Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med wifi

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-09-24 11:48

Sedan jag köpte en Imac (mid 2010) i somras har jag haft ständiga problem med wifi. Det börjar med att jag väcker datorn från vila och då funkar wifi endast i någon minut. Plötsligt försvinner kopplingen till internet, men mätaren visar fortfarande full styrka. Det enda som funkar då är att stänga av wifi, vänta några sekunder, och sedan sätta på wifi igen. Detta kan pågå i 5-10 minuter innan det funkar för resten av tiden innan jag lämnar datorn och den går i vila. Nästa gång jag väcker datorn är det samma sak.

Till saken hör att jag inte har några problem med vare sig en gammal Macbook eller våra Iphones. Routern är en några år gammal Netgear som aldrig har haft några problem. Jag har även en Airport Express inkopplad i huset.

Har läst rätt mycket på nätet om att jag inte är ensam med dessa problem, men jag har ännu inte funnit någon lösning.

Hjälp! Börjar tröttna ordentligt på det här nu, är det någon som sitter på en lösning?

  • Medlem
  • 2011-09-24 13:06
Ursprungligen av h0ax:

Sedan jag köpte en Imac (mid 2010) i somras har jag haft ständiga problem med wifi. Det börjar med att jag väcker datorn från vila och då funkar wifi endast i någon minut. Plötsligt försvinner kopplingen till internet, men mätaren visar fortfarande full styrka. Det enda som funkar då är att stänga av wifi, vänta några sekunder, och sedan sätta på wifi igen. Detta kan pågå i 5-10 minuter innan det funkar för resten av tiden innan jag lämnar datorn och den går i vila. Nästa gång jag väcker datorn är det samma sak.

Till saken hör att jag inte har några problem med vare sig en gammal Macbook eller våra Iphones. Routern är en några år gammal Netgear som aldrig har haft några problem. Jag har även en Airport Express inkopplad i huset.

Har läst rätt mycket på nätet om att jag inte är ensam med dessa problem, men jag har ännu inte funnit någon lösning.

Hjälp! Börjar tröttna ordentligt på det här nu, är det någon som sitter på en lösning?

Är det samma fenomen oavsett du kör trådlöst mot APE eller Netgearroutern?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-09-24 13:31

Kör du Lion?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-09-24 19:39

Tack för svar!

Jag kör Lion, men problemen fanns redan innan jag uppgraderade. Har faktiskt inte testat att köra genom Airport Expressen, det ska jag testa!

Jag har haft problem med gamla Netgear-routers - tills jag pluggade in den med kabel och först tog ner uppgraderingsfilen till inbyggda Firmware.

Gick från 1.1.2 till 3.8.4 ungefär

Efter det - voila! rena semestern.....

Så, kolla att uppdatera din router.

  • Medlem
  • 2011-09-24 19:51
Ursprungligen av Goflorp:

Jag har haft problem med gamla Netgear-routers - tills jag pluggade in den med kabel och först tog ner uppgraderingsfilen till inbyggda Firmware.

Gick från 1.1.2 till 3.8.4 ungefär

Efter det - voila! rena semestern.....

Så, kolla att uppdatera din router.

Eller kasta routern och byt ut den mot en Airport Extreme. Det gjorde jag –ett av de bästa beslut jag tagit på IT-fronten.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Eller kasta routern och byt ut den mot en Airport Extreme. Det gjorde jag –ett av de bästa beslut jag tagit på IT-fronten.

Man kan ju uppdatera först; det är ju gratis.

Även inventera övrigt.
Rätt kanal? Andras kanaler? Paj antenn?
Kolla med kabel? Osv.

  • Medlem
  • 2011-10-20 22:48
Ursprungligen av Goflorp:

Man kan ju uppdatera först; det är ju gratis.

Även inventera övrigt.
Rätt kanal? Andras kanaler? Paj antenn?
Kolla med kabel? Osv.

Ofta är det inte ens värt besväret.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-26 21:05

Om du har både en Netgear och en AirportExpress, vet du att de är rätt kopplade, och rätt inställda? Ingen dubbel NAT, dubbla DHCP osv?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-10-20 19:07

Jag har kanske inte samma problem men just nu har jag 2st macbook air som fungerar klockrent på min Time Capsule MEN min iMac TVÄRVÄGRAR att bli tilldelad en IP adress. Den tar någon "egentilldelad" ip adress och kommer inte ut på internet.

Har tagit bort alla anslutningar, lagt till på nytt, startat om datorn och min TC. Försökt "Förnya tilldelning" osv... men det vill f*n inte.... vad ska jag göra som nästa steg? Någon med tips? Alla burkar kör senaste Lion..

Tillägg: Det är inga konstigheter att köra "internetdelning" på min iPhone. Där kopplar den upp så snällt så!...

1
Bevaka tråden