Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Otroligt dum (antagligen) fråga om NAS

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-10-12 19:05

Ok, måste få klarhet i om jag har förstått rätt.

  1. Jag köper en NAS, t.ex. enSynology Disk Station DS411j(plus hårddiskar förståss).

  2. Jag lägger mina fotografier, filmer och iTunes-bibliotek på den.

  3. Jag kopplar den till min router (Dovado 3GN) via en Ethernet-port.

  4. Nu är allt på den tillgängligt i alla datorer som är kopplade till routern, via tråd eller trådlöst.

Korrekt?

Det beror ju lite på nätverksinställningarna i de olika datorerna, och på inställningarna i routern, och på nätverks- och säkerhetsinställningarna i NASen.

Men i princip är svaret ja.

Frågan gäller ju att få tillgång till NASen, så jag tycker tråden passar bättre i nätverksforumet än i datalagringsforumet.

/Mod

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-10-12 19:18

Tack!

Hmmm...hade mina misstankar att det inte var så enkelt utan att det handlade om en massa inställningar...:(

Det är korrekt, bör inte behövas några inställningar.

Iaf har jag aldrig gjort några nätverksinställningar för att få tillgång till min NAS..

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-10-12 19:51

Låter ju lovande...:)

Ja, har man inte gjort några större ändringar i inställningarna i sina datorer och sin router, så bör det inte behövas så mycket inställningar för att komma åt NASen.

Men om man har stängt lite här och där, så kan det behöva öppnas igen...

  • Medlem
  • 2011-10-12 21:46

Det är väl först om du vill komma åt din NAS utifrån som du måste göra inställningar för DNS osv. Men lokalt ska det funka prima.

För att du ska komma åt behöver du även ha matchande användarid/lösenord på datorerna och NAS:en. Antingen lägger du till de identiteter som du använder lokalt på dina datorer även på NAS:en eller så har du separata konton på NAS:en som sedan respektive datoranvändare manuellt får logga in på.

Beror på hur pass säkert du vill ha ditt nät, för egen del så har jag duplicerat de användare som finns på datorerna.

På Windows behöver du mappa de shares som du har definerat på NAS:en, på Mac kommer de automagiskt upp via Finder.
I tidigare versioner av Synologys OS var man tvungen att manuellt slå på Mac-stöd (för att synas i Finder), men jag är osäker på om det är så i de nyare utgåvorna.

För att få allt att lira som du vill ha det så har du en hel del pillande framför dig, men det korta svaret på din fråga är att det fungerar precis som du beskriver. Förr eller senare

1
Bevaka tråden