Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motsvarighet till iLife/iWork för PC?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag vet inte om det är rätt ställe att ta upp detta men jag försöker i alla fall...
Har blivit nekad att köra Mac i ett tidningsprojekt (som är delvis EU-finansierat) pga en mkt negativ/osmidig IT-avdelning.
Jag hade tänkt köra Pages för deltagarna där de kunde gjort egna tidningsprojekt samtidigt som man kör den "riktiga" tidningen i Adobe CS miljö . (InDesign, Illustrator/PS)

Tidningen skall göras av personer som står utanför arbetsmarknaden och är en form av arbetsmarknadsåtgärd. Slutresultatet skall bli en tidning som trycks på tryckeri men att deltagarna skall ges möjlighet att experimentera och utforska själva. 12 st. deltagare per grupp och i tremånaderspass = 1 tidning

Kombinationen iLife/iWork för deltagarna och en dator men Adobe CS för slutprodukt tycker jag är det optimala.

Finns det något liknande för PC?
Håkan (med en tår i ögonen för att ha hamnat i klorna på IT-nissar som vägrar fatta )

Jamen då får väl it-nissarna hosta upp för CS-paket på samtliga datorer! För något sammanhållet paket liknande iWork/iLife finns mig veterligen inte för PC.

Men det går väl att plocka ihop lösa delar - Picasa för foto exvis. Kanske att Windows-sidan av www.versiontracker.com kan ha övriga pusselbitar som saknas.

Är du säker att det inte var den billigare hårdvaran på windowssidan som ställde till det för dig istället? Var det en gemensam dator eller flera? Jag tyder din post som en gemensam gruppdator.

Kan hålla med om att Pages är fel som utbildningsplattform. Om du skall ha någon ordbehandlare som utbildningsplattform så finns det inget annat val än Microsoft Word. Pages vore helt fel val för deltagarna.

Hade du tänkt använda de andra programmen som iweb etc? Varför var apples egna paket med sin programprofil bäst? Osmidig it-avdelning kan också stå för dåligt beslutsunderlag eller att du inte kommunicerat varför ditt utbildningsprogram är överlägset andra lösningar.

Senast redigerat 2009-07-03 11:01
Ursprungligen av pepparkaka:

Är du säker att det inte var den billigare hårdvaran på windowssidan som ställde till det för dig istället? Kan hålla med om att Pages är fel som utbildningsplattform. Om du skall ha någon ordbehandlare som utbildningsplattform så finns det inget annat val än Microsoft Word. Pages vore helt fel val för deltagarna.

Nej, Pages är helt rätt program om man skall jobba kreativt med viss layouthantering (bilder, text, rubriker, ingress o.s.v.), och om man FÅR använda Mac...

Vi skall göra en tidning utifrån att det skall vara kul att uttrycka sig, gå från tanke till handling utan krumbukter och det skall ske under en tremånadersperiod. Deltagarnas egna tidningsalster skall inte användas fullt ut i den färdigtryckta tidningen, man plockar över utvalda artiklar till InDesign i ett senare skede.

Jag själv står för hanteringen av InDesign, och den färdiga produkten. Där spelar det inte så stor roll om det är Mac eller Win.

Kostnaden är inte kruxet i första hand utan det är en "policy" från IT-avdelningen att inte använda annat än windowsbaserade burkar. Vilket ställt mig lite fundersam över om man kan/får favorisera en aktör på marknaden på det viset, samt utesluta andra? Lagen om offentlig upphandling kan jag inte så bra men jag undrar jag...
Håkan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-06 09:48

Den där policyn från IT-fascister brukar grunda sig i att de inte vet hur de ska lämna support på grejerna. De tror att det blir lika mycket krångel som med PC och eftersom de inte känner till Mac så gör de det enklaste, stoppa allt man inte vet något om.

Men eftersom det är Mac så är det inte några problem med virus, nätverksanslutningar eller andra krångligheter som de dagligen ställs inför. Försök med lite upplysning.

Finns många arbetsplatser där de har Mac i en i övrigt Windowsbaserad miljö. I vissa fall tillåter man det men lämnar ingen support. I en del fall tycker supportnissarna att det är kul med Mac.

Janne

Ursprungligen av jannes:

Men eftersom det är Mac så är det inte några problem med virus, nätverksanslutningar eller andra krångligheter som de dagligen ställs inför. Försök med lite upplysning. Janne

Hej Janne!
Jo, det är ju så att man försöker att upplysa, föreslå och informera... Men rädslan för det okända är helt uppenbart FÖR stor i min kommun. Jag kan sätta upp mitt nätverk (4 laptops och en stationär till att börja med, det framgick nog inte riktigt när jag skrev det första inlägget) på ett par timmar, installera programvara och backupsystem tar inte heller så mycket mer tid i anspråk. Om jag skulle få använda de prylar jag vill ha.
I stället skall nätverksteknikerna ha ett par dagar på sig att "sätta upp" detta system, ta ett par timmar i anspråk att lära mig hur antivirusskydden fungerar (när dom fungerar) och dessutom vill dom inte att jag/vi använder flyttbara media eftersom virusrisken är för stor... . Supporten för min del kommer att bli mycket begränsad eftersom hösten för IT-folket till stor del kommer att handla om att fixa så att alla LÄRARE har var sin laptop att "jobba" med. *ruggigt dyra skrivmaskiner*
What to do??
Håkan

Med risk för att gå över gränsen för vad som är tillåtet/uppskattat i detta forum så vill jag ändå kasta ur mig ett par frågor:

Vad tusan skall man köpa för PC-datorer om man skall jobba med grafisk hantering. (När man nu inte får använda Macar...)

Jag behöver två typer av datorer. 4 st. laptops som INTE skall köra professionella grafiska program. Dom skall däremot vara försedda med program som kan hantera bilder från digitalkameror och göra enklare redigeringar/justeringar på dessa bilder. Dessutom någon lightversion av designprogram (Publisher??) där deltagarna kan göra egna enklare alster.

Dessutom behöver jag en proffsdator (stationär) som kan hantera InDesign, Illustrator och Photoshop, samt möjlighet att köra ut pdf:er från dessa.

Till moderatorn: Du får lyfta ut detta om du anser att jag gått över gränsen men jag vet ta mig tusan inget annat ställe där man får snabba, vettiga svar och blir juste behandlad...
MVH Håkan

Ursprungligen av HåkanO:

Jag behöver två typer av datorer. 4 st. laptops som INTE skall köra professionella grafiska program. Dom skall däremot vara försedda med program som kan hantera bilder från digitalkameror och göra enklare redigeringar/justeringar på dessa bilder. Dessutom någon lightversion av designprogram (Publisher??) där deltagarna kan göra egna enklare alster.

Dessutom behöver jag en proffsdator (stationär) som kan hantera InDesign, Illustrator och Photoshop, samt möjlighet att köra ut pdf:er från dessa.

Köp vad som helst. Alla laptops (utom möjligen såna där minilaptops) klarar det du efterfrågar. Kostar väl från 4000 plus moms skulle jag gissa på.
Samtliga stationära datorer klarar av CS-paketet utan problem. Jobbar du med jättestora bilder i PS får du kanske slänga in lite mer minne (men det lär ju inte vara aktuellt i ditt fall).
Låt alltså it-nissarna köpa in vad skit som helst. Prestandamässigt räcker de till och alla mjuk-, system- och hårdvaruproblem är ju inte dina problem... Du kan ju fälla några kommentarer med jämna mellanrum som "jaså tar det så här lång tid med Windows".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-06 18:58
Ursprungligen av HåkanO:

Hej Janne!
Jo, det är ju så att man försöker att upplysa, föreslå och informera... Men rädslan för det okända är helt uppenbart FÖR stor i min kommun. Jag kan sätta upp mitt nätverk (4 laptops och en stationär till att börja med, det framgick nog inte riktigt när jag skrev det första inlägget) på ett par timmar, installera programvara och backupsystem tar inte heller så mycket mer tid i anspråk. Om jag skulle få använda de prylar jag vill ha.
Håkan

Javisst, och när IT-fascisterna hör det så blir de ännu mer övertygade om att man inte fattar något alls. För det kan ju inte gå på ett par timmar att göra ett sånt jobb. och så ler de så där lite överseende för att man håller på med Mac

Vad det gäller maskinvaran så är det väl som vanligt, mera minne och bra processor.

Lycka till

Janne

För att återgå till frågan: Mig veterligen finns det heller inte en integrererad programsvit motsvarande iLife och iWork-paketet.

Men varför inte vända blickarna åt Open Source istället då? För det finns bra program för bildredigering (GIMP), Office-paket (OpenOffice), vektorbaserad grafik (Inkscape), Layoutprogram (Scribus http://www.scribus.net/ ). Det finns tom ett otroligt stort animationsprogram som är gratis med vilket man kan göra mycket coola filmer (Blender: http://www.blender.org/, men animation kanske är nästa kurs?)

Titta in på denna sida: http://opensourcewindows.org/ (Alla utom Scribus och Blender är med där).

Tack alla som kommit med råd och dåd om hur jag skall göra med program och hårdvara! Jag visste väl att ni skulle ge mig feedback trots att det handlar om något så (här) felplacerat som "hur man köper PC, och vilka program" !
Jag har noterat era synpunkter och vandrar vidare ut i träsket med mer torrt på fötterna än jag hade när jag startade!
Håkan

1
Bevaka tråden