Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pixligt efter färgkorrigering i After Effects, hur exportera tillbaka till FCP?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-24 17:11

Hej!

Har redigerat ett projekt i FCP och sedan exporterat ut en fil i DV-codec för färgkorrigering i After Effects. Den färgkorrigerade versionen exporterades sedan från AE först som DV, vilket gav ett väldigt pixligt resultat – alla linjer blev taggiga, sedan som animation (16-bit tror jag) med bra resultat när filen kördes in i FCP igen och konverterades tillbaks till DV, ingen taggighet eller synliga pixlar.

Nu var det dock några bilder som skulle omkorrigeras så jag exporterade ut dessa i original i en sekvens i DV-format. Nu när jag fått tillbaka materialet korrigerad i animations-formatet igen, men nu har pixligheten och taggiheten kommit tillbaka. Vad kan det bero på, är det jag som kan ha gjort något annorlunda när jag exp från FCP (self-contained ikryssat) eller korrigeraren som glömt något när han exporterat?

(materialet är inspelad på DV progressivt med en DVX-100 om det har någon betydelse)

Jag har haft lite problem med DV-formatet på min Mac också, men bara om jag tittar genom Quicktime player. Då upplever jag samma taggighet som du beskriver. Om jag dock importerade DV-filen in i After Effects igen så blev kvaliteten bra.

Detta kanske inte hjälpte dig så mycket men nu vet du att du inte är ensam i alla fall

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-06 01:57

Tack för lite stöd i alla fall

Mitt problem löste sig tillslut. Bilderna blev bra när de renderades ut progressivt från AE, vilket förmodligen har att göra med att de spelades in på det sättet. Det luriga var väl att filen expades ut från FCP med lower-fields och att det också såg bra ut i AE när den tolkade bilderna på det sättet, problem uppkom först efter export.

Väl i FCP så gjorde jag om tolkningen till lowerfields igen. Så det blev alltså LF-progressivt-LF.

1
Bevaka tråden