Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itunes 10 i sommar? Strömningstjänst?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-05-15 16:34

Tyckte att det här borde vara värt en egen tråd.

För visst ligger det i luften sen Apple beslutade att stänga ner sitt nyförvärv LaLas tjänster, att det kommer till sommaren. Spotify lanseras väl ganska snart i USA dessutom och det ligger väl nära till hans att tro att det blir en lika stor succé som det har blivit i Europa. Apple måste känna pressen kan man tycka...

Vad tror ni vi kan förvänta oss?
En spotify-liknande tjänst med strömning av allt tillgängligt material mot reklam (osannolikt?) eller mot en månadsavgift... eller kanske per-låt-avgift?
Hur mycket vågar dom ta betalt för en sån tjänst? Spotifys 100kr/månad känns riktigt konkurrenskraftigt.

Eller kanske bara en möjlighet att strömma det material du har köpt och laddat ner?

Och hur stor är chansen att den lanseras utanför USA? Apple trackrecord för utlandslansering av sina mediatjänster är ju inte helt lysande...

Spekulera fritt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-16 12:18

Tror och hoppas det blir gratis mot reklam.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-16 13:56

Känns som att Apple är alldeles för sena in på detta fält om de ska göra något som Spotify. Jag vet inte hur det är i andra länder, men här i Sverige är Spotify en etablerad standard för att lyssna på musik. Det är vad folk i allmänhet använder. Efter vinyl kom CD, sedan kom WinAmp och iTunes och nu är det Spotify man använder. Och nu med Facebook-integration och möjligheten att även dra in låtar från hårddisken är Spotify mer genialt än någonsin. Skulle Apple komma in nu och lansera någon egen liknande variant tror jag inte att många här skulle gå över till den - speciellt om den kostade pengar, vilket den nog skulle göra då reklamavbrott verkligen inte känns som något Apple skulle implementera. Antagligen skulle vissa göra det dock, då Apple lär göra något för att kombinera sin variant med iPhone och andra Apple-tjänster på ett sätt så att man vill använda den, men då skulle man använda den där "andra tjänsten" som såklart Apple ska ha för att de "alltid ska vara så speciella". Antagligen skulle man inte kunna komma hem till en helt godtycklig person och spela något ur sitt iTunes-konto på ett lika självklart sätt som man idag kan med Spotify.

För att Apples version ska slå behöver de nog hitta på något som är annorlunda än Spotify. Kanske möjligheten att även strömma låtar som man har lagt in själv, även om de inte finns på iTunes Store? I dag kan Spotify bara spela sådana filer om de även finns på datorn man är på för tillfället.

Fast å andra sidan kanske de blir riktigt riktigt stora i USA, medan de "gör en iChat" här i Sverige bara.

Som jag tidigare har skrivit, så tror jag att det kommer att innebära att man får tillgång till de låtar som man tidigare har köpt via iTunes. Och/eller att man, mot en månadsavgift, får tillgång till hela iTunes stores bibliotek (men det känns osannolikt). Jag tvivlar starkt på att det skulle vara kostnadsfritt.

Hur som helst så spelar det inte någon roll för mig, jag gillar verkligen inte tanken att allt ska vara strömmat och att man därför ska vara beroende av en tredje part.

1
Bevaka tråden