Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

JB app för WiFi nätverk mellan iPad & iPhone?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-21 13:36

Någon som känner till ett program som låter en iPad eller iPhone fungera som basstation för ett wifi nätverk så att man kan ansluta båda iOS prylarna utan ett externt nätverk? Jag vet att MyWi och liknande produkter gör det, men jag behöver inte tethering så det känns onödigt att betala 200 kr för deras app...

Anledningen är att jag ska ut och resa med dessa två och det hade varit riktigt trevligt om man kunde se filmerna från iPhonen på iPadens stora skärm när man är på hotellet (som inte har WiFi på rummet).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-21 15:15

du får nog klargöra lite mer vad du egentligen vill göra.

du vill alltså streama filmerna som du har i din iPhone till din iPad?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-21 15:27

AirView, som möjliggör att man använder AirPlay mellan iOS-enheter, kanske fungerar utan WiFi om din iPad är kopplad till din iPhone genom att du på den sätter upp en Hotspot.

Kan vara värt att testa iaf...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-21 16:52

Precis, zinned, vill strömma videos med AirPlay & AirView. Just nu sitter jag med båda enheterna på ett vanligt trådlöst nätverk och AirPlay fungerar helt perfekt. Eftersom jag inte kommer ha WiFi på hotellet hade det varit trevligt att kunna skapa ett wifi nätverk på iPad som iPhone kan ansluta till, och därmed få AirPlay att fungera.

Personal Hotspot hade fungerat perfekt förutom att jag inte vill betala för tjänsten eftersom jag inte kommer använda data. Vill inte heller riskera att den försöker skicka data eftersom jag åker utomlands.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-21 18:43
Ursprungligen av shandar:

Precis, zinned, vill strömma videos med AirPlay & AirView. Just nu sitter jag med båda enheterna på ett vanligt trådlöst nätverk och AirPlay fungerar helt perfekt. Eftersom jag inte kommer ha WiFi på hotellet hade det varit trevligt att kunna skapa ett wifi nätverk på iPad som iPhone kan ansluta till, och därmed få AirPlay att fungera.

Personal Hotspot hade fungerat perfekt förutom att jag inte vill betala för tjänsten eftersom jag inte kommer använda data. Vill inte heller riskera att den försöker skicka data eftersom jag åker utomlands.

Kan du inte testa om det går nu där du befinner dig?

Koppla från WIFI på din iPhone och starta en hotspot. Anslut till denna hotspot med din iPad och starta sedan AirView på din iPad och gå därefter till din iPhone och starta upp den videon du vill se på din iPad. När den väl spelas upp, finns då AirPlay-ikonen där att trycka på? Om så, kan du då inte ansluta mot "AirView-servern" på din iPad som då tar emot video och spelar upp den?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-21 20:25

Zinned, eftersom jag inte betalar för tethering är Personal Hotspot inaktiverat (har bara Jailbreakat iPaden). Det var därför jag letar efter något som kan göra att iPaden fungerar som basstation och DHCP server, som iPhonen kan ansluta till och få IP från.

Eftersom det är ett väldigt begränsat behov antar jag att det inte finns. Kanske lika bra att ge upp och installera MyWi

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-21 21:53
Ursprungligen av shandar:

Zinned, eftersom jag inte betalar för tethering är Personal Hotspot inaktiverat (har bara Jailbreakat iPaden). Det var därför jag letar efter något som kan göra att iPaden fungerar som basstation och DHCP server, som iPhonen kan ansluta till och få IP från.

Eftersom det är ett väldigt begränsat behov antar jag att det inte finns. Kanske lika bra att ge upp och installera MyWi

Vaddå betala för Hotspot? Du skapar ju hotspoten i din iPhone 4 med iOS 4.3...det kostar inte en krona.

Sedan förstod jag dig som att du ville se filmerna du har i iPhone på din iPad istället, det var ju det du skrev i ursprungsinlägget. Varför ska du då göra iPad till "DHCP-server"?

Jag tycker det hela är väldigt snurrigt faktiskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-21 22:57
Ursprungligen av zinned:

Vaddå betala för Hotspot? Du skapar ju hotspoten i din iPhone 4 med iOS 4.3...det kostar inte en krona.

Jag bor i England och har mobilen låst till O2 som tar betalt ca 150 kr i månaden för tethering / Personal Hotspot. Innan du har betalt det kan du inte ens komma åt Personal Hotspot på mobilen, trycker du på knappen visas bara ett meddelande om att du måste kontakta O2 för att aktivera den funktionen.

Ursprungligen av zinned:

Sedan förstod jag dig som att du ville se filmerna du har i iPhone på din iPad istället, det var ju det du skrev i ursprungsinlägget. Varför ska du då göra iPad till "DHCP-server"?

Jag tycker det hela är väldigt snurrigt faktiskt.

Ja, jag vill se filmerna från mobilen på iPaden. Eftersom iPaden är JB är det lättare om den fungerar som en basstation som iPhone ansluter till. Därmed måste iPaden ge ut IP etc till alla andra enheter som ansluter till den för att AirPlay och nätverket i allmänhet ska fungera.

Som sagt, det är ett väldigt... unikt... behov och den mjukvaran verkar inte finnas så jag får hitta en annan lösning

Jag kanske svävar iväg lite nu, men att packa ner en AirPort Express om du har en sådan eller kan tänka dig att köpa en (billigt beggat kanske?) är ju en lösning.

Köp en större ipad och lägg filmerna direkt på den, problemet löst!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-21 20:43
Ursprungligen av PeeMaN:

Köp en större ipad och lägg filmerna direkt på den, problemet löst!

Haha, det är en av anledningarna till att jag åker iväg

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-21 23:53

Det blir ju inte lättare av att du utelämnar information heller

1
Bevaka tråden