999:

Varsågod, det var så lite så.

Följde dina råd Taz, och tack för hjälpen.

De av tjejerna som kunde se det hela tyckte det var kul.

Vill du se "alstret" så finn det på:

http://disk.mac.se/jerry/ArendalDec08-2.mov

(Notera att det är lite lek med en pocketkamera, en halvtimma i iPhoto, lite exportknöl - alltså inget überproffsigt. Kameran? fruns IXUS80 frö 1500:-)

  • Oregistrerad
  • 2008-12-29 14:15

Om du har iDisk borde du väl ha iWeb också, och kan således lägga det på en hemsida.

Det enda programmet som behövs är quicktime, och det informerar IE så snällt om det plugin'et inte är installerat.

1
Bevaka tråden