Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rekommenderade första steg?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-29 20:04

Jag har precis skaffat mig min första mac
En 13" macbook pro 2.5ghz!

När jag installerar windows på en PC där jag har vanan, så kompletterar man alltid genom att byta ut en hel del program, ändrar lite inställningar, avaktiverar nått, aktiverar något annat...

Nu vill jag inte ha svar som att "allt är bra från början", utan bra konstruktiva svar.
Har redan hittat ett par inställningar och fått tips om lite, men hittade ingen sådan här tråd på 99.se så tänkte att det kanske vore bra med en samlingstråd?

Vilka program installerar du alltid först? Ändrar du något i operativsystemet?

Ursprungligen av Patbos:

...hittade ingen sådan här tråd på 99.se så tänkte att det kanske vore bra med en samlingstråd...

Nja, jag tycker nog att det finns en hel del trådar som ligger ganska nära det här:
http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/251286-program-nybliven-mac-anvaendare-maste-ha.html
http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/239331-samling-bra-tips.html
http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/269898-switcher-missar.html
...och några till.

Ursprungligen av Patbos:

...Har redan hittat ett par inställningar och fått tips om lite...

Redovisa gärna detta, så slipper vi tipsa om saker du redan vet.

Ursprungligen av Patbos:

...Vilka program installerar du alltid först?...

Firefox
Perian
Flip4Mac
DefaultFolderX
Growl
Witch
SteerMouse (om man vill använda en annan mus än Apples)
Adium
Adobe Reader
Carbon Copy Cloner
VLC
Något eller några av: Cocktail / Onyx / MacPilot. De gör delvis samma saker.
CuteClips
You Control:Tunes (finns många andra liknande program som gör ungefär samma sak)
iStat Menus

Senast redigerat 2009-09-30 09:15
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-29 23:03

Får öva på sökningen då :-/ Sorry om det.
Även om ämnet blir gammal rätt fort, en 1 år gammal tråd med programtips är inte alltid det bästa...

Att tipsa om saker jag redan vet gick emot syftet lite med tråden ioförsig, nån ny kan ju lyckas med att söka och då får man inget svar

Tack för tipsen med program iallafall! Ska kika på det!

Ursprungligen av Patbos:

Att tipsa om saker jag redan vet gick emot syftet lite med tråden ioförsig

Nej, det gör det inte. Om du redan har fått lite info och kunskap, så kan du dela med dig av dem. För om du själv skriver om de saker som du redan fått information om, så behöver ingen annan lägga tid på att skriva om de sakerna.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-30 09:13

De enda program jag lägger till på en ny Mac är Firefox (som komplement, inte som ersättning till Safari), Flip4mac (för att kunna se Windows mediafiler i QuickTime), AdobeReader (som komplement, inte som ersättning för Förhandsvisning som är mitt standardprogram för pdf). Dessutom förstås, efter behov, BankID, Skype, Spotify...

Inställningar? Några mindre inställningar i Finder och av Programlisten för att få det som man vill.

Annars är väl just en av fördelarna med Mac att man inte behöver hålla på och trixa så mycket, var glad över det och lämna gamla (o)vanor från Windowsvärlden bakom dig!

1
Bevaka tråden