Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bara ljud i ena högtalaren

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Novation Xiosynth med inbyggt ljudkort. Från audio output R och L går det en tele kabel till varsin högtalare. Nu har jag skaffat 2st vinyl spelare som jag kopplat till en mixer. För att få ljud från mina 2 skivspelare valde jag att sätta från mixer en RCA kabel som konverteras till en tele kabel i andra ändan i synthens Input 2. Input 2 är också en tele ingång. Det mystiska är att jag bara får ljud från ena högalaren när jag spelar mina skivor på vinylspelarna. Har testat att byta kabel från mixern till synthen men det fungerar ändå inte. När jag lyssnar på musik från datorn är det bra ljud i båda högtalarna.

Nån som har nån ide på hur det ska lösas?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-04 13:37

Är ingång 2 på synten möjligtvis en monoingång?

kanske det står bara att det är tele utgång. Om det är mono går det att fixa? hur gör jag annars?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-04 15:25

Vore det inte enklare med en vanlig förstärkare/receiver? Då kan du koppla in allt via den med vanliga RCA-kablar.

har inte nån reciver. Hur ska jag gå till väga? Köpa reciver eller en mixer kanske? kan jag inte koppla master out L på mixer till högtalarens tele input och master out R till den andra stereons tele input?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-05 08:07

Ingång 2 ÄR en monoingång.

Du har ju köpt en mixer till dina vinylisar. Har inte den fler ingångar ?

Isåfall koppla Xio till mixer och sedan från mixer till högtalare. Då kan du höra allt samtidigt.

Om inte, köp en större mixer !

WT

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-05 23:13

Det tror jag nog !

WT

hur skulle jag koppla allt isf?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-07 19:19

Ja, det beror lite på vad du vill göra.

Eftersom Xion är ett ljudkort i sig självt så tror jag inte att du kan köra både XIon och Lexicon-kortet samtidigt med ditt musikprogram ( som jag antar att du har ). Däremot kan du använda Xion fristående som synth och koppla in den antingen via din mixer eller direkt till Lexicon-kortet

Lexicon-kortet har ju 2 ingångar och där kan du ansluta din mixer ( dit skivspelarna är inkopplade ) i stereo.

WT

Båda ingångarna är monoingångar.
Har också en xiosynth, mest använt som midiklav dock...typ bara ...

Man måste omvandla den ena kabeln till Tele och den andra till XLR
Input 1 - XLR (L)
Input 2 - Tele (R)

Vad du har i andra ändan beror ju på vad du vill skicka in. DJmixer då blir det RCA

Koppla från (1)L (2)R OUT på Novation till din förstärkare eller monitorer
=2 tele - RCA

Kolla in rattarna:

input 1 level
input 2 level
input 1 pan
input 2 pan
monitor Input/Output
mainout
osv.

Senast redigerat 2009-03-07 21:17
  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-07 20:57

Jamen perfekt !

Då behöver du nya kablar !

Ett varningens ord bara.....mic-ingången kan förse en mikrofon med s.k. fantom-matning, Phantompower. Det är INTE bra för en mixer med RCA.

WT

Japp kolla så att fantommatningen är avstängd....

hur kollar jag så att fantommatningen är avstängd?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-08 12:12

Kontrollpanelen för Xio:n.

Alternativt om det finns någon knapp på själva "synthen"

WT

- Tryck en gång på knappen: Global
- Hoppa upp och ner med piltangenterna bland parametrarna
- När du hittar "Phantom-power" Vrid på valueratten. till OFF.

Gör detta innan du kopplar in något på ingången

Skulle du skaffa dig en kondensatormick någon gång så går du in och ändrar parametern (beroende på mick) till något av följande: 12v, 24v, 48v
Annars bör man aldrig ändra den

Trycker du två gånger på Globalknappen, finns där en annan meny där man kommer åt midi, samplingsfrekvens osv.

tack för all hjälp! har nu beställt kablar till input 1 och 2 på synthen ut till högtalarna. Har även stängt av phantom power

have fun!

1
Bevaka tråden