Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fast enhetsbokstav på share?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag kör mac os x 10.6.5, men har även windows 7 starter installerad i parallells. Har en del gamla script för windows som jag fortfarande vill kunna använda tills att jag lärt mig hur jag enklast migrerar dem.

Men till problemet, när jag startar om eller väcker min mac ur vila, så får mina nätverksdiskar olika enhetsbokstäver (i parallells), jag vill tex att disken som heter "scripter" alltid får enhetsbokstav "X:" och disken "Mekano" får enhetsbokstav "W:".

Går detta att lösa på något smidigt sätt?
Hoppas jag postade det på rätt ställe nu, och att någon förstår hur jag menar.

---------
//yabbah

iMac 27" i5 8GB - Macbook Pro 13.3" c2d 2.4GHz 4GB

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-01-05 04:19

Har du väl tilldelat dom en enhetsbeteckning i Windows ska dom ju hålla dom.
Om nu inte Parallels strular till det och ger dom nya identiteter hela tiden.
Jag skulle nog kolla igenom Parallels forum efter liknande buggar.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-01-05 09:09

Är reconnect on login valt för nätverksdiskarna (i rutan där man mappar upp nätverksenheter finns en liten checkbox för detta)? Isf tror jag att de skall få behålla sina uppmappade enhetsbokstäver.
Om inte, så högerklicka på den monterade nätverksdisken du vill ändra enhetsbokstaven på och prova sedan att mappa upp nätverksenhet igen.

Ursprungligen av Drakfot:

Är reconnect on login valt för nätverksdiskarna (i rutan där man mappar upp nätverksenheter finns en liten checkbox för detta)? Isf tror jag att de skall få behålla sina uppmappade enhetsbokstäver.
Om inte, så högerklicka på den monterade nätverksdisken du vill ändra enhetsbokstaven på och prova sedan att mappa upp nätverksenhet igen.

Menar du i parallells eller i mac osx nu?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-01-05 09:37
Ursprungligen av yabbah:

Menar du i parallells eller i mac osx nu?

I Windows, i Parallels

Problemet är att det inte går att "mounta" diskar där, utan den plockar dom man mountat upp i mac osx, läggs under //psf/.

Finns det något sätt att automatiskt mounta upp enheter i Macen i en viss ordning? Tror det skulle lösa mina problem.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-05 09:58

Detta problem ligger ju i windows/parallells så jag flyttade tråden till rätt underforum.
/Admin

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-01-05 12:40

Har du aktiverat nätverket för Windowsklienten så att även den kan komma åt nätverksdiskarna (om det nu är via nätverket du kommer åt dem, så att de inte är lokalt kopplade till din Mac via ex. vis USB)? Det är en ikon nere till vänster i fönstret med din Windowsklient som ser ut som ett litet spindelnät.
Om det inte är aktiverat, så prova att göra det, och prova sedan att mappa upp nätverksdiskarna via Windows och se om det gör någon skillnad

Ursprungligen av Drakfot:

Har du aktiverat nätverket för Windowsklienten så att även den kan komma åt nätverksdiskarna (om det nu är via nätverket du kommer åt dem, så att de inte är lokalt kopplade till din Mac via ex. vis USB)? Det är en ikon nere till vänster i fönstret med din Windowsklient som ser ut som ett litet spindelnät.
Om det inte är aktiverat, så prova att göra det, och prova sedan att mappa upp nätverksdiskarna via Windows och se om det gör någon skillnad

Jo den är påslagen, inställd på "share" och "shared network", eller ska man ha "bridged network"?

För när jag försöker bläddra efter min windows server 2008 så hittas den inte under nätverk.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-01-05 16:50
Ursprungligen av yabbah:

Jo den är påslagen, inställd på "share" och "shared network", eller ska man ha "bridged network"?

För när jag försöker bläddra efter min windows server 2008 så hittas den inte under nätverk.

Prova att variera lite mellan dem, ibland har jag märkt att man måste göra så för att den skall förstå.
Om den inte går att bläddra fram så prova en mer direkt metod:
Win + R -> skriv \\ServerNamn (lägg även till ShareNamn om du vet det rakt av, är det dolt så skall det ha ett dollartecken på slutet; ShareNamn$)
Fungerar inte det, så prova att skriva IP-adressen till servern istället för ServerNamn (\\IP.Till.Din.Server) och se om den kan hitta den.
Du kan alltid prova att pinga servern från din Windowsklient med (Win + R, skriv "cmd" och tryck enter, skriv sedan "ping ServerNamn" eller "ping IP.Till.Din.Server")

Ursprungligen av Drakfot:

Prova att variera lite mellan dem, ibland har jag märkt att man måste göra så för att den skall förstå.
Om den inte går att bläddra fram så prova en mer direkt metod:
Win + R -> skriv \\ServerNamn (lägg även till ShareNamn om du vet det rakt av, är det dolt så skall det ha ett dollartecken på slutet; ShareNamn$)
Fungerar inte det, så prova att skriva IP-adressen till servern istället för ServerNamn (\\IP.Till.Din.Server) och se om den kan hitta den.
Du kan alltid prova att pinga servern från din Windowsklient med (Win + R, skriv "cmd" och tryck enter, skriv sedan "ping ServerNamn" eller "ping IP.Till.Din.Server")

Funkade kanon när man körde genom "kör". Tuuuusen tack.

---------
//yabbah

iMac 27" i5 8GB - Macbook Pro 13.3" c2d 2.4GHz 4GB

1
Bevaka tråden