Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk, hur gör jag?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-09-03 19:49

Tjena!
Jag är lite vilsen när det gäller nätverk och dyl.
Hur upprättar jag ett nätverk hemma mellan mina 2 iMacar?
Det enda jag vill är att kunna dela mina hårddiskar datorerna i mellan, och kunna skriva ut.
Den ena datorn som vi kan kalla mac1 kör jag 9.1 på och den andra, mac2, kör jag 9.2.
Jag har ett routermodem från bostream.
De båda datorerna tilldelas varje dygn ett nytt ipnummer..
Hittills har jag kollat ipnummret på mac2 och från mac1 knappat in adressen (afp://osv...) i IE på mac1..
Detta är dock ganska omständigt, så om nån har lust att tala om för mig hur jag ska göra för att få tillgång till hårddiskar vid uppstart vore jag tacksam!

Om du kör OS 9 så funkar väl AppleTalk och skrivardelning, förmodar jag?

Markera skrivaren i "Väljaren" och klicka på "Ställ in" (eller vad det nu står på knappen). Kryssa för "Dela denna skrivare".

För att komma åt dina maskiner så räcker det nog med att markera hårdisken och välja "Fildelning" från "Redigera"-menyn och fylla i lämpligt användarnamn och lösen.

När dina maskiner är fildelade dyker de upp i under "AppleShare" i "Väljaren" och du kan logga in på dem.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-04 13:42

Har för mig att när man väljer vilka volymer man skall mounta kan man sätta ett kryss om man vill dom skall laddas varje uppstart.

Har för mig att jag gjorde detta en gång, liye pilligt med skrivarna med det gick.

1. använd apple share starta fildelning på båda burkarna, nu kan du gå in under väljaren ( chooser) och klicka på apple share och få kontakt med den andra burken.

2.När det gäller att skriva ut på en gemensam skrivare så använder du USB-skrivardelning ( USB-printing sharing), finns under inställningar.

Skrivaren skall vara kopplad till ena burken, när inställningarna är gjorda så väljer du skrivare under "väljaren"

Har du två olika skrivare kopplade till de olika burkarna kan du skriva ut på vilken du vill.

OBS, jag tror att du måste installera skrivarnas drivrutiner på båda.

lycka till

F

1
Bevaka tråden