Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite hjälp med Förhandsvisning, RAW-bilder, MS-mus och lite annat

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en alldeles ny MBP 13" som har lite grejer för sig som jag inte gillar.

För det första, när jag sätter i ett minneskort från kameran öppnas det med iPhoto, det vill jag inte men jag hittar ingen inställning så man kan stänga av det. Avinstallera eländet är helt klart ett alternativ.... Har onda erfarenheter av automatiska bildprogram.

För det andra är programmet förhandsdvisning default för RAW-filer, det vill jag att Photshop ska vara. Hur ställer man in det? Att välja "öppna med.." "använd alltid detta program" hjälper inte, den öppnas i PS den gången och sen i bildvisning (en bugg?). Jag fotar i både Jpeg och RAW på samma kort, en grej jag vill kunna göra är att inte få med RAW filerna i förhandsvisning eller som miniatyrer i mappen, utan bara bläddra igenom Jpeg-bilderna och lätt kunna hålla skillnad på vilka som är RAW och Jpeg genom att de inte ser likadana ut. Går det att ordna?

Orsaken till att jag fotar i både RAW och Jpeg är att jag vill kunna dela med mig av bilderna till folk som bara kan läsa Jpeg och så, och sen plockar jag ut kanske 10% av mina bilder och Photoshoppar dem, vill inte behöva köra alla RAW genom Camera RAW eller liknande. Sen rensar jag Jpeg-bilderna snabbt i förhandsvisning och raderar varje RAW-fil som inte hör ihop med en Jpeg. Det är NEF-filer från en D200 det gäller.

För det tredje har jag en Microsoft-mus med två tumtangenter som inte vill funka korrekt. Allt utom tumtangenterna funkar perfekt. Jag har laddat ner Microsofts program till musen och ställt in funktioner för knapparna, programmet identifierar musen som rätt modell och allt men de funkar ändå inte i andra program. Modellen är en Wireless laser mouse 6000.

Jag kommer nog på fler grejer allteftersom, men det var allt för tillfället

Tacksam för alla tips!

Rickard

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-10 12:48

Starta programmet "Bildinsamling" (sök i spotlight). Gå in i inställningar. Där kan du ange vad som händer då en kamera ansluts.

För att öppna RAW i ett annat program, markera en RAW-fil och välj "Visa Info" i åtgärdsmenyn (kugghjulet). Byt program och klicka sedan på knappen "ändra alla". (Eller vad det det du gjorde som inte fungerade? Det framgick inte exakt vad du gjorde...)

Angående punkt 2:
Du måste klicka på "Ändra alla..." i "Visa info"-rutan, annars ändrar du bara beteendet för just den filen, och inte alla av samma filtyp.

Om du ändå inte får detta att funka så finns det ett gratis-program som heter RC Default App, som kan hjälpa dig att styra vilka program som ska öppna vilka filer.

Och angående punkt 3:
Prova att använda SteerMouse eller USB Overdrive i stället för Microsofts egen programvara till musen. De kostar visserligen en liten slant, men de fungerar så mycket bättre än mus-tillverkarnas egna programvaror, tycker jag.

Ursprungligen av pesc:

För att öppna RAW i ett annat program, markera en RAW-fil och välj "Visa Info" i åtgärdsmenyn (kugghjulet). Byt program och klicka sedan på knappen "ändra alla". (Eller vad det det du gjorde som inte fungerade? Det framgick inte exakt vad du gjorde...)

Jag högerklickade på en fil, valde "öppna med", valde PS och kryssade i rutan "använd alltid detta program" och det funkade bara en gång iallafall.

Tack för tipset!

Som svar på din första fråga så öppnar du programmet "Bildinsamling", ligger i programmappen.
Där markerar du din kamera (när den är inkopplad..) och väljer längst ner till vänster "Anslutning av denna kamera öppnar: Inget program"

På din andra fråga så högerklickar du på en RAW-fil, väljer "Visa Info". Under "Öppna med" väljer du Photoshop och klickar på "Ändra alla".

Dina två övriga frågor kan jag tyvärr inte svara på.

Ajdå, var tydligen lite sen på att trycka svara...

Ok! Tack för snabba svar!

Det låter som att det var mitt fel som jag hoppades

En annan grej, när jag tar bort t.ex. några bilder i en mapp blir de kvarvarande kvar på samma position som innan, finns det ingen ordna automatiskt efter vald egenskap som i Windows?

Edit: Samma sak när jag lägger filer i en mapp, då lägger de sig till och med över de gamla filerna i oordning... Riktigt trist...

Se bild:

Det här är inga hårdvarufrågor, och frågorna är inte specifika för MacBook Pro. Det känns mer som "switcher"-frågor från någon som nyligen bytt till Mac. Så jag har flyttat tråden från "Hårdvara - PowerBook & MacBook Pro" till "Switcher - Byt till Mac".

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det här är inga hårdvarufrågor, och frågorna är inte specifika för MacBook Pro. Det känns mer som "switcher"-frågor från någon som nyligen bytt till Mac. Så jag har flyttat tråden från "Hårdvara - PowerBook & MacBook Pro" till "Switcher - Byt till Mac".

/Mod

Ok! Bra tänkt!

Fast jag HAR faktiskt haft mac förut, trodde bara att Windows skulle vara tillräckligt bra även om jag egentligen ville köpa en mac. Så var det förstås inte, så här är jag igen:cool:

Ok! Kom på vad felet var nu! Jag hade gått in i visningsalt, och i min enfald hade jag kryssat i sortera automatiskt, det ska man ju förstås inte gör om man vill ha automatisk sortering När jag valde ett av de alternativen i listan sorterade den som jag ville

Kom en lite bit på vägen angående att se RAW-filerna som ikoner men Jpeg som miniatyrer iallafall! Fast det verkar som att båda sorterna antingen blir ikoner eller miniatyrer. Om man markerar en RAW-fil och går in i visningsalt så kan man välja "förhandsvisa symboler" men det gör bara så att båda typerna visas på samma sätt på alla sätt jag har testat. Någon som har något knep?

jag tycker ditt fotande låter lite rörigt.
Varför inte köra enbart i RAW, använda Adobe Lightroom til att importera, sålla, redigera, katalogisera, märka, spara, skriva ut och exportera bilderna i ?

Ursprungligen av Goflorp:

jag tycker ditt fotande låter lite rörigt.
Varför inte köra enbart i RAW, använda Adobe Lightroom til att importera...//

Ett annat alternativ är Apples Aperture (som jag själv använder) som har liknade funktioner som LR.
Håkan

Mmm tack för omtanken, men jag föredrar att sortera bilder i namngivna mappar på hårddisken

Har faktiskt testat Lightroom, men det var inget i min smak riktigt....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-11 15:22
Ursprungligen av Helmetrock:

Har faktiskt testat Lightroom, men det var inget i min smak riktigt....

Apple Aperture kan du testa gratis.

Ok, jag ska förenkla det hela lite, jag vill fortsätta skjuta RAW + Jpeg och ordna mina bilder i mappar själv istället för i ett program

Jag har testat det, View NX och Capture NX också, jag gillar inte konceptet med ett sånt program helt enkelt.

Jag har aldrig tyckt att det har varit något som behöver förenklas eller ändras, vad skulle jag vinna på att använda lightroom eller aperture? Kan jag t.ex. komma åt bilderna på ett smidigt sätt utan att använda programmet? Vet jag i vilken mapp något ligger på samma sätt som jag vet nu? Eller måste jag exportera ut bilderna ur programmet om jag ska göra något? Kan jag göra en säkerhetskopia på en extern hårddisk och öppna den på en annan dator utan samma program?

Ärligt talat tycker jag att såna program är rätt omständiga... T.ex. att exportera en bild? Jag har den ju redan i en mapp, var är bilden innan den exporteras? Vilket filformat?

Ursprungligen av Helmetrock:

Ok, jag ska förenkla det hela lite, jag vill fortsätta skjuta RAW + Jpeg och ordna mina bilder i mappar själv istället för i ett program

Jag har testat det, View NX och Capture NX också, jag gillar inte konceptet med ett sånt program helt enkelt.

Jag har aldrig tyckt att det har varit något som behöver förenklas eller ändras, vad skulle jag vinna på att använda lightroom eller aperture? Kan jag t.ex. komma åt bilderna på ett smidigt sätt utan att använda programmet? Vet jag i vilken mapp något ligger på samma sätt som jag vet nu? Eller måste jag exportera ut bilderna ur programmet om jag ska göra något? Kan jag göra en säkerhetskopia på en extern hårddisk och öppna den på en annan dator utan samma program?

Ärligt talat tycker jag att såna program är rätt omständiga... T.ex. att exportera en bild? Jag har den ju redan i en mapp, var är bilden innan den exporteras? Vilket filformat?

Helt uppenbart är ju att du sitter fast i ett rejält PC-tänkande.

Lightroom (eller Aperture då) håller reda på 7500 bilder åt mig, jag kan söka fram dem utan att behöva röja runt i mappar. Varför i hela friden skulle jag bry mig om vilken mapp ngt ligger? LR sköter dessutom om backuperna åt mig, skall jag exportera så väljer jag då vilket format jag vill ha (jpg, TIFF, PSD...)

Det är klart, har man 500 bilder så är det väl inget svårt sitta och pyssla med en digital skokartong och flytta filer i mappar fram och tillbaka.
Själv tycker jag det känns lite 1986 bara.

Vill man sedan ha friheten att kunna flytta x antal tusen bilder är det väl bara att exportera ut dem ur LR, lägga dem på valfritt medium och knata iväg med dem.

Så, LR är verktyget med vilket man läser in sina bilder.
Sorterar, märker, katalogiserar dem med nyckelord på alla de sätt.
Sedan kan man bearbeta dem, beskära, kapa, vrida, ljusa, mörka etc.
Vill man sedan skriva ut dem, lägga dem på nätet eller göra bildspel av dem så klarar programmet det med. ...

Du utnyttjar ju inte en dators möjligheter över huvud taget om du sitter och petar runt i mappar och kataloger. Hur söker du då? På mappnamnet eller bildnamnet?

I riktiga program är det inget krux göra en sökning :
Alla foton tagna innan nov 2007, med Nikonkameran och 50mm objektivet med taggningen "greta", "beda" eller "hans" men som INTE är märkta med "kalas".

Många program idag jobbar på det här viset. Allt i en container och sedan kopplar man en sökbar databas till det hela.

Hmm... Jag har t.ex. 2300 bilder i min Uppsala-mapp, alla tagna sedan i våras. De ligger i mappar i två steg, och hittills har jag inte haft några problem att hitta en enda eftersom mapparna ligger ordnade efter tillfället jag tog bilden. Jag har många många andra mappar än den också....

Menar du att det hade varit enklare att skriva ett antal nyckelord till varje individuell bild än att ordna dem i mappar?

Men kan vi inte diskutera de andra grejerna jag hade problem med? Jag gillar verkligen inte lightroom

1
Bevaka tråden