Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GUIDE: Geotagga dina foton med iPhone

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En av nyheterna i Aperture 3 är funktionen Places (Platser) som kan visa var i världen du har tagit dina bilder, om du har en kamera med GPS. Om du inte har en kamera med GPS finns det olika alternativ att nyttja denna funktion. Antingen kan du manuellt lägga till informationen om var fotot är taget eller använda dig av en GPS-logger samtidigt som du fotar.

Det finns en rad olika GPS-loggers på marknaden, priset börjar på ca. 400:- och uppåt. Vad många inte tänker på är att iPhone (3G & 3GS) är ett bra och smidigt alternativ. Den här guiden kommer visa dig hur du ”geotaggar” dina foton med hjälp av din iPhone som en GPS-logger.

Utrustningen vi använder oss av i guiden:
Nikon D90
iPhone 3GS
Trails
Aperture 3

1. Börja med att köpa programmet Trails i App Store för 28:- (Det finns en gratis Lite-version, men vi rekommenderar fullversionen). Vipps, så har din iPhone blivit en GPS-logger för ynka 28:- jämfört med att köpa en betydligt dyrare, extra enhet för ändamålet.

2. Ställ in rätt tid/datum på din kamera och din iPhone. Detta är extra viktigt för att Aperture ska kunna synka foton till rätt tid/plats.

3. När du är på plats och ska börja fota startar du Trails på din iPhone. Skapa ett nytt ”track” med hjälp av plustecknet uppe i högra hörnet, namnge loggen och klicka på ”Save”. Trails kommer nu lokaliserar din position med hjälp av iPhones GPS. Tiden för detta kan variera beroende på om du befinner dig bland skyskrapor (vilket gör det svårare för GPS:en att hitta en exakt position) eller i ex. skogen (öppna platser = snabbare/bättre positionering). Hur som helst är iPhone oftast mycket bättre/snabbare på att hitta din position än övriga GPS-enheter eftersom den även använder sig av A-GPS.

Jag står på Östermalmstorg och kommer fota på vägen till kontoret några kvarter bort. Efter bara några sekunder har Trails snappat upp min position med precision på ca. 17 meter. Nu är det det bara lägga ner iPhonen i fickan och börja fota. Tänk på att inte ”låsa” iPhonen innan du lägger ner den i fickan eller dylikt. Trails känner automatiskt av detta med hjälp av ljussensorn i telefonen och släcker skärmen automatiskt för att spara batteri.

4. När du har fotat klart tar du upp din iPhone och klickar på ”Pause” för att få upp en sammanställning om din GPS-loggning. Välj att skicka loggen via Email till valfri adress. Trails skickar din GPS-logg med koordinater, tid osv. i GPX-format till e-postadressen du valt. Hämta hem filen till din dator och starta Aperture.

5. Importera dina foton i Aperture, öppna ditt projekt och klicka på ”Places”. Välj GPS -> Import GPS track -> ”Din fil.gpx” -> Choose Track File. Aperture målar ut sträckan du har gått med lila sträck och nu gäller det bara placera in dina foton på rätt position. Detta går självklart göra manuellt, men vi vill spara så mycket tid och jobb som möjligt, så varför inte låta Aperture göra jobbet? Markera alla foton du vill positionerna ut och dra dom till början av din sträcka. Aperture kommer fråga om du vill placera ut fotona baserat på tiden dom togs. Självklart vill vi det och klickar på ”Assign Locations” och på någon sekund har Aperture placerat ut alla foton på rätt position!

Har du fått någon uppfattning om hur batteritiden påverkas?

Ursprungligen av Hagelin:

Har du fått någon uppfattning om hur batteritiden påverkas?

Svårt att säga. Jag har använt programmet när jag har fotat kortare stunder hittills. Max 20-25 min. och då har det inte varit någon dramatisk förändring av batteritiden. Men jag kan tänka mig att det inte är något att förlita sig på om man ska ex. vandra Inkaleden Då lär batteriet ta slut ganska fort.

I Trails kan du ställa in hur ofta den ska göra waypoints osv. Vet inte om detta kan påverka batteritiden. Återkommer när jag har hårdtestat mer!

Kör själv med motionX gps fungerar också bra och så sparar man hela 6:-

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-03-24 16:17

Detta har jag inte ens tänkt på, grymmt smidigt!
Ska lätt börja med detta när jag köper ny iPhone i sommar
(har en generation 1 utan gps för tillfället)

Funkar detta med iPhoto?

Ursprungligen av Kidmaster:

Funkar detta med iPhoto?

Undrar jag också!

Big A

Ursprungligen av Kidmaster:

Funkar detta med iPhoto?

Nej, du kan inte importera ex. en GPX-fil. Däremot kan du lägga placera ut dina foton manuellt. Detta förutsätter att du har iPhoto '09.

Riktigt tuff lösning!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-26 13:13

För den som inte har Aperture så finns dedikerade lösningar så som GeoLogTag (GeoLogTag).

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-03-26 19:30

Bra guide! Synd att ingen gjort en kabel som man kan koppla in iPhone till GPS uttaget på D90:n.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-03-26 20:40
Ursprungligen av Jetwash:

Bra guide! Synd att ingen gjort en kabel som man kan koppla in iPhone till GPS uttaget på D90:n.

Det är väl bara en tidsfråga innan det kommer... förhoppningsvis

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-08-05 15:08

Hejsan kanske denna tråd är lite off men jag provar ändå

Har gjort exakt enligt denna guid. Dock så får jag det inte att funka.

Har upptäckt att tiden i GPX filen inte stämmer med verkliga tiden, den ligger två timmar före.
Det konstiga är att i Trails på iphonen så stämmer tiden men inte i GPX filen.

exempel: det står att jag startade 10:31 idag i Trails på iPhonen, men när jag öppnar GPX filen står det att jag startade 08:31.

Detta gör ju att det inte stämmer när jag importerar GPX filen i Aperture. Vilket gör att mina foton inte geo taggas

Har jag missat något eller (inställning, sommartid osv?)

tack på förhand

/R

Lightroom?

Intressant, går detta och göra även i Lightroom?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-29 17:34
Ursprungligen av Robbanz:

Hejsan kanske denna tråd är lite off men jag provar ändå

Har gjort exakt enligt denna guid. Dock så får jag det inte att funka.

Har upptäckt att tiden i GPX filen inte stämmer med verkliga tiden, den ligger två timmar före.
Det konstiga är att i Trails på iphonen så stämmer tiden men inte i GPX filen.

exempel: det står att jag startade 10:31 idag i Trails på iPhonen, men när jag öppnar GPX filen står det att jag startade 08:31.

Detta gör ju att det inte stämmer när jag importerar GPX filen i Aperture. Vilket gör att mina foton inte geo taggas

Har jag missat något eller (inställning, sommartid osv?)

tack på förhand

/R

Har samma problem. Man kan visserligen välja tidszon i Aperture för spåret man laddat in, dock blir det inte rätt tider förrän jag valt "Europe/Helsinki". Kan vara något med sommartiden kanske. Sen går det käpprätt för Aperture att placera ut bilderna i alla fall...

/magnus

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-29 21:03
Ursprungligen av Vips:

Har samma problem. Man kan visserligen välja tidszon i Aperture för spåret man laddat in, dock blir det inte rätt tider förrän jag valt "Europe/Helsinki". Kan vara något med sommartiden kanske. Sen går det käpprätt för Aperture att placera ut bilderna i alla fall...

/magnus

Är du i Sverige så är Helsinki fel tidszon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-30 09:12
Ursprungligen av kenjon:

Är du i Sverige så är Helsinki fel tidszon.

Jo, frågan är bara hur man talar om det för Aperture. Tiderna på spåret blir ju inte rätt i Aperture förrän jag valt den tidszonen. Default i Aperture när jag importerar spåret blir dessutom "Africa/Ceuta"...

/magnus

Ja det skall gå att göra även i Lightroom 3, har inte provat själv än bara.
Adobe Lightroom 3 and geotagging: step by step how-to | Photo HowTo

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-30 07:57

Denna tråd är så pass infprmativ art jag passade på att flytta den till digitalfoto och göra den sticky.
/Admin

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-12-22 14:32

Mycket intressant tråd!

En del har säkert hänt på "App-fronten" sedan tråden skapades, och jag undrar om någon har fler tips på arbetsflöde som är än smidigare, framför allt för att använda iPhoto och/eller Lightroom?

Själv har jag testat "Geotag Lite", vilket funkar okej. Dock måste man gå via webben för att hämta GPS-data, något jag gärna vill undvika för att kunna använda iPhonen som GPS-tracker även i utlandet (eller utan tillgång till Internet).

Mina "krav":
- Ej krav på internetuppkoppling från iPhonen - hellre direktåtkomst av tracker-filen via inbyggd server etc.
- Så smidigt arbetsflöde det bara är möjligt.

Det finns ett enklare sätt om man tar massor av foton på ett ställe, sedan massor av foton på ett annat ställe och inte går längs en längre sträcka i små steg, och om man inte har Aperture 3 eller likande.

När man är vid första stället kollar man GPS koordinaterna och tar ett foto av iPhonen, tar sedan sina bilder, far till ställe två, fotar iPhonen igen och tar sedan de bilderna.

Jag har använt precis den tekniken när jag fotograferar speedway. Jag tar en massa foton under ett heat, skriver resultatet i programmet och knäpper sedan ett snabbt kort på programmet och fortsätter tävlingen genom. Då kan jag enkelt härleda vilket heat ett gäng foton hör till, vilket är bra om det är en massa förare man inte känner igen (numret syns bara bakifrån).

1
Bevaka tråden