Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Selektiv push av MobileMe kalender och mail

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-08-12 21:01

Nu har jag suttit och pillat på inställningar i min iPhone halva dagen utan att lyckas med det jag vill. Börjar misstänka att mina önskemål inte går att genomföra men någon annan kanske vet bättre?

Vad jag vill är att det jag lägger till i iCal på min dator pushas automatiskt till min iPhone via MobileMe. Däremot ville jag inte att min me.com-mail pushas till telefonen. Med andra ord, jag vill välja vilka tjänster som ska pushas.

Går detta att genomföra?

Anledningen till ovanstående önskemål är att push-mail blir irriterande i längden med alla notifieringar om nya meddelanden. Däremot måste jag ha push på kalendern för att möten med inställda alarm skall fungera (läs plinga till) på telefonen om de skapades på iCal i datorn.

Någon?

Vad händer om du inte konfigurerar något mail-konto i telefonen?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-08-12 21:10
Ursprungligen av gul-iMac:

Vad händer om du inte konfigurerar något mail-konto i telefonen?

Saken är ju den att jag vill använda både MobileMes kalender och mail. Stänger jag av E-post under Inställningar/E-post, kontakter, kalendrar/MobileMe så går det inte ens att hämta eposten manuellt. Kontot finns inte i Mail-appen på telefonen helt enkelt.

Sitter än så länge bara med en iPod Touch (i väntans tider för en iPhone4) och jag kan inte heller på denna se hur man kan göra. Det enda jag hittat är att i datorn inte synka mail med MobileMe, men eftersom inte detta är vad du vill göra kan inte jag heller hitta något sätt. Hoppas att det finns någon annan, som kan hjälpa.

En annan metod är att sätta telefonen på Manuell hämtning av MobileMe-kontot. Då kan du ju i alla fall själv bestämma när mailen skall tas ned.

Det är väl bara att stänga av synk av mail i Iphonen (den där sidan där man väljer vad man vill synka mail, kalender, anteckningar, bokmärken, etc - små skjutknappar). Sedan hämtar man manuellt - man kan ju dessutom välja att synka just bara mail med Itunes och USB-sladd).
Inställningssidan jag pratar om är ju just för att välja selektiv synk av MM-kontot. Som jag fattat det. Synkar man inte mail så bör det ju inte pushas heller. Eller?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-08-12 21:48
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är väl bara att stänga av synk av mail i Iphonen (den där sidan där man väljer vad man vill synka mail, kalender, anteckningar, bokmärken, etc - små skjutknappar). Sedan hämtar man manuellt - man kan ju dessutom välja att synka just bara mail med Itunes och USB-sladd).
Inställningssidan jag pratar om är ju just för att välja selektiv synk av MM-kontot. Som jag fattat det. Synkar man inte mail så bör det ju inte pushas heller. Eller?

Precis vad jag också trodde och även har försökt med. Stänger jag av E-post med hjälp av skjutknappen så försvinner epost-kontot helt från Mail-appen. Det finns alltså inte ens där för manuell hämtning.

Inställningar -> E-post, Kontakter... -> "Hämta nya data"
Push -> 0 (skall ge markering på Manuell på samma sida.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-08-12 22:02
Ursprungligen av gul-iMac:

Inställningar -> E-post, Kontakter... -> "Hämta nya data"
Push -> 0 (skall ge markering på Manuell på samma sida.

Men då slutar även mina kalender-aktiviteter (även bokmärken och kontakter) att pushas. Där ligger mitt problem - jag vill gärna att kalendern ska pushas men inte e-posten.

En lösning är att starta iCal på telefonen efter jag gjort ändringar i iCal på datorn så allt synkas upp men det är ju egentligen automatik jag är ute efter.

OK, försöker med nytt
Inställningar -> E-post, Kalen... -> Välj ditt e-mail konto
Sidan som kommer upp heter MobileMe och innehåller knappar för alla delar av MobileMe. Stäng av "E-post". Kontot försvinner från Mail-appen, men återkommer så fort du reaktiverat E-post knappen igen.
Kan detta fungera?

Om inte annat borde det väl fungera att sätta stänga av Mail där du har allt annat påslaget och sen sätta upp ett konto manuellt med IMAP och ställa in den på manuellt och kalendar osv. på push.

Vet inte om apple har gjort så att man inte kan lägga till som IMAP, men har det inte det så bör det fungera :). Gör så själv fast inte med ett Mobileme konto.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-08-12 22:42

Äh, jag lägger net det. Nu har jag fipplat till mitt MobileMe på telefonen så fruktansvärt att jag måste återställa från en backup. Ger upp idén med enbart push-kalender tills vidare och startar iCal manuellt.

Tack för all input i alla fall!

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-09-08 16:09

Jag delar ditt problem, fast med exchange-server; Jag vill inte att min exchange-mail skall pushas till iphonen eftersom jag oftast sitter vid jobbdatorn, sjukt frustrerande att få pling i både datorn och telefonen. Dock vill jag att kalendern i iphone ska push-syncas automatiskt med iCal. Vill enkelt kunna stänga av och sätta på push på mailen, så att den pushar när jag inte är på kontoret.

Jag har inte heller lyckats styra upp det. Hojta gärna om du, eller någon annan, lyckats lösa det.

  • Medlem
  • 2010-09-08 16:43

Om det är ljudet du stör dig på, är ju bara stänga av det för mail...

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-09-08 16:44

det är inte bara ljudet eller vibrationen utan att det kommer mail till telefonen. Skulle vilja kunna stänga av push för mail men ha kvar för kalendern.

  • Medlem
  • 2010-09-08 16:57

Nu tänker jag högt...
Kan man inte stänga av mail för mobile me, sen lägga upp ett nytt imap-konto för din me.com/mac.com adress?

1
Bevaka tråden