Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

App-tips: Geodata som bevismaterial gentemot tunnelbanekontrollant

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-06 10:42

Köp "geogone" på appstore. Ta en bild (iphone) på den stängda luckan och skylten var god passera. Öppna sedan bilden i geogone och du ser tid och plats. Kan det bli bättre när kontrollanterna flåser dig i nacken.

Ursprungligen av jannep:

Köp "geogone" på appstore. Ta en bild (iphone) på den stängda luckan och skylten var god passera. Öppna sedan bilden i geogone och du ser tid och plats. Kan det bli bättre när kontrollanterna flåser dig i nacken.

Står ju i app-beskrivningen att appen tar bort platsdatan på bilden.. Kan vara att jag är lite trött än men verkar som att appen för dig skall användas för att manipulera platsdatan för kontrollanten..?

Ursprungligen av Pain Reaper:

Står ju i app-beskrivningen att appen tar bort platsdatan på bilden.. Kan vara att jag är lite trött än men verkar som att appen för dig skall användas för att manipulera platsdatan för kontrollanten..?

Jag förstod inte heller först. Appens primära syfte är nog att ta bort geodata från bilder, men appen kan ju också användas för att visa geodata på bilder. Och då kan man (kanske?) använda detta som bevis gentemot en kontrollant. Och det är väl detta som trådskaparen försöker tipsa om.

Så uppfattar jag det också. Programmet är verkligen specialgjort för att INTE kunna användas när biljettluckan är obemannad :-D.

Aha. Måste testa ikväll :-).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-06 11:32

Jag har nu flyttat tråden till en bättre lämpad forumdel.

Jag har också satt en ny rubrik på tråden. Den blev kanske lite lång, men den visar bättre vad tråden handlar om.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-06 15:17

geogone

Du kan se tid och plats. Vill du ta bort den informationen så är det upp till dig. Denna app är gratis.

Bra!
För även om SL backar om avgiften (som de kallar kontrollavgift) så gäller det att kunna bevisa att spärren var obemannad. Står ord mot ord, dvs spärrvakten förnekar att att hon/han varit borta, kan det väl vara bra att ha detta för att få lite tyngd bakom sina egna ord

Ursprungligen av macwitty:

Bra!
För även om SL backar om avgiften (som de kallar kontrollavgift) så gäller det att kunna bevisa att spärren var obemannad. Står ord mot ord, dvs spärrvakten förnekar att att hon/han varit borta, kan det väl vara bra att ha detta för att få lite tyngd bakom sina egna ord

Ursprungligen av DN:

Även om ord står mot ord, det vill säga att spärrvakten förnekar att spärren varit obemannad, kommer SL att lita på resenären.

Nu ändrar sig SL om straffavgifter - DN.SE

Man ska inte tro på vad SL säger - och dessutom säger dom olika saker varje kvartal. Just nu gäller LovePeaceUnderstanding - vad som gäller i december kan vara helt annorlunda. Detta resonemang är baserat på att jag varit konstant SL-kund i 30 år - med några avbrott för utlandsboende.
Denna app kan vara bra att ha - å andra sidan bevisar den ju ingenting - man kan lägga till villen tid och plats som heslt på en bild med en massa apps/program. Inget digitalt håller över huvud taget för något som har med bevisning att göra. Nu går det ju aldrig så långt att SL skulle förneka bildens äkthet och analysera det etc etc - men det räcker med att ta en bild med vanliga kameran i nallen - det är samma sak egentligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-06 21:53

till Zimmerman

Tar du en bild med mobilen så är det ju bara en bild. Det måste ju ändå finnas ett mervärde att få "tid och rum" placerat bredvid din bild.

Med tanke på hur omfattande SMS-biljettfusket är - äntligen en app som förenar Android- och (jailbreakade) iPhone-tonåringar... - så kan jag inte förstå att SL orkar bry sig om spärrarna. Mina ungar har kompisar som helt använder biljettpengen som godiskassa och konsekvent åker på fuskmessappen istället. Varje dag. Utan problem. Hittills har jag förbjudit ungarna det, men i takt med att det står alltmer klart att SL totalt ignorerar problemet trots att de mycket väl vet om det så är det bara en tidsfråga innan jag tröttnar på att vara bror duktig.

Jo, jag fattar inte varför SL envisas med New York-modellen (tunnelbanan var en rip-off av New York's tunnelbana) - kontroller, spärrar, spärrar, spärrar - spärrar som t.o.m. slagit sönder pensionärer :-D. Det är väl bara Paris och Stockholm som kör detta obsoleta system. På hela kontinenten - oavsett om det är buss, tunnelbana eller spårvagn - så har man helt öppet och kör endast med stickprover/stickkontroller = kontrollanter. Hur större delen av europas befolkning klarar sig utan alla dessa spärrar måste ju ändå vara en tankeställare i SL. Dom vet ju hur det funkar därnere.
Å andra sidan i München t.ex. så är tjuvåkande ett brott enligt brottsbalken :-D. Torskar man så hamnar man i tingsrätten och döms till kraftiga böter för bedrägeri. Men deras trafiksystem är helt öppet - bara att kliva på och om du betalar eller inte är upp till dig och mig veterligen har München väldigt få tjuvåkare (schwartzfarer) - jag sätter en hundring på att dom har den lägsta nivån av tjuvåkare i Europa :-D. men det är ju Tyskland/Bayern å andra sidan. Dom och Japan liksom.

Ursprungligen av GustafMA:

Med tanke på hur omfattande SMS-biljettfusket är - äntligen en app som förenar Android- och (jailbreakade) iPhone-tonåringar... - så kan jag inte förstå att SL orkar bry sig om spärrarna. Mina ungar har kompisar som helt använder biljettpengen som godiskassa och konsekvent åker på fuskmessappen istället. Varje dag. Utan problem. Hittills har jag förbjudit ungarna det, men i takt med att det står alltmer klart att SL totalt ignorerar problemet trots att de mycket väl vet om det så är det bara en tidsfråga innan jag tröttnar på att vara bror duktig.

1
Bevaka tråden