Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på fotoböcker?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-02 13:34

Jag har tagit del av två bra fotoböcker som jag vill rekommendera. Har du läst någon bra fotobok, tveka inte att tipsa oss andra intresserade.

Jag kan summera mina upplevelser genom böckerna jag läst med några få ord: Wow, aha, jaså, sant och coolt!

Bryan Peterson "Understanding Exposure - How to Shoot Great Photographs with a Film or Digital Camera" Rev. Edition. Finns även på svenska.

- Jag fann denna bok väldigt lärorik, pedagogisk och lätt att förstå. Med jättefina och stora färgbilder.

Göran Segeholm "Konsten att ta vinnande bilder".

- Denna bok gav mig bättre förståelse för hur fotografier kan ses av dels andra och även mig själv. Många bra grejor att tänka på i sin egen fotografering.

Senast redigerat 2009-02-03 07:39
  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-02-02 17:59

National Geographic - den stora fotoguiden : bättre bilder med världens bästa fotografer. Burian, Peter K.; Caputo, Robert

Jag har tänkt att köpa den, men jag tror inte att den säljs längre. Men det finns på många bibliotek. Intressant och lärorik bok där ett gäng fotografer berättar sin historia och om sin stil.

Vidare tycker jag att Scott Kelbys Photoshop-böcker är bra. T.ex. Photoshop CS3 för digtalfotografer och 7-stegsmetoden. Böcker som inte är massa onödigt trams, rakt på hur man gör.

"Värld av is" av Mireille de la Lez. Grymt, grymt bra.

Tänker köpa Robert Wilsons "Helmand", krigsfoto på ett nytt sätt, efter att ha läst reportaget i senaste FOTO.

Tulsa -Larry Clark

Sen är det ju helt olika saker med fotobok eller "gud-vad-jag-älskar-teknik-fotoböcker"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-02 23:45

Richard Avedon: Fashion Photography
Bästa fotobok som gjorts.

Hur man gör dom bilderna får man använda dom andra böckerna till

Den enda boken jag har som inte är en riktig fotobok är Avedon at work..

Rekomenderas starkt.. Handlar om arbetet bakom American West. Vackra bilder och historier bakom några av dom berömda portätten..

http://www.bokus.com/b/9780292701939.html?pt=search_result

Här är en länk till In the American west också..

http://www.bokus.com/b/9780500541104.html?pt=search_result

Btw så kommer Scot Kelby ut med en tredje bok i digitalfotgraf serien snart.
"The Digital Photography Book, Volume 3"

Lär väll komma på svenska innan jul.

Beställt "Understanding Exposure", faktiskt för att du rekommenderade den nån stans nån gång Reisan...
Sedan blev det en Lightroom-bok, tror den var av han Shelby.....

Återkommer med recension när paketet från Bokus kommit till min lokala "Turken på hörnet"-affär

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-09 23:19

Bra köp, Goflorp! Intressant och pedagogisk, samt fantastiska fotografier av författaren. Det är en sådan bok man kan och bör läsa om ett par gånger. Inte för att man inte förstår, utan för att den tillför något nytt fastän man redan läst den en eller flera ggr.

...Och det var Thomas Weigle som tipsa mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-16 17:35
Ursprungligen av Reisan:

Jag har tagit del av två bra fotoböcker som jag vill rekommendera. Har du läst någon bra fotobok, tveka inte att tipsa oss andra intresserade.

Jag kan summera mina upplevelser genom böckerna jag läst med några få ord: Wow, aha, jaså, sant och coolt!

Bryan Peterson "Understanding Exposure - How to Shoot Great Photographs with a Film or Digital Camera" Rev. Edition. Finns även på svenska.

- Jag fann denna bok väldigt lärorik, pedagogisk och lätt att förstå. Med jättefina och stora färgbilder.

Göran Segeholm "Konsten att ta vinnande bilder".

- Denna bok gav mig bättre förståelse för hur fotografier kan ses av dels andra och även mig själv. Många bra grejor att tänka på i sin egen fotografering.

Hej Reisan!

Om du får välja en av som du skulle säga ger "mest", vilken skulle det isåfall vara?

/Simon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-16 18:47

Litet tips på en liten bok om grundläggande komposition, Ulf Sjöstedt - Fotoskolan: Komposition
Två böcker som är valfri kurslitteratur i Moderskeppets kurs: Digital Bildbehandling. Bo Bergströms Bild - Budskap respektive Effektiv visuell kommunikation. De sistnämnda har jag inte skaffat eller tittat i ännu.

Understanding Exposure är en helt fantastisk bok om man precis börjat alternativt om man som jag inte funderat i termerna av bländare och slutartid på femton år... Peterson är inte bara pedagogisk, han är också rätt så underhållande, och bilderna talar för sig själva.

Det kan låta lite trist med "exposure" men eftersom exponeringen är hela grunden för ett foto känns det som ett rätt logiskt grepp att börja där. Även om det finns mängder med regler för komposition, och även om många av dessa kan vara bra att följa, känns det som att det är mer upp till fotografen. Understanding Exposure avhandlar ämnen som ljusmätning (kameran är dum i huvudet så att faktiskt veta hur man ska lura den för att få till rätt exponering är vettigt att kunna), hur man kan arbeta med bländare och slutartider som kreativa instrument och mycket annat vettigt. Inte rocket science men även de som redan kan det mesta i boken får nog med sig en del verktyg att kunna använda i verkligheten.

Ser fram emot att fp en slip i lådan om att den finns att hämta...
Men inget än (måndag), men ngn gång under veckan.

har mkt att läsa just nu ändå.

Gör ett studiebesök just nu i lesbiska universumet genom Mian Lodalens böcker...himla roligt.

Sedan har jag en om en galen böna, som är Mars-forskare och lever i "habitats" under "mars-lika" förhållanden. Simuleringar på veckor....

Ett antal foto-tidningar ligger mest överallt....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-18 08:14

Ser fram emot dina spontana åsikter om fotoboken. Under tiden du väntar, kan du alltid kolla in Bryan Peterson på YouTube. Han har några fototips där. Han påminner om en "galen vetenskapsman" med den personlighet och det utseendet han har... Haha. Kolla in...

Läser denna just nu.

Joe McNally: The Moment it Clicks

http://strobist.blogspot.com/2008/02/joe-mcnally-moment-it-clicks-verdict.html

Massa kul anekdoter och tips på ljussättning. Proffsprylar till ljussättning som beskrivs har man ju inte men jag tycker den är inspirerande. Man får en inblick i tekniken bakom många snygga bilder.

Är det någon som vet av en fotobok där bilder analyseras utefter olika bildanalysmetoder. Gärna i ganska uppstaplad form med kommentarer från olika personer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-17 13:10

Har klurat lite på den här gamla tråden och sett över kursutbudet hos folkuniversitetet i Göteborg för fotokurser och undrar om någon har kommentarer för självstudier vs kurser?

Jag känner att kurserna inte matchar 100% det jag vill få ut (vilket är en mer diffus fråga förvisso ) och jag tror jag kan hitta mer om jag tittar bland alla böcker, t.ex. de ovan nämnda. Dock så missar man ju mycket också i form av gruppdiskussioner och annat. Slutligen så kostar kurserna ca 2500kr vilket förmodligen skulle motsvara en hel del böcker...

Någon som har några kloka kommentarer om detta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-27 10:31
Ursprungligen av d99gnu:

Har klurat lite på den här gamla tråden och sett över kursutbudet hos folkuniversitetet i Göteborg för fotokurser och undrar om någon har kommentarer för självstudier vs kurser?

Jag känner att kurserna inte matchar 100% det jag vill få ut (vilket är en mer diffus fråga förvisso ) och jag tror jag kan hitta mer om jag tittar bland alla böcker, t.ex. de ovan nämnda. Dock så missar man ju mycket också i form av gruppdiskussioner och annat. Slutligen så kostar kurserna ca 2500kr vilket förmodligen skulle motsvara en hel del böcker...

Någon som har några kloka kommentarer om detta?

Som med mycket annat, så kan man läsa till sig mycket teori, men det går hand i hand med praktiken. Grundläggande böcker är alltid bra att ha även när man passerat grunderna. När man förstår grunderna så kan man ju experimentera utifrån detta.

Att diskutera intresset och allt det omfattar är givetvis lärorikt och kul. Utbyte av erfarenheter och frågeställningar hör till. Kurser kombinerar allt detta inom en given period och man har tillgång till verktygen direkt. Jag själv har inte gått kurser än. Jag tycker det funkar bra med all den information som finns tillgänglig via olika medier, samt utbytet med andra fotografer.

Slutligen kommer det till hur fort och omfattande man vill få kunskaperna. Och på vilket sätt. Kanske ger mitt plädder här inte ett givet svar, men jag tror du finner det sätt som passar dig.

Rei

1
Bevaka tråden