Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uplåsning och jailbreak av 3.0 på iPhone 2G?

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-06-17 20:01

Finns det så man kan låsa upp och jailbreaka den första versionen av iphone med 3.0 än?

verkar på dev-team bloggen som du kan ladda hem 3.0 och fortsätta använda luren som en iphone. Men Jailbreak kommer inte fungera då fast telefonen fungerar. Inte fått detta bekräftat än dock.

Ursprungligen av poseidon84:

verkar på dev-team bloggen som du kan ladda hem 3.0 och fortsätta använda luren som en iphone. Men Jailbreak kommer inte fungera då fast telefonen fungerar. Inte fått detta bekräftat än dock.

Skulle du kunna länka var de nämner det på bloggen?
Hoppas det är så!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-17 21:21
Ursprungligen av magnusobras:

Skulle du kunna länka var de nämner det på bloggen?
Hoppas det är så!

Adrian skriver lite om det på ifun:
http://www.ifun.se/30-finns-i-itunes-nu/

Har en första generationens iphone. kan uppdatera direkt i itunes till 3.0. Går att ringa med utan problem. Det enda som inte finns är ju cydia och installer.

  • Medlem
  • 2009-06-17 20:52

Så man ska våga prova att uppgradera sin gamla 2G till 3.0 då, utan problem? Så jag kan ringa och allt med den sen?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-17 21:03
Ursprungligen av kosse:

Så man ska våga prova att uppgradera sin gamla 2G till 3.0 då, utan problem? Så jag kan ringa och allt med den sen?

Jag uppdaterar en av mina nu. Återkommer med rapport om en stund.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-06-17 21:09

Jag kan inte updatera pga aktiverings servern svarar inte :/

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-17 21:26
Ursprungligen av Exstaz:

Jag kan inte updatera pga aktiverings servern svarar inte :/

Samma här. Det är väl många som uppdaterar nu antar jag...

Men vad tror folket, Är det klokt att ha installerat 2.2.1 alt. 2.2? eller borde det fungera att uppdatera direkt från 2.1 som jag har med min iPhone 2G (första generationen) ?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-17 21:50
Ursprungligen av rhesus:

Samma här. Det är väl många som uppdaterar nu antar jag...

Tanka ner firmware för 2G och kör en Uppdatera med ALT knappen.

http://appldnld.apple.com.edgesuite.net/content.info.apple.com/iPhone/061-6580.20090617.XsP76/iPhone1,1_3.0_7A341_Restore.ipsw

Edit: Såg att det blir samma sak...

Som jag skrev ovan (kanske lite otydligt) jag har en iphone av första generationen (2G) och den är köpt i USA. Har använt pwnagetool tidigare. Är själv inte intresserad av jailbreakande utan enbart upplåsning.
Laddade hem 3.0 idag och installerade i itunes som vanligt. Och det fungerar med annan operatör än AT&T.
SÅ jag har nu den äldsta iphonen med 3.0 enbart uppdaterad i itunes, cydia och installer finns EJ.

Ursprungligen av poseidon84:

Som jag skrev ovan (kanske lite otydligt) jag har en iphone av första generationen (2G) och den är köpt i USA. Har använt pwnagetool tidigare. Är själv inte intresserad av jailbreakande utan enbart upplåsning.
Laddade hem 3.0 idag och installerade i itunes som vanligt. Och det fungerar med annan operatör än AT&T.
SÅ jag har nu den äldsta iphonen med 3.0 enbart uppdaterad i itunes, cydia och installer finns EJ.

Shit vad grymmt! Är precis i samma sits som du, Har en USA-lur som är av den första generationen med den silvriga baksidan och är sjukt sugen på 3.0 mjukvaran men frågar inte efter att jailbreaka och låsa upp. Men då ska ja uppdatera ikväll när telefonen är fulladdad Tack för snabbt svar!

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-06-17 21:31

Jag kom precis på att jag har bara 2.2.0 och inte 2.2.1 som näms här: http://www.ifun.se/30-finns-i-itunes-nu/

Ska inte spela någon roll om man har 2.0, 2.1, 2.2 eller 2.2.1.

Edit:
Det BÖR inte spela någon roll...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-06-17 22:32

Det sägs att lurar upplåsta och brejkade med quickpwn tappar aktiveringen.

http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=4261

Är det något nån kan bekräfta...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-17 23:10

Här har vi ett bra inlägg:
http://www.99.se/1783473-post671.html

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-06-17 23:16
Ursprungligen av Jetwash:

Här har vi ett bra inlägg:
http://www.99.se/1783473-post671.html

Kan ju vara så att han ahr en 3g som är låst till t.ex telia så han inte behöver låsa upp den. det framkommer ju inte i hans inlägg tyvärr.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-06-17 23:39

Problem löst nu en omstart av datorn och av iphonen lsöte mina problem

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-17 23:41

Som någon skrev tidigare i OS 3.0 tråden så stäng av internet så kommer man runt om man får problem med aktiveringsservern i iTunes.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-06-18 06:20

Jag har uppdaterat min 2g till 3.0 i itunes nu men den fungerar ej. Står bara att mitt sim ej stödjs och jag kan ej använda telefonen.

Ursprungligen av dannegg:

Jag har uppdaterat min 2g till 3.0 i itunes nu men den fungerar ej. Står bara att mitt sim ej stödjs och jag kan ej använda telefonen.

Ja och hur var den jailbreakad innan?
Tänker på det som står i inlägg 16 här i tråden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-18 09:17

MuscleNerd postade just på sin Twitter:

Citat:

We've been working out kinks in two areas: youtube on hacktivated phones, and an bona fide Apple bug (!)

Jag har stött på ett problem:

Har iPhone 2G som är fixad med winpwn till 2.2.1. Enligt forum mm skulle det funka att uppgradera till 3.0 vi itunes, vilket jag testade.

Dock funkade det inte utan jag kommer in i luren men får "connect to computer" bilden i luren och i itunes står det att sim-kortet inte är supported. Med andra ord funkar det inte med telefoner som är fixade med winpwn eller quickpwn som denna länk säger http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=4261
Tydligen funkar det bara om man kört pwnagetool.

Hur kan man göra nu då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-18 10:52
Ursprungligen av snellskan:

Jag har stött på ett problem:

Har iPhone 2G som är fixad med winpwn till 2.2.1. Enligt forum mm skulle det funka att uppgradera till 3.0 vi itunes, vilket jag testade.

Dock funkade det inte utan jag kommer in i luren men får "connect to computer" bilden i luren och i itunes står det att sim-kortet inte är supported. Med andra ord funkar det inte med telefoner som är fixade med winpwn eller quickpwn som denna länk säger http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=4261
Tydligen funkar det bara om man kört pwnagetool.

Hur kan man göra nu då?

Det enda du kan göra nu är att vänta på att iPhone Dev-Team släpper den nya versionen av QuickPwn så att du kan göra en unlock. Bör komma ut när som helst nu.

http://blog.iphone-dev.org/

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-18 11:19
Ursprungligen av melm:

Det enda du kan göra nu är att vänta på att iPhone Dev-Team släpper den nya versionen av QuickPwn så att du kan göra en unlock. Bör komma ut när som helst nu.

Dev-Team Blog

Det stämmer inte riktigt. Upplåsningen försvinner inte men aktiveringen fösvinner. Utan quickpwn för firmware 3.0 kan man inte aktivera telefonen och man kommer endast till emergency skärmen.

Vänta tills QuickPwn 3 kommer (kommer nog idag eller senast imorgon).

Har du väldigt bråttom så kan du använde PwnageTool 2.5 och låsa upp den igen med hackade 2.2.1 firmware filen. Efter det kan du uppdatera till 3.0 med iTunes. Jailbreaken försvinner men aktiveringen stannar.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-18 12:04
Ursprungligen av Robo-X:

Det stämmer inte riktigt. Upplåsningen försvinner inte men aktiveringen fösvinner. Utan quickpwn för firmware 3.0 kan man inte aktivera telefonen och man kommer endast till emergency skärmen.

Vänta tills QuickPwn 3 kommer (kommer nog idag eller senast imorgon).

Har du väldigt bråttom så kan du använde PwnageTool 2.5 och låsa upp den igen med hackade 2.2.1 firmware filen. Efter det kan du uppdatera till 3.0 med iTunes. Jailbreaken försvinner men aktiveringen stannar.

//Rob

Du har helt rätt förstås, my mistake. Kontentan är i alla fall att telefonen är i princip obrukbar när den ej är aktiverad. Eftersom upplåsningen är kvar går det att ringa och ta emot samtal, men det är också det enda man kan göra.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-06-18 13:20
Ursprungligen av melm:

Du har helt rätt förstås, my mistake. Kontentan är i alla fall att telefonen är i princip obrukbar när den ej är aktiverad. Eftersom upplåsningen är kvar går det att ringa och ta emot samtal, men det är också det enda man kan göra.

All som går att göra på en ej jailbreakad telefon går att göra utan att surfa på youtube då förstås.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-18 13:27
Ursprungligen av Exstaz:

All som går att göra på en ej jailbreakad telefon går att göra utan att surfa på youtube då förstås.

Nope, häng med nu! Förtydligande:

Om man uppgraderar sin 2G och torskar aktiveringen (vilket verkar hända om man använt QuickPwn) kan man inte göra något alls förrän telefonen är aktiverad igen (bortsett från att ringa och ta emot samtal då).

Bara att vänta på nya versionen av Quickpwn med andra ord.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-06-18 15:04
Ursprungligen av melm:

Nope, häng med nu! Förtydligande:

Om man uppgraderar sin 2G och torskar aktiveringen (vilket verkar hända om man använt QuickPwn) kan man inte göra något alls förrän telefonen är aktiverad igen (bortsett från att ringa och ta emot samtal då).

Bara att vänta på nya versionen av Quickpwn med andra ord.

En upplåst telefon är ju aktiverad, annars skulle det inte finnas någon nytta med att låsa upp den. Skulle den inte vara aktiverad/upplåst kan du inte ringa alls utan du måste då ha ett at-t sim kort.

Bevaka tråden