Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iPhone 3GS börjar suga ut strömmen

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vara
  • 2011-01-19 17:34

Som rubriken säger;

Min snart 2 år gamla iPhone 3GS börjar suga ur strömmen utan att jag ens rör den.
(La ut en liknande diskussion för några månader sedan men nu vill jag ha ännu fler svar för att veta varför och vad jag ska göra åt det, så därför lägger upp den på nytt)

Inställningar:

  • WiFi: AV

  • 3G: AV

  • Mobildata: AV

  • Bluetooth: AV

  • Push: MANUELLT

  • Platstjänster: Nödvändiga och tillförlitliga PÅ (Maps, västtrafik, kamera osv..)

  • Notiser: Nödvändiga PÅ

  • Ljudvolym: ca Hälften

  • Ljusstyrka: Lite mer än hälften (60-65%)

  • Inaktiva appar raderade från multitasking

Använding och vänteläge är numera alltid densamma oavsett om den vilar eller används..

Information som kanske inte spelar någon roll, men jag har 186 program..
Kan detta vara tjuven rent av?

Men så här brukar det se att den drar liksom ström bara genom att ligga
Måste ladda minst en gång om dagen om inte två..
Hur ofta får ni ladda era 3GS:er i dagens läge?

Detta har jag märkt på senare tid så jag vet verkligen inte varför
Är den utsliten?

I want your replys people!
What is this?!

Tackar!
Pontus
@ i-pw.se

Jag har ingen aning om varför det blir som det blir just för dig, men jag kan säga att samma fenomen finns på min 3G. En reset hjälper inte. Det blir bättre av en återställning i iTunes men efter några veckor är problemet tillbaka. Batteriet måste i vart fall laddas ofta, minst var tolfte timme.

Användning/Vänteläge är samma som för dig. Jag begriper det inte. Misstänker att WIFI-delen är konstant aktiv. Allt annat är i övrigt precis som hos dig: avstängt.

iOS 4.2.1. Icke jailbreakad.

Är den jailbreakad?
Det är något som ligger aktivt igång.

Återställ telefonen, först från backup, hjälper inte det, återställ utan att lägga tillbaka backup.

  • Medlem
  • Vara
  • 2011-01-19 18:06
Ursprungligen av keptang:

Är den jailbreakad?
Det är något som ligger aktivt igång.

Återställ telefonen, först från backup, hjälper inte det, återställ utan att lägga tillbaka backup.

Nej den är inte Jailbreakad och har aldrig varit det heller.

Hur kan det komma sig att det är så här när jag har inställningarna som jag har och när nästintill allt är avstängt?

Är det ett tecken på förslitning eller är den bara dum?

Den är bara dum, något har flippat ur och ligger konstant igång och äter upp batteriet.
En återställning med/utan backup kommer att lösa det..

  • Medlem
  • Vara
  • 2011-01-19 18:11
Ursprungligen av keptang:

Är den jailbreakad?
Det är något som ligger aktivt igång.

Återställ telefonen, först från backup, hjälper inte det, återställ utan att lägga tillbaka backup.

Ursprungligen av keptang:

Den är bara dum, något har flippat ur och ligger konstant igång och äter upp batteriet.
En återställning med/utan backup kommer att lösa det..

Okej, Inte alls kul

Eftersom min tillit till iTunes är otroligt låg efter att den startade radera alla mina apps när jag en gång synkade den
så skulle jag då vilja få förklarat noga hur jag gör detta..

Och hur jag får bevis på att det är helt ofarligt att göra det..
Alltså få en fysisk fil av min backup, för det kan man?

Du gjorde fel om den raderade dina appar..

Klicka på återställ i iTunes, när den är klar kommer den fråga om du vill sätta upp den som en ny telefon eller lägga tillbaka informationen från din senaste synkning.

Om telefonen beter sig som den ska efter det så är allt frid och fröjd.
Om telefonen inte är ok efter det, återställ igen utan att lägga tillbaka information från senaste synkning.

Svårare än så är det inte.

Om du behöver återställa utan att lägga tillbaka senaste synkning, se till att du har backup på adressboken, för den måste du då synka tillbaka från din dator/molnet beroende på var du har den.

Inga appar försvinner oavsett hur du gör, dessa finns alltid i iTunes.

  • Medlem
  • Vara
  • 2011-01-19 18:22
Ursprungligen av keptang:

Du gjorde fel om den raderade dina appar..

Klicka på återställ i iTunes, när den är klar kommer den fråga om du vill sätta upp den som en ny telefon eller lägga tillbaka informationen från din senaste synkning.

Om telefonen beter sig som den ska efter det så är allt frid och fröjd.
Om telefonen inte är ok efter det, återställ igen utan att lägga tillbaka information från senaste synkning.

Svårare än så är det inte.

Om du behöver återställa utan att lägga tillbaka senaste synkning, se till att du har backup på adressboken, för den måste du då synka tillbaka från din dator/molnet beroende på var du har den.

Inga appar försvinner oavsett hur du gör, dessa finns alltid i iTunes.

Jaha, jo det hände nog nåt väldigt konstigt där då. Riktigt läskigt var det iallafall att förlora app efter app..

Aha okej... Mycket bra steg att följa det, då har jag nog koll..
Som jag tänkte.. Okej då vet jag..

Men hur gör jag då en backup på adressboken?
Blir den till en fysisk fil då som man använder då? (Har inte kontakterna på datorn)

Det där sista var det som jag oroade mig mest för! Att mina appar skulle försvinna.
Men kan det inte vara dom som kan spöka med batteriet? det är ju trots allt 186 apps..
Men det kanske inte spelar någon roll alls, kanske är ute och cyklar..

Något mer viktigt som jag bör veta som raderas vid återställning utan backup?

Du är till extremt stor hjälp, min livhake, bara så du vet!

Synka adressboken till datorn eller till molnet (me.com/Google osv..).

Apparna finns alltid kvar i iTunes.

Om det räcker med alternativ 1 så kommer inget att försvinna (återställ samt lägga tillbaka från senaste synkning).

Vid återställning utan att lägga tillbaka den senaste synkningen så försvinner adressbok/SMS från telefonen.

  • Medlem
  • Vara
  • 2011-01-19 18:42
Ursprungligen av keptang:

Synka adressboken till datorn eller till molnet (me.com/Google osv..).

Apparna finns alltid kvar i iTunes.

Om det räcker med alternativ 1 så kommer inget att försvinna (återställ samt lägga tillbaka från senaste synkning).

Vid återställning utan att lägga tillbaka den senaste synkningen så försvinner adressbok/SMS från telefonen.

Okej men hur gör jag denna adressboks backup/synkning då? Aldrig gjort och jag har den bara på iPhonen.

Skönt att höra det, visste nämligen inte det

Okej, jag ska försöka och hoppas på det bästa
Samlar på mig så mycket instruktioner jag kan nu

Det som dragit mest ström någonsin på min 3GS var att köra Fetch på mail, kalendrar och adressbok. Jag tror jag hade den på 15 minutersintervall. Då kunde 30 % av batteriet dra över natten, säg 8 timmar. Nu kör jag Manual på allt, ingen fetch alls och det går ca. 5 % per natt om den bara får ligga, om ens det.

Jag har fem mailkonton, varav ett POP och resten IMAP.

  • Medlem
  • Vara
  • 2011-01-20 19:59

Problemet löst allihopa!

- Pluggade in den i iTunes, Synkade, Klickade Återställ.
- Väntade några minuter på att den skulle återställa sig och ladda om.
- Den startar upp som fabriksny och helt ren.
- Valde sedan: "Sätt upp iPhone med senaste synkning"
- Den börjar återställa sig och synkar över allt och installerar om alla program och allt är precis som förut, utom en sak..

Batteriet är grymt! igen..
Så jäkla skönt, hoppas bara detta håller sig nu.

Tack för hjälpen alla!

P-W:
Eftersom du ger uttryck längre upp i tråden som man kan tolka att du inte har kontakterna synkade/sparade någonstans tycker jag att du ska göra detta omedelbart. Tex synka dem(nån gång i vecka iaf) till Adressboken.

  • Medlem
  • Vara
  • 2011-01-23 12:09
Ursprungligen av theplague:

P-W:
Eftersom du ger uttryck längre upp i tråden som man kan tolka att du inte har kontakterna synkade/sparade någonstans tycker jag att du ska göra detta omedelbart. Tex synka dem(nån gång i vecka iaf) till Adressboken.

Ja det kom jag och tänka på nu med..

Men frågan kvarstår, hur man gör detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-23 15:03

Under Info-fliken i iTunes...

  • Medlem
  • Vara
  • 2011-01-23 20:18
Ursprungligen av FreddeB:

Under Info-fliken i iTunes...

När jag tänker synkronisera kontaket med t.ex. (Windows Adress Book i mitt fall)
Så tänker jag att iPhonen använder kontakterna som finns där, vilket i mitt fall blir inga..

Eller väljer iTunes bara ordet synkronisera när den egentligen menar "säkerhetskopiera kontakter till"?
Rädd att något försvinner och raderas förstås.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-23 20:41

Lägg in 1 dummy-kontakt i Adressboken på datorn, under synkroniseringen så väljer du att slå ihop/merge kontakterna på datorn och telefonen

  • Medlem
  • Vara
  • 2011-01-24 10:23
Ursprungligen av FreddeB:

Lägg in 1 dummy-kontakt i Adressboken på datorn, under synkroniseringen så väljer du att slå ihop/merge kontakterna på datorn och telefonen

jahapp...
får väl gissa mig fram då för detta är inte mitt område

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-24 11:58

Jo jag vet att det kan tyckas lite tricky, framförallt när det rör sig om viktig data så gör en säkerhetskopia innan du startar, om ngt går fel så kan du alltid backa tillbaka till ursprungsläget

Anslut din iPhone till datorn
Öppna iTunes
Markera Windows Adressbok under fliken Info i iTunes
Öppna Windows Adressbok på DATORN
Klicka på knappen Ny och välj Ny Kontakt
Skriv in ett påhittat namn och ett påhittat telefonnummer i något av fälten för telefonnumer
Synkronisera
När iTunes hojtar till om att det är mycket information som skiljer sig mellan källorna så anger du slå ihop/merge

mycket enklare än så kan jag faktiskt inte beskriva det...

  • Medlem
  • Vara
  • 2011-01-24 12:02

Okej, men jag följer dina steg så får vi hoppas att det går då

Det är perfekt förklarat, jag kanske bara är lite trög..

Många tack!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-01-24 13:04

I övrigt så har ju jag allt utom bluetooth på på min 3GS och jag klarar mig ca 36-48 timmar på batteriet då. Jag har min mobileme på push också. Att ladda mer eller mindre varje natt ser jag som "a small price to pay"

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-01-24 13:03

Ett problem som kan suga musten ur batteriet på nolltid är om man har fel inställningar under mobildata, oavsett om det är på eller inte. Av någon anledning försöker den då komma i kontakt med den servern som står angiven, men misslyckas och fortsätter försöka oavsett om det är viloläge eller inte. Jag har sett batteriet försvinna helt på mindre än 8 timmar med allt avstängt.

  • Medlem
  • Vara
  • 2011-01-24 19:14
Ursprungligen av bollman:

Ett problem som kan suga musten ur batteriet på nolltid är om man har fel inställningar under mobildata, oavsett om det är på eller inte. Av någon anledning försöker den då komma i kontakt med den servern som står angiven, men misslyckas och fortsätter försöka oavsett om det är viloläge eller inte. Jag har sett batteriet försvinna helt på mindre än 8 timmar med allt avstängt.

Låter som om du snackar om 3G nu, eftersom den inte har en På / Av knapp för Mobildata, utan står precis som du säger på hela tiden och tuggar.
Därför brukade jag ta bort sista bokstaven i serveradressen innan iOS 4 kom..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-25 10:55
Ursprungligen av P-W:

Låter som om du snackar om 3G nu, eftersom den inte har en På / Av knapp för Mobildata, utan står precis som du säger på hela tiden och tuggar.
Därför brukade jag ta bort sista bokstaven i serveradressen innan iOS 4 kom..

Jag tror inte det är någon bra idé, då håller den väl på och försöker nå den felaktiga adressen hela tiden.
Jag tror det är bättre att ha det fältet helt tomt istället. Men jag vet inte

  • Medlem
  • Vara
  • 2011-01-30 00:49
Ursprungligen av kenjon:

Jag tror inte det är någon bra idé, då håller den väl på och försöker nå den felaktiga adressen hela tiden.
Jag tror det är bättre att ha det fältet helt tomt istället. Men jag vet inte

Har inte sett att det har fört något dålgigt med sig men ja kanske så är det som du säger.
Det är en liten sak som behöver veta mycket så, kanske kanske inte (:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-30 07:48

Det Är som Kenjon säger

  • Medlem
  • Vara
  • 2011-01-31 17:51
Ursprungligen av FreddeB:

Det Är som Kenjon säger

Okej, så den ska lämnas blankt istället?
Hur mycket batteritid tar den då på ett ungefär om man tar bort bara några bokstäver?
Låter rätt konstigt ändå, och jag har inte heller märkt någon extra försörjning..

Men kanske om ni säger det så..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-31 18:19

Antingen så har du rätt APN och mobildata eller ingen alls. En felaktig APN får telefonen att försöka polla data och den försöker tills den lyckas. Eftersom adressen är felaktig så fortsätter den i evighet eller tills batteriet dör. Du kan till och med känna detta på telefonen, efter ett par timmars pollande blir den faktiskt varmare än normalt.

Promise.

  • Medlem
  • Vara
  • 2011-02-02 18:16

aha, jasså..
Har faktiskt inte märkt någonting av detta, och så har jag alltid haft.
Tyckte nämligen att det var onödigt att ta bort allt för när man väl ville ha det på så kanske minnet om vilket adress det nu var, vara borta..
Kan tänka mig att det är som du säger, men så länge jag inte lider utav det så antar jag att det inte är någon fara, men jag hade tänkt testa det när jag kommer ihåg!

Tackar för diskussionen, säkert många som läser och lär sig, precis som jag!

1
Bevaka tråden