Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur undvika att behöva "mata ut" kameran efter import av bilder?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-03 23:27

Någon som har en elegant lösning på detta lilla "problem":

När man importerar bilder fr kameran till Iphoto måste man sedan alltid gå till Finder, markera kameran (syns som enhet typ "No name") och mata ut den (äpple-E) innan man drar ur sladden till kameran. Det skulle vara mycket smidigare om kameran automatiskt matades ut när importen var klar eller att man åtminstonde kunde mata ut direkt fr iPhoto utan att behöva gå till Finder. Finns något enkelt sätt?

  • Medlem
  • 2003-07-04 02:51

Hmmm... jag brukar bara stänga av kameran. Är det dumt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-04 14:05

Nja Jag får ett varnings-meddelande då "enheten matades inte ut på rätt sätt" (ungefär).
Men det kanske inte man ska bry sig om?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-04 14:34

Har du otur så kan du få korrupta filer på skivan om du inte ejectar den först, men jag gör ofta så själv.

Det går ju alltid att göra ett Applescript som importerar bilderna och sen ejectar disken/minnet.

Jag vet tyvärr inte hur men det är nog ganska lätt. Ställ en fråga i Applescript forumet.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 22:10

Jag bara stängde av kameran första gången jag använde den med datorn, och fick ett varningsmeddelande då. Sedan dess har den inte dykt upp som enhet på skrivbordet en enda gång, och jag har inte fått av mina små fåniga videosnuttar från kameran. (en CoolPix 2000 för övrigt) Vet inte riktigt hur man kan få tillbaka den..

Ursprungligen av Andy R:

Någon som har en elegant lösning på detta lilla "problem":

Köp en Canon... Det verkar nämligen vara olika mellan märkena. Förut hade jag en Nikon och den kom alltid upp på skrivbordet. Nu har min far den och att få honom att förstå hur man matar ut skivan tog ett tag. Väldigt synd att Apple inte satt en mata ut-knapp i iPhoto som dom har på iTunes (för iPod).

Nu har jag en IXUS 400 och den dyker aldrig upp på skrivbordet (vilket en del här ser som ett problem, kolla den här tråden t.ex. Digitalkameror monteras inte på skrivbordet.). (Om jag däremot använder en kortläsare så dyker den upp däremot, förstås.)

De kameror som dyker upp på skrivbordet använder en "profil" som kallas USB Storage Device. Väldigt praktiskt eftersom det alltid fungerar på alla (moderna) datorer och operativsystem utan extra drivrutiner.

Själv ejectar jag alltid kameran efter import av bilder.

Ciryon

1
Bevaka tråden