Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleCare till iPhone?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-03-27 00:40

Hej!

Finns det inget applecare för iPhone i sverige?

Verkar inte som det. Har själv letat efter det.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-03-27 10:19

Det är telia/telenor mfl som är återförsäljare (inte apple) i sverige så nepp, ingen applecare.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-03-27 15:15

Hmm tråkigt, någon som känner till om man kan teckna någon annan rolig försäkring? kör halebop.

Har sett många bilder på telefoner med spräckta rutor

MvH

Ursprungligen av Csoft:

Hmm tråkigt, någon som känner till om man kan teckna någon annan rolig försäkring? kör halebop.

Har sett många bilder på telefoner med spräckta rutor

MvH

Då hade ju inte AppleCare hjälpt dig ändå, det är ju ingen försäkring.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-03-30 14:49
Ursprungligen av Capeman:

Då hade ju inte AppleCare hjälpt dig ändå, det är ju ingen försäkring.

Nej precis, vill egentligen ha en förlängd garanti i dom 24 mån jag är bunden. Men eftersom inte detta fanns får man väll leta upp någon försäkring istället.

Skall kolla med hemförsäkringen vad drulleförsäkringen tar

Tack för svar!

Nu verkar det finnas Applecare för iPhone!
Apple

Ursprungligen av gsandlund:

Nu verkar det finnas Applecare för iPhone!
Apple

Din länk leder bara till svenska Apples hemsida. Här står det inget om AppleCare för iPhone.

EDIT: Här däremot nämns AppleCare, men inte hur man skaffar det. Kommer inte heller ihåg om det fanns innan eller inte.

Ursprungligen av gsandlund:

Nu verkar det finnas Applecare för iPhone!
Apple

Din länk leder bara till Apples startsida.

Här är en länk till en sida där man nämner AppleCare för iPhone:
iPhone - Apple Store (Sverige)

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-03-27 16:07

Du kan ju alltid fråga efter extraförsäkringar där du har köpt telefonen.
Annars är det väldigt mycket som ingår i många hemförsäkringar också som man bara betalar dubbelt av om man tar en extraförsäkring, så kolla upp vad som ingår i din hemförsäkring först innan du tecknar någonting extra

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 09:53

Vet inte om det går men man kan ju prova att köpa Apple Care för iPhone från USA. Har nu inte läst igenom reglerna men kanske gäller det i Sverige också.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-01 11:15

Du har alltid konsumentköplagen som täcker dina 24 månader, men det gäller bara om du inte på nått sätt har påfrestat telefonen fysiskt.

Sedan de med försäkringar, oftast har du 2 alternativ hos återförsäljare. Men hos operatörerna är det allt för ofta en månadskostnad på runt 50-100 kronor. PÅ större kedjor som ONOFF, Elgiganten och Siba tex, så är det en engångskostnad. Men du skall komma ihåg att mobilförsäkringar bara är 1 år. Inte mer. Anledningen är att många försäkringsärenden på telefoner är bedrägerier, och förr när man hade längre så utnyttjade folk det när deras telefon inte fanns längre.

Vet själv när man fått försäkringsärenden på SonyEricsson Xperia X1, och dem säger dem vill ha X10 i utbyte. Men det många inte vet, är att de alltid finns lager, så han fick sig en ny X1a beställt direkt ifrån Ericsson istället, han blev ursinnig :P. Självrisk på 1500 för en gammal telefon. Att köpa X1an hade kostat 2500, X10an kostar 5500.

Försäkringsbolagen som har drulle på hemförsäkringer försöker alltid komma undan så billigt som möjligt, de har värdeminskning på telefonen ju äldre den är + att de går på värdet på telefonen den dagen den går sönder. Så det blir inte mycket pengar kvar, så är det med dem flesta hemförsäkringar när det gäller drulle. Men på de försökringar företagen säljer, deras egna alltså, där får du alltid en bättre telefon om din inte finns i lager hos DEM.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-07-01 11:40
Ursprungligen av Esa:

Du har alltid konsumentköplagen som täcker dina 24 månader, men det gäller bara om du inte på nått sätt har påfrestat telefonen fysiskt...

Tre år är det. KkL 23 §.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 19:27
Ursprungligen av Esa:

Du har alltid konsumentköplagen som täcker dina 24 månader, men det gäller bara om du inte på nått sätt har påfrestat telefonen fysiskt.

Sedan de med försäkringar, oftast har du 2 alternativ hos återförsäljare. Men hos operatörerna är det allt för ofta en månadskostnad på runt 50-100 kronor. PÅ större kedjor som ONOFF, Elgiganten och Siba tex, så är det en engångskostnad. Men du skall komma ihåg att mobilförsäkringar bara är 1 år. Inte mer. Anledningen är att många försäkringsärenden på telefoner är bedrägerier, och förr när man hade längre så utnyttjade folk det när deras telefon inte fanns längre.

Vet själv när man fått försäkringsärenden på SonyEricsson Xperia X1, och dem säger dem vill ha X10 i utbyte. Men det många inte vet, är att de alltid finns lager, så han fick sig en ny X1a beställt direkt ifrån Ericsson istället, han blev ursinnig :P. Självrisk på 1500 för en gammal telefon. Att köpa X1an hade kostat 2500, X10an kostar 5500.

Försäkringsbolagen som har drulle på hemförsäkringer försöker alltid komma undan så billigt som möjligt, de har värdeminskning på telefonen ju äldre den är + att de går på värdet på telefonen den dagen den går sönder. Så det blir inte mycket pengar kvar, så är det med dem flesta hemförsäkringar när det gäller drulle. Men på de försökringar företagen säljer, deras egna alltså, där får du alltid en bättre telefon om din inte finns i lager hos DEM.

Ockerförsäkringar hos ockerbolag som SIBA / ONOFF skulle jag inte rekommendera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-10 18:12
Ursprungligen av zappee:

Ockerförsäkringar hos ockerbolag som SIBA / ONOFF skulle jag inte rekommendera.

trodde att det var omöjligt att försäkra iPhone.... men hade tyclligen fel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-10 18:31

Ja, man får göra vad man vill. Men ni anar inte vad folk försöker.

En kund kom in häromdan med en iPhone, och sa exakt såhär.

"hej! du denna fungerar inte du, vad jag har hört så finns inte 3GSen i 32 GB längre så ni får fixa den nya snarast, jag har försäkringen!"

Jag stod helt ställd, tog telefonen. Den var varm, men det var ingen bild. Så stod han och tittade på mig. "SE helt stendöd!"

Jag sa vänta här en stund. Så dick jag in och testade att starta om den via DFU mode och gissa vad! Det fungerade då. HAN trodde han skulle få en ny, för ingen skulle lista ut att han hade satt den i DFU mode.

Jag gick ut och sa, så nu fungerar den. Han vart så besviken, och sa. " ja men jag vill ju ha den nya" ja men köp den då sa jag, så tittade han bittert och gick

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-10 19:27
Ursprungligen av Esa:

Ja, man får göra vad man vill. Men ni anar inte vad folk försöker.

En kund kom in häromdan med en iPhone, och sa exakt såhär.

"hej! du denna fungerar inte du, vad jag har hört så finns inte 3GSen i 32 GB längre så ni får fixa den nya snarast, jag har försäkringen!"

Jag stod helt ställd, tog telefonen. Den var varm, men det var ingen bild. Så stod han och tittade på mig. "SE helt stendöd!"

Jag sa vänta här en stund. Så dick jag in och testade att starta om den via DFU mode och gissa vad! Det fungerade då. HAN trodde han skulle få en ny, för ingen skulle lista ut att han hade satt den i DFU mode.

Jag gick ut och sa, så nu fungerar den. Han vart så besviken, och sa. " ja men jag vill ju ha den nya" ja men köp den då sa jag, så tittade han bittert och gick

Bra gjort! Jag stör mig som fan på dumskallar som ska försöka leka smarta och försöka överlista och lura diverse "system". Tror han också att han får en Ferrari om han pajar sin försäkrade Fiat? =D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-10 19:26

försäkring till iPhone

hej,
ska köpa 4an från antingen telenor eller 3 ( - beroende var jag får bäst villkor.)
Jag undrar:
1) finns det ngn bra försäkring att köpa? som ersätter för drulle och annan åverkan?
2) om det finns fler, vilken rekomenderar ni?

Tack på förhand och önskar en fortsatt skön helg
//Peter

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-10 19:31
Ursprungligen av lelkes:

hej,
ska köpa 4an från antingen telenor eller 3 ( - beroende var jag får bäst villkor.)
Jag undrar:
1) finns det ngn bra försäkring att köpa? som ersätter för drulle och annan åverkan?
2) om det finns fler, vilken rekomenderar ni?

Tack på förhand och önskar en fortsatt skön helg
//Peter

Hemförsäkring med drulle är bäst i längden, enligt min åsikt. Kolla med ditt försäkringsbolag om de täcker iPhone, om de gör det, så är det tillräckligt. Operatörernas försäkringar ser bra ut på kort sikt, men på lång sikt, när man räknar med månadskostnad och "lägre" självrisk, så blir det mer eller mindre exakt som självrisken på hemförsäkringen. Varför betala en gång till för något du redan betalar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-10 19:40
Ursprungligen av ibish:

Hemförsäkring med drulle är bäst i längden, enligt min åsikt. Kolla med ditt försäkringsbolag om de täcker iPhone, om de gör det, så är det tillräckligt. Operatörernas försäkringar ser bra ut på kort sikt, men på lång sikt, när man räknar med månadskostnad och "lägre" självrisk, så blir det mer eller mindre exakt som självrisken på hemförsäkringen. Varför betala en gång till för något du redan betalar?

tack för ditt svar ibish... ska kolla upp med mitt försäkringsbolag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-10 20:27

Som han ovan sa, fråga noga om just iPhone, vissa försäkringsbolag har slutat att ersätta för iPhonen, du kan säkerligen gissa varför.

Du skall komma ihåg att om du är ute efter att utnyttja systemet, att få en ny modell varje år kommer det inte fungera, man kan få tag i alla iPhones, även de gamla modellerna i dess olika färger. Så hoppas du inte är en sådan person som begår bedrägeri :D, de gör mig så förbannad.

Nackdelen med en "extraförsäkring" är att den täcker ju just den prylen du tar den p åoch inget annat.

Folksam har en "Drulleförsäkring" som kostar 500:- om året och den gäller för ALLA dina prylar - kameror, sportutrustning mm mm

Självrisken är 1500:- på den.

Jag har haft denna gratis tidigare genom en anställning, när anställningen upphörde gjorde även försäkringen det. Synd.
För annars hade jag haft en ny lur för 1500 (likadan lur Esa - jag är ingen bedragare )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-27 21:56

Om man kollar på iphone 4 sidan på svenska apple store så finns följande text nu.

"AppleCare Protection Plan
Du kan förlänga täckningen för teknisk support och maskinvaran till upp till två år räknat från ursprungligt inköpsdatum för din iPhone genom att skaffa AppleCare Protection Plan. Du får ett nummer att ringa för att begära support i världsklass och du får omfattande service och support för din iPhone, batteriet och medföljande tillbehör."

Inte för att jag vet hur vettig källan är, men här är en kort artikel som kan vara av intresse när det gäller Apple Care för Iphone. Den heter "Is it worth getting Apple Care for your Iphone?" och artikelförfattarens rekommendation är att inte köpa AC för Iphone eftersom många av de problem som kan uppstå på en iphone inte täcks av AC's protection plan.

Is It Worth Getting Apple Care for your iPhone?

  • Medlem
  • 2011-08-01 05:46
Ursprungligen av Stickan:

Om man kollar på iphone 4 sidan på svenska apple store så finns följande text nu.

"AppleCare Protection Plan
Du kan förlänga täckningen för teknisk support och maskinvaran till upp till två år räknat från ursprungligt inköpsdatum för din iPhone genom att skaffa AppleCare Protection Plan. Du får ett nummer att ringa för att begära support i världsklass och du får omfattande service och support för din iPhone, batteriet och medföljande tillbehör."

Var hittar du det? Jag hittar det ingenstans på Applestore.se, bara på applestore.com. Logiskt sett borde man väl kunna välja till applecare i så fall, när man väljer tillbehör, alltså tryckt på "väljknappen" för så är det med alla andra appleprodukter (som har applecare dvs), men inte iPhone.

  • Medlem
  • 2011-08-01 05:55

Undrar hur seriös den där killen som sågar AppleCare till iPhone är egentligen och tänker i synnerhet på det jag fetat nedan. Känns inte som att det är Apple som skrivit detta, utan hans eget påhitt...

Damage to the Covered Equipment caused by accident, abuse, neglect, misuse (including faulty installation, repair or maintenance by anyone other than Apple or an Apple Authorized Service Provider), unauthorized modification, extreme environment (including extreme temperature or humidity), extreme physical or electrical stress or interference, fluctuation or surges of electrical power, lightning, static electricity, fire, acts of God or other external causes;

Read more: Is Apple Care Overpriced and Pointless?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Undrar hur seriös den där killen som sågar AppleCare till iPhone är egentligen och tänker i synnerhet på det jag fetat nedan. Känns inte som att det är Apple som skrivit detta, utan hans eget påhitt...

Damage to the Covered Equipment caused by accident, abuse, neglect, misuse (including faulty installation, repair or maintenance by anyone other than Apple or an Apple Authorized Service Provider), unauthorized modification, extreme environment (including extreme temperature or humidity), extreme physical or electrical stress or interference, fluctuation or surges of electrical power, lightning, static electricity, fire, acts of God or other external causes;

Read more: Is Apple Care Overpriced and Pointless?

Du missade inlägget ovanför ditt från augusti förra året?
http://www.99.se/iphone/262290-applecare-till-iphone.html#post1924734

  • Medlem
  • 2011-08-01 09:29
Ursprungligen av keptang:

Du missade inlägget ovanför ditt från augusti förra året?
http://www.99.se/iphone/262290-applecare-till-iphone.html#post1924734

Hur menar du då? Finns det möjlighet att köpa AppleCare för en iPhone köpt på svenska applestore idag och var hittar man i så fall den infon?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Undrar hur seriös den där killen som sågar AppleCare till iPhone är egentligen och tänker i synnerhet på det jag fetat nedan. Känns inte som att det är Apple som skrivit detta, utan hans eget påhitt...

Damage to the Covered Equipment caused by accident, abuse, neglect, misuse (including faulty installation, repair or maintenance by anyone other than Apple or an Apple Authorized Service Provider), unauthorized modification, extreme environment (including extreme temperature or humidity), extreme physical or electrical stress or interference, fluctuation or surges of electrical power, lightning, static electricity, fire, acts of God or other external causes;

Read more: Is Apple Care Overpriced and Pointless?

Det är inte riktigt så illa. Begreppet "act of god" har använts väldigt länge i engelskspråkiga länder eftersom folk förr trodde att världen styrdes av en debil farbror som satt på moln och kastade blixtar omkring sig, men det syftar helt enkelt på olyckor som inte orsakats av människor. Närmast motsvarande term i Sverige är force majeure, som också är historiskt rotad i övernaturliga föreställningar.

Den där klausulen betyder alltså att man inte får en ny iPhone via Apple Care ifall ens egen förstörs i en naturkatastrof eller liknande, tyvärr inte mer spektakulärt än så

  • Medlem
  • 2011-08-08 00:28
Ursprungligen av Samuel K:

Det är inte riktigt så illa. Begreppet "act of god" har använts väldigt länge i engelskspråkiga länder eftersom folk förr trodde att världen styrdes av en debil farbror som satt på moln och kastade blixtar omkring sig, men det syftar helt enkelt på olyckor som inte orsakats av människor. Närmast motsvarande term i Sverige är force majeure, som också är historiskt rotad i övernaturliga föreställningar.

Den där klausulen betyder alltså att man inte får en ny iPhone via Apple Care ifall ens egen förstörs i en naturkatastrof eller liknande, tyvärr inte mer spektakulärt än så

Jag hade inga som helst problem med att förstå vad som åsyftades, men att en dylik ordalydelse finns i affärsvillkor 2011, är ju direkt pinsamt, trots att jag själv är troende. Nu är det är en juridisk term i USA, så det är väl bara att skratta åt det och gå vidare.

Bevaka tråden