Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switcher: Vad missar jag?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2009-09-03 08:55

Jag har lyckats omvända min morbror som numera är stolt ägare till en sprillans MacBook.

Han har fått MacWorlds specialnummer om Mac + MacSkolan på DVD. Han har pluggat ett bra tag och börjar bli hemma på sin burk. Nu kan han så mycket att han säger att det känns som om han inte använder sin Mac fullt ut. Och vill ha tips.

Jag är rätt enkelspårig och använder min burk mest för grafiska prylar. Vilket är något han inte har någon större nytta av.

Så här är min fråga:
Vilka kul/användbara funktioner/program/[valfritt] tycker du att jag ska visa honom?

Om det spelar någon roll: Min morbror är lite drygt 70 bast...

/Bosse

Oj. Svårt. Lite av poängen med Mac är att man inte behöver fiffla så mycket med systemet i sig. Hans intressen bör ju styra.

iLife-paketet innehåller ju en hel del som han kan börja pilla med om han vill. Foton, filmredigering (kanske lite over-the-top), musik m.m.

Men om han bara vill bli en über-power-user, kan han börja bemästra Quicksilver [Blacktree] eller lite schyssta Terminal-kommandon.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2009-09-03 11:30

Jo, jag vet att det är en väldigt luddig fråga.
Quicksilver tänker jag lära honom när han är riktigt varm i kläderna. Terminalen är nog helt ovidkommande för hans del.

Vad gäller iLife, så har jag samlat på mig en massa länkar med tutorials och tips & trix som jag ska visa honom.

Vad jag är ute efter är typ vad jag tipsade om vad gäller mail, där han kan standardförfarandet. Jag föreslog Mailboxer (skapar smarta brevlådor för alla kontakter i Adressboken), WideMail (ändra gränssnittet) och MailTags (tagga alla mail).

Jag har även föreslagit NetNewsWire. Han hade noll koll på RSS. Så det var en helt ny pryl för honom.

Det är nog sådant han är ute efter. Vad använder folk sin Mac till dagligdags som han missat?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-03 11:32

LOL, ja, det var ju inte lätt när man inte vet hans intressen.

Släktforskning
Bygg din egen kista (nä bara skojar, är ju själv snart där )

Finns ju hur mycket som helst kul, men många kan ju också leda till strul...

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2009-09-03 11:44

Släktforskning är bra! Tack för tipset.

Jag vet han att han är intresserad av aktiehandel. Men på vilken nivå har jag ingen aning om. Vad finns det för kul där?

Det finns en hel del Widgets om är trevliga [top 50="50" på Apple]. Där finns en hel del inom olika områden, bl.a. aktiehandel.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2009-09-03 13:48

Bra! Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-03 18:44

Jag skulle skippa och visa honom alla plugins både till Safari och Mail. När uppdateringar kommer så har de en tendens att ställa till det.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2009-09-03 18:51

Good thinkin'!

En av de coolaste sakerna är iChat + Skärmdelning tycker jag. Ett otroligt bra sätt att ge support.

För att göra detta måste din morbror skaffa ett AIM-konto. Det kan man göra inuti programmet iChat.

Därefter måste han gå hit: Äpplet > Systeminställningar > Delning

... och koppla på Fjärrhantering.

Sedan måste han lägga till din AIM-adress i adressboken, inleda en chat. Du kan då lägga till honom i din kontaktlista.

När nu sedan chattar kan du höger-klicka (eller håll ner CTRL och klicka) på hans namn i din kontaktlista (du måste lägga till honom) och välja "Be om att få dela skärm med".

Ger han tillstånd för det, så kan du styra hans dator och en ljudchatt startar samtidigt. Du kan då prata och visa. Det är coolt det!

Senast redigerat 2009-09-03 20:10
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-03 21:15
Ursprungligen av Taz_1999:

Därefter måste han gå hit: Äpplet > Systeminställningar > Delning

... och koppla på Fjärrhantering.

Nej, det behövs inte.

Nästa grej är iPhoto. Att det kan känna igen ansikten är verkligen supercoolt.

Att lägga in lite CD-skivor i iTunes är nästa grej.

Internetradio är också coolt i iTunes.

Efter det, Podcasts som finns i iTunes Store. Tex TED Talks som är sååå coola föredrag. (Sök på TED Talks här på 99, vi har diskuterat det förut).

När du lagt in lite foton i iTunes, identifierat lite ansikten och du lagt in lite CD-skivor och gjort en spel-lista, är det dags för att visa Bildspel i iPhoto, där man väljer vilken låt från iTunes man vill titta på bilderna med.

Nästa grej är förstås Front Row. Den lilla fjärrkontrollen som medföljer datorn kan man spela musik, titta på foton och sedan nästa grej.

Ladda ner och installera Handbreak. Den gör det lätt att ta en DVD och koda om den till filer. Placera dessa i Hemmamappen > Filmer, så kan Frontrow "se" dem.

Därefter är det bara att låta honom starta frontrow, klicka filmer > mappen filmer > (mapp eller fil), så visas filmen. Volym är upp och ner, spola framåt och bakåt är vänster och höger på fjärrisen. Sweet.

Allt detta imponerade mycket på min faster.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2009-09-03 20:29

Skitcoolt Taz! Tackar!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-03 20:49

BluePhoneElite är ett fiffigt program om man har en kompatibel telefon. Det tillsammans med Quicksilver fick min far att byta till Mac för något år sedan.

Ett annat program som jag använder mer och mer är Evernote - som är gratis. Ett sökbart anteckningsblock med många fiffiga funktioner.

En vardagsgrej som man har mycket nytta av, men som kanske inte alltid utnyttjas av nybörjare är Exposé.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2009-09-03 20:52

Lysande! BluePhone är nog sgs taget!

Ska kolla Evernote.

Tack!

1
Bevaka tråden