Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min dator låter hemskt!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver hjälp här.

Finns det möjlighet att fixa så att min dator inte låter så hemskt. störande på jobbet.

Maskinvaruöversikt:

Modellnamn: Mac Pro
Modellidentifierare: MacPro3,1
Processornamn: Quad-Core Intel Xeon
Processorhastighet: 2,8 GHz
Antal processorer: 2
Totalt antal kärnor: 8
L2-cache (per processor): 12 MB
Minne: 8 GB
Busshastighet: 1,6 GHz

Tacksam få hjälp.

/Joel

Frågan är ju vad som låter?

Det finns "gummibitar" att fästa vid hårddiskar och skruvar för att dämpa vibrationer. Finns även möbeltassar att ställa datorn på för att minska vibrationer. Kan vara fläktar som låter, och dessa kan du byta med mer eller mindre meck.

Kan du beskriva ljudet lite närmare? Låter den hela tiden eller då och då?

Jag har en likadan maskin men den låter inte särskilt mycket.

Kanske en hårddisk som håller på att gå sönder. Jag har satt i SSD och har systemet på dessa och de är allmänhet tystare än roterande diskar.

För säkerhets skull, kolla så att det inte ligger en bortglömd, skev, sprucken CD i superdriven.:)

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-26 14:53
Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag har satt i SSD och har systemet på dessa och de är allmänhet tystare än roterande diskar.

hehe ja eftersom de inte har några rörliga delar så låter de absolut ingenting

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-26 14:54
Ursprungligen av kainen:

hehe ja eftersom de inte har några rörliga delar så låter de absolut ingenting

Great minds thinks alike right?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-26 14:54
Ursprungligen av M. Sundbom:

Kan du beskriva ljudet lite närmare? Låter den hela tiden eller då och då?

Jag har en likadan maskin men den låter inte särskilt mycket.

Kanske en hårddisk som håller på att gå sönder. Jag har satt i SSD och har systemet på dessa och de är allmänhet tystare än roterande diskar.

För säkerhets skull, kolla så att det inte ligger en bortglömd, skev, sprucken CD i superdriven.:)

Allmänt tystare? Hör du SSD diskar?

Ursprungligen av 20hz:

Allmänt tystare? Hör du SSD diskar?

Lika lite som jag hör 20 Hz:). Men fladdermössen blir som tokiga.

Inga problem för mig eftersom jag är döv.

Stör de andra mycket... ska börja med att be någon mäta hur mycket dB och sen återkomma och skriva ner hur datorn låter med hjälp av någon hörande.

För mig är den helt tyst.

Ja,

Vi har mätat och det låg på 65 dB. låter som färg brus, blandat brus. det är fläkten som låter.
Går det att byta eller fixa så att det blir tystare utan att datorn blir för varm?

/J

  • Medlem
  • 2011-08-27 01:07
Ursprungligen av jojosurf:

Ja,

Vi har mätat och det låg på 65 dB. låter som färg brus, blandat brus. det är fläkten som låter.
Går det att byta eller fixa så att det blir tystare utan att datorn blir för varm?

/J

PAPST-fläktar is da shit. Fläktmoddade själv en del vindtunnlar (Powermac G4, Quicksilver) under 2000-talet med mycket lyckat resultat.

ebm-papst - World market leader for energy-saving fans and motors

WEBHALLEN.com - Avancerad skning

sök på ifixit.com, där kan du få tips på hur du skall göra och artikelnummer/fabrikat på passande delar.

Om den blir tystare? Dunno.....

Ok, tack ska ni ha!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2011-11-12 14:39
Ursprungligen av jojosurf:

Ok, tack ska ni ha!

Hur gick det?

Sitter med samma burk själv och fläktarna börjar låta lite väl högt för min smak.

-J

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-11-12 23:17

Jag har också en sån och den är fortfarande väldigt tyst. Om ni inte redan har Smc Fancontrol så ladda hem det, då kan man ställa in varvtal på fläktarna manuellt.
Jag kör default, som är lägsta möjliga varvtal på fläktarna, och då susar den lite dovt men låter absolut inte högt.
Varvtalen är då:
CPU: 500
IO: 800
EXHAUST: 600
PS: 600

När datorn utsätt för påfrestningar så kan varvtalen höjas och då lever den så klart om mycket mer.

  • Medlem
  • 2011-11-13 01:14
Ursprungligen av Potah:

Jag har också en sån och den är fortfarande väldigt tyst. Om ni inte redan har Smc Fancontrol så ladda hem det, då kan man ställa in varvtal på fläktarna manuellt.
Jag kör default, som är lägsta möjliga varvtal på fläktarna, och då susar den lite dovt men låter absolut inte högt.
Varvtalen är då:
CPU: 500
IO: 800
EXHAUST: 600
PS: 600

När datorn utsätt för påfrestningar så kan varvtalen höjas och då lever den så klart om mycket mer.

Har man bullriga fläktar, är det bättre att byta fläktarna, än att med halvskakig metodik själv sitta med ett fläktstyrningsprogram och kladda. Quicksilvern jag hade gick jättetyst efter moddning. Jag satte även silikonbrickor mellan fläktar och metallchassi, klippte bort metallen från nätdelens utblås (sitter ju ett till i datorns baksida). Mycket tyst och fin blev den. Vill man vara ännu mer nitisk, kan man klistra ljuddämpningsmatta på metalldelarna i datorn, vilket gör att dessa sväljer ytterligare vibrationer.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-11-13 11:45

Om det inte redan har gåtts igenom, vad har du för grafikkort? Nvidia GT8800 (eller vilken det var) har fläktar som kan låta som små jetmotorrer när de drar igång. Mitt gjorde det, fram tills att jag bytte det mot ett Radeon HD5770

Har lite samma problem med ljudet ifrån min MacPro från tidigt 2008.

Maskinvaruöversikt:

Modellnamn: Mac Pro
Modellidentifierare: MacPro3,1
Processornamn: Quad-Core Intel Xeon
Processorhastighet: 2,8 GHz
Antal processorer: 2
Totalt antal kärnor: 8
L2-cache (per processor): 12 MB
Minne: 2 GB
Busshastighet: 1,6 GHz
Boot ROM-version: MP31.006C.B05
SMC-version (system): 1.25f4

NVIDIA GeForce 8800 GT:

Styrkretsmodell: NVIDIA GeForce 8800 GT
Typ: Grafikprocessor
Buss: PCIe
Kortplats: Slot-1
PCIe-bandbredd: x16
VRAM (totalt): 512 MB
Tillverkare: NVIDIA (0x10de)
Enhets-ID: 0x0602
Revisions-ID: 0x00a2
ROM-revision: 3233

Här är en länk till en ljudfil ifrån att jag spelade in ljudet:
www.the-berggrens.se/tempfiler/datorflakt2.m4a

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-01-19 07:29
Ursprungligen av St Anger:

Har lite samma problem med ljudet ifrån min MacPro från tidigt 2008.

Maskinvaruöversikt:

<snipp>

Jag skulle kollat fläktarna på grafikkortet. Hade som sagt liknande "problem" med mitt innan jag bytte det.

1
Bevaka tråden