Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rotera en film

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-14 23:20

Jag har spelat in några korta (max 10sek) filmer i min Canon Ixus v3. Några av dem blev felvända dvs liggande. Finns det ett enkelt sätt att rotera dessa filmer?

  • Medlem
  • 2003-07-15 00:08

Införskaffa en bärbar dator och vänd på skärmen
Det är vad jag gör...

Alternativt kan man vända på huvudet, inte så skadligt om det bara är i några sekunder...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andrew
Jag har spelat in några korta (max 10sek) filmer i min Canon Ixus v3. Några av dem blev felvända dvs liggande. Finns det ett enkelt sätt att rotera dessa filmer?

I QuickTime Pro kan du vrida filmer. Du kan dessutom ändra proportioner och storlek, samt förstöra bilden på diverse andra sätt.

Välj "Hämta filmegenskaper" på Film-menyn. Därefter väljer du "Videospår" på den vänstra popup-menyn och "Storlek" på den högra. Sedan är det bara att härja loss på det stackars materialet.

Har du inte Pro-versionen av QT får du börja med att uppgradera för några hundralappar hos Apple, men det är det absolut värt. Inte bara för möjligheten att kunna vrida filmer.

/Göran

Hittade ett skript som du kanske kan använda ihop med QT-player.

set originalMovie to choose file with prompt "Select a movie to rotate:"
display dialog "Rotate clockwise or counter-clockwise?" buttons {"Clockwise", "Counter-Clockwise"}
set turnChoice to button returned of the result
set saveRef to choose file name with prompt "Save a new copy of the movie here:"
tell application "QuickTime Player"
        activate
        open originalMovie
        tell movie 1
                if turnChoice = "Clockwise" then
                        rotate right (the first track whose kind is "video")
                else
                        rotate left (the first track whose kind is "video")
                end if
                save in saveRef as self contained
        end tell
end tell

Leta reda på Manusredigeraren/Script Editor och klistra in koden och spara som ett program.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-18 17:44

Tack Göran och Merovech!

Trodde att man var tvungen att ha någon dyr plugg till iMovie eller FCP för att fixa denna typ av operation!

Hejsan tänkte ta upp tråden igen, jag har samma problem. skulle göra en film i skolan idag och dum som man så sätter man kameran på höjden för att få med en helkropps figur.

Kan man nu vända på dessa filmklipp?
Hjälp? Går det eller måste jag filma om?

Jag har tillgång till imovie på mac och Qt-pro

Tacksam för hjälp
/kidmaster

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-03 15:00

Var ovanstående inte till någon hjälp?

Hittar inte det i Qt. tror med menyn är omgjort :S

Gick lätt bara man letade, ibland frågar man här lite för snabbt...
För er som behöver:

I Quicktime PRO

Fönster-Visa filmens egenskaper-Välj Video-spår-Visuella inställningar-Vänd/rotera

Tackar så mycket i alla fall

//kidmaster

Det finns kvar i QT Pro. Svar finns antagligen (som vanligt) i hjälpen...

Men OK då:

1. Fönster -> Visa filmens egenskaper
2. Markera videospår
3. Visuella inställningar
4. Rotera

Tillägg: Jag ser att du letade - och hittade! - själv...

Senast redigerat 2008-12-03 15:27

hej tänkte fråga har redan roterat min film genom quicktime pro men när jag spelar upp den med vlc eller lägger upp den på youtube så är filmen fortfarande på sidan hur ska man göra då?:(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-04 16:01
Ursprungligen av Arsenal016:

hej tänkte fråga har redan roterat min film genom quicktime pro men när jag spelar upp den med vlc eller lägger upp den på youtube så är filmen fortfarande på sidan hur ska man göra då?:(

Har du exporterat eller Spara som fristående film. _Inte_ Spara som referensfilm?

1
Bevaka tråden