Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad tethering med obreakad iphone + breakad ipad?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-15 10:36

Jag vill kunna använda min iphone för att ge min wifi-iPad internet, men vill helst inte jailbreaka telefonen utan paddan. Så jag söker en lösning där man kan använda en jailbreakad iPad för att använda tethering-funktionen hos sin iPhone. Finns det än?

Här i Sverige har vi ju mindre fascistoida mobiloperatörer (iaf vissa) och kan glatt använda tethering via våra iphones. Men Apple har ju av kortsiktiga profitskäl ("välkommen Andriod, vi vill att ni tar över som Windows gjorde på PC-sidan, vi nöjer oss med att mjölka early adopters och fan-boys/girls") som bekant inte öppnat upp den möjligheten från iPaden. Den lösning jag ser ofta rekommenderad är att göra iPhonen till en wifi-router via MyWi. Det är ju perfekt för amrisar som inte får tethra sina telefoner utan jailbreak. Men jag söker alltså en lösning som får iPaden att connecta till telefonen. Det borde väl inte vara så svårt att knopa ihop, tycker jag, men kanske har jag fel. Någon som har nåt tips?

//K

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-15 14:13

Finns trådar om detta, den enda lösningen idag är jailbreak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-15 14:44

Jo det förstår jag, men min fråga är alltså om det finns en lösning med jailbreakad *ipad* men inte jailbreakad iphone. Jag gjorde några sökningar men hittade inget informativt här om just det scenariot, vilket jag förstås misstänker betyder att inget finns än, men länka gärna till trådarna du tänker på.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-06-15 15:16
Ursprungligen av knyckis:

Jo det förstår jag, men min fråga är alltså om det finns en lösning med jailbreakad *ipad* men inte jailbreakad iphone. Jag gjorde några sökningar men hittade inget informativt här om just det scenariot, vilket jag förstås misstänker betyder att inget finns än, men länka gärna till trådarna du tänker på.

Nej, någon sådan lösning finns inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-15 22:41

Det var det jag var rädd för. Hmm, då återstår att avvakta eller breaka telefonen alltså. Gick jailbreakbanan med min gen-1, men tyckte det var lite väl bökigt med alla uppdateringar.

Tack för beskeden!

  • Medlem
  • Kungsör
  • 2010-06-19 18:02

Lånar tråden lite;

Kan man, om man Jailbreakar, göra så att Ipad:en använder iphonens gps mottagare?

Ursprungligen av A&A:

Lånar tråden lite;

Kan man, om man Jailbreakar, göra så att Ipad:en använder iphonens gps mottagare?

Skulle kräva breakad iPhone då, att få GPS-signalen utsänd via t ex BT, sedan skulle man behöva skriva om kart-appen i iPad:en så att den tar GPS-info från ngn annan källa än där den normalt är inbyggd....Alternativt köra med egenutvecklad kart-App

De som vil ha GPS köper ju en modell med GPS i.

Tror att marknaden för "hacket" ovan är försvinnande litet.

Köp en modell med GPS + 3G i.

Det blir samma sak med en GPS-puck med USB-kabel via USB-kamera-plutten, rejäla hack i inbyggda programvaran - marknad -nära noll.

Eftersom det är så enkelt skaffa sig 3G+GPS-varianten så är det ju den vägen folk går.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-20 08:57
Ursprungligen av Goflorp:

Skulle kräva breakad iPhone då, att få GPS-signalen utsänd via t ex BT, sedan skulle man behöva skriva om kart-appen i iPad:en så att den tar GPS-info från ngn annan källa än där den normalt är inbyggd....Alternativt köra med egenutvecklad kart-App

De som vil ha GPS köper ju en modell med GPS i.

Tror att marknaden för "hacket" ovan är försvinnande litet.

Tror tvärtom, att marknaden för ett sådant hack skulle vara enorm. De flesta som har en iPad har väl trots allt en iPhone liggandes i fickan samtidigt? Skulle man kunna använda iPhonens internetaccess och iPhonens GPS, så skulle många klara sig med WiFi-versionen av iPad.

Jag är inte säker på att det stämmer att kartapparna skulle behöva skrivas om. Jag misstänker att någon med rätt kunskap skulle kunna hacka ihop något som fungerar mot befintliga applikationer genom att implementera samma APIer som används i apparna. Men det är inget jag vet, då jag inte satt mig in i hur det hela är uppbyggt.

Ursprungligen av A&A:

Lånar tråden lite;

Kan man, om man Jailbreakar, göra så att Ipad:en använder iphonens gps mottagare?

Vilket är emot reglerna på forumet;) (låna tråden)

Marknaden är noll utöver möjligen den tekniska utmaning att visa att det går - vilket jag inte tror - det är (tror jag) ett för stort ingrepp i API:erna

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-20 09:13

Som sagt... TROR inte alls att marknaden är noll, då jag själv har längtat efter precis ett sådant hack. När jag nu ser en till som efterfrågar precis samma sak, så tror jag inte att vi två är de enda i hela världen som har sett glädjen med ett sådant hack.

Däremot så ogillar jag ditt sätt att FASTSLÅ att "Marknaden är noll". Har du gjort en SCB-undersökning, eller vadå? Vilken rätt har du att komma med ett sådant påstående?

Ursprungligen av ridax:

Som sagt... TROR inte alls att marknaden är noll, då jag själv har längtat efter precis ett sådant hack. När jag nu ser en till som efterfrågar precis samma sak, så tror jag inte att vi två är de enda i hela världen som har sett glädjen med ett sådant hack.

Däremot så ogillar jag ditt sätt att FASTSLÅ att "Marknaden är noll". Har du gjort en SCB-undersökning, eller vadå? Vilken rätt har du att komma med ett sådant påstående?

Tagga ner, alla har rätt ha en åsikt utan att bli totalt idiotförklarade bara för att.

Jag tror ju de som vill ha GPS och 3G eller kanske enbart det ena köper en sådan sak, det går ju liksom inte förlita sig på att andra löser sådana problem för en emot alla officiella kanaler.

Dela ut Wifi från iPhone så att man kan ansluta en iPad Wifi till 3G nätet är ju en sak, det kräver ju bara breakad iPhone.

GPS från extern enhet kräver en massa saker i en hel kedja.

Ex iPhone delar ut sin GPS

Breakad iPhone, en skriven App som pratar med GPS-chipet, tar infon, i princip bryter sig in i BT-delen av luren, sänder ut BT NMEA183, seriell info.
Handshakar med en breakad iPad, en App som kapar vart kartan tar sin GPS-info ifrån.

Nja, tror nog det är betydligt lättare att bara köpa GPS/3G varianten då.

Med knäckvarianten betyder det ju att en uppdatering och så är ens GPS körd...

Skall man syssla med det får man nog vara som en annan var när man var 22... ha hur mycket tid som helst, obegränsat med entusiasm och en väldans massa tekniknörderi.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-20 11:23

Tagga ner själv... Alla har rätt att ha en åsikt, men när man uttrycker en åsikt så skriver man inte "Marknaden är noll", man skriver typ "Jag kan inte se att det finns någon marknad". Dessutom så hade du ju redan skrivit att du tror att marknaden är försvinnande liten (bra sätt att uttrycka en åsikt) varvid jag skrev att jag tror att det finns en stor marknad. Sedan kommer BlackSmp och skriver "Marknaden är noll".

När det gäller marknaden, så tror jag att det finns många anledningar till att folk sitter med iPad WiFi och trots det skulle vilja ha GPS. Jag kan räkna upp en mängd orsaker till att folk har en WIFi trots att de skulle känna att GPS vore bra. 1-iPad WiFi fanns tillgänglig först, 2-iPad WiFi är avsevärt billigare, 3-Man anser inte att GPS är värt merkostnaden, 4-Man upptäcker behovet av GPS efter att man redan har köpt en iPad WiFi.

När det gäller din senaste beskrivning av tillvägagångssättet så håller jag inte alls med dig. Men det är ju ren spekulation både från din och min sida. Men det finns ju t.ex. inget som kräver att man skall gå in och "knäcka" BT-stacken som du skriver. Om man ändå har en app för WiFi-delning (vilket ju redan finns) så är ju GPS-överföringen "bara" en fråga om att överföra API-anrop från en iPad till iPhonen och förmedla svaret tillbaka till iPaden. Kommunikationen mellan dem kan ju mycket väl gå över WiFi (där det ju redan finns etablerad förbindelse) och man behöver inte alls gå in på BT-stacken om man inte vill. Förstår inte heller varför du blandar in NMEA0183 i det hela. Det finns inget som kräver att man översätter till och från detta protokoll. Det är som att påstå att två svenskar som är i olika hus måste kommunicera via två tolkar som kan esperanto när det räcker med två telefoner.

Ursprungligen av ridax:

Tagga ner själv... Alla har rätt att ha en åsikt, men när man uttrycker en åsikt så skriver man inte "Marknaden är noll", man skriver typ "Jag kan inte se att det finns någon marknad". Dessutom så hade du ju redan skrivit att du tror att marknaden är försvinnande liten (bra sätt att uttrycka en åsikt) varvid jag skrev att jag tror att det finns en stor marknad. Sedan kommer BlackSmp och skriver "Marknaden är noll".

När det gäller marknaden, så tror jag att det finns många anledningar till att folk sitter med iPad WiFi och trots det skulle vilja ha GPS. Jag kan räkna upp en mängd orsaker till att folk har en WIFi trots att de skulle känna att GPS vore bra. 1-iPad WiFi fanns tillgänglig först, 2-iPad WiFi är avsevärt billigare, 3-Man anser inte att GPS är värt merkostnaden, 4-Man upptäcker behovet av GPS efter att man redan har köpt en iPad WiFi.

När det gäller din senaste beskrivning av tillvägagångssättet så håller jag inte alls med dig. Men det är ju ren spekulation både från din och min sida. Men det finns ju t.ex. inget som kräver att man skall gå in och "knäcka" BT-stacken som du skriver. Om man ändå har en app för WiFi-delning (vilket ju redan finns) så är ju GPS-överföringen "bara" en fråga om att överföra API-anrop från en iPad till iPhonen och förmedla svaret tillbaka till iPaden. Kommunikationen mellan dem kan ju mycket väl gå över WiFi (där det ju redan finns etablerad förbindelse) och man behöver inte alls gå in på BT-stacken om man inte vill. Förstår inte heller varför du blandar in NMEA0183 i det hela. Det finns inget som kräver att man översätter till och från detta protokoll. Det är som att påstå att två svenskar som är i olika hus måste kommunicera via två tolkar som kan esperanto när det räcker med två telefoner.

Ja, ja... nästan gång ska jag skriva en disclaimerlista värdig USA så att alla förstår att det är min åsikt som jag uttrycker.

Problemet är inte så mycket att föra över informationen mellan enheterna. Problemet är att få in GPS data till de program som använder det eftersom de använder sig av iOS API:t för GPS och hur ska du kidnappa det gränssnittet?

Är man intresserad av sådant så tror och tycker jag, utan någon undersökning av Androids SDK, att Android troligen är en bättre plattform

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-20 13:57
Ursprungligen av BlackSmp:

Problemet är inte så mycket att föra över informationen mellan enheterna. Problemet är att få in GPS data till de program som använder det eftersom de använder sig av iOS API:t för GPS och hur ska du kidnappa det gränssnittet?

Jag förstår mycket väl vad problemet är, jag har ju trots allt hållit på med programming med datakommunikation i 20 år. Det var ju goflorp som tog upp att man skulle vara tvungen att hacka BT-stacken. Jag ser inte själva överföringen mellan de två enheterna som huvudproblemet, eftersom sådan kommunikation har etablerats i många olika applikationer. Men jag håller inte riktigt med om svårigheterna i den andra biten. Tomtom har ju redan gjort något liknande (men på helt "officiell" väg).

TomTom iPhone Car Kit Review

Senast redigerat 2010-06-20 14:09
Ursprungligen av ridax:

Jag förstår mycket väl vad problemet är, jag har ju trots allt hållit på med programming med datakommunikation i 20 år. Det var ju goflorp som tog upp att man skulle vara tvungen att hacka BT-stacken. Jag ser inte själva överföringen mellan de två enheterna som huvudproblemet, eftersom sådan kommunikation har etablerats i många olika applikationer. Men jag håller inte riktigt med om svårigheterna i den andra biten. Tomtom har ju redan gjort något liknande (men på helt "officiell" väg).

TomTom iPhone Car Kit Review

Fast den funktionen som du funderade på var väl att applikationer som idag använder sig av iOS GPS API skulle kunna fungera på en WiFi-only ipad utan att applikationen modifierades och genom att vi för över GPS informationen från en iphone som då ska överrida den positionsinformation som operativet ger (för även Wifi modellerna kan ge positionsinformation även om den inte är lika exakt som via GPS)

Det Tom-Tom gjorde var att göra ett tillbehör som man hämtar information från och det är väl inte riktigt samma sak?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-20 14:55
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast den funktionen som du funderade på var väl att applikationer som idag använder sig av iOS GPS API skulle kunna fungera på en WiFi-only ipad utan att applikationen modifierades och genom att vi för över GPS informationen från en iphone som då ska överrida den positionsinformation som operativet ger (för även Wifi modellerna kan ge positionsinformation även om den inte är lika exakt som via GPS)

Det Tom-Tom gjorde var att göra ett tillbehör som man hämtar information från och det är väl inte riktigt samma sak?

Jamen det visar ju att det går att få vilken GPS-applikation som helst att hämta information någon annanstans ifrån än den av Apple inbyggda GPSen och det till och med går att få GPS-applikationer att fungera på enheter som inte har någon GPS inbyggd. Utan att dessa GPS-applikationer på något sätt är skrivna för detta.

Några citat från sidan:

...the beauty of this design is that it will provide GPS assistance and loudspeaker functionality to any GPS app installed on your iPhone.

I use the TT cradle with my iPhone 2G not with TT app but with Navigon Navigator.

The cradle works perfect with Navigon or iNavX (on my boat) or Navionics chart app. The craddel also works with other GPS apps.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-20 12:13

Jag tror att KAN inte är frågan i denna tråd, tror snarare att finns det nån lösning idag.

Tror att den enklaste lösningen i dagsläget är att sälja sin iPad wifi och köpa en med 3G/GPS.

Håller med både Goflorp och Blacksmp i detta fallet. Efterfrågan är ungefär lika med 0 (2 i detta fallet som ändå blir 0)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-20 12:41
Ursprungligen av Cokey:

Håller med både Goflorp och Blacksmp i detta fallet. Efterfrågan är ungefär lika med 0 (2 i detta fallet som ändå blir 0)

Njae... alltså... den här tråden har visats 266 gånger, så maximalt 266 läsare kan ha sett den. Med 50 miljoner iPhone-användare så betyder det statistiskt att över 375,000 iPhone-användare efterfrågar funktionen... ;):D Vidare skulle jag kunna tänka mig att betala 100:- för en bra sådan funktionalitet. Om man antar att andra skulle kunna tänka sig samma sak, så betyder det att idén har ett marknadsvärde på 37 miljoner kronor... O:-)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-06-20 12:56

Jag har läst tråden flera gånger (så fort det kommer ett nytt inlägg), men det betyder inte att jag efterfrågar funktionen :-). Så att säga att det är 2 av 266 st stämmer inte (eftersom många läser samma tråd flera gånger).
Visst bör man blanda in NMEA, då kan man ju använda vilken GPSenhet man vill, och inte bara iPhonens...
Funktionen skulle vara nice att ha, det håller jag med om. Men jag tror inte det är så lätt att fixa. Men försök gärna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-20 13:11

Javisst KAN man blanda in NMEA0183 och hacka BT-stacken. Då får man en trevlig lösning som kan acceptera en vanlig BT GPS. Men vad jag skrev var att man inte var TVUNGEN att blanda in NMEA och BT-stacken.

Om du (precis som jag) har läst tråden flera gånger så betyder det ju att efterfrågan (statistiskt sett) är mycket större... Det kanske är 2 av 100 då? Då är det alltså 500,000 iPhone-användare som efterfrågar funktionen? Wow...

Ursprungligen av ridax:

Javisst KAN man blanda in NMEA0183 och hacka BT-stacken. Då får man en trevlig lösning som kan acceptera en vanlig BT GPS. Men vad jag skrev var att man inte var TVUNGEN att blanda in NMEA och BT-stacken.

Om du (precis som jag) har läst tråden flera gånger så betyder det ju att efterfrågan (statistiskt sett) är mycket större... Det kanske är 2 av 100 då? Då är det alltså 500,000 iPhone-användare som efterfrågar funktionen? Wow...

Men eftersom tråden egentligen inte handlar om överföring av GPS data mellan iphone och ipad utan om ipad tethering med obreakad telefon (enligt rubriken) så blir statistiken otillförliglig...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-20 14:51
Ursprungligen av BlackSmp:

Men eftersom tråden egentligen inte handlar om överföring av GPS data mellan iphone och ipad utan om ipad tethering med obreakad telefon (enligt rubriken) så blir statistiken otillförliglig...

Hmm... förstår inte riktigt logiken. Skulle det bli fler eller färre som följde tråden om det i rubriken stod "Ansluta iPhone GPS till iPad"? Och vad skulle fler resp. färre läsare betyda statistiskt sett O:-)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-20 18:35

Faktum är att TomTom-dockan (och antagligen även Magellan-dockan) fungerar till en iPad (förutom att storleken inte passar då), så för den som redan har en sådan så borde det bara vara att plugga in iPaden via förlängningssladd...

Egentligen borde någon göra ett NMEA-interface till iPod/iPad/iPhone-dockkontakten.

1
Bevaka tråden